Prawdziwe jest jednak twierdzenie, że na "zimówkach" jeździ się nieporównywalnie bezpieczniej, szybciej i przyjemniej, gdy na drodze zalega śnieg lub gruba warstwa błota pośniegowego. Nie da się zrobić opony w pełni uniwersalnej. Wysokie walory śniegowe wykluczają bardzo dobrą przyczepność na mokrym asfalcie i uniemożliwiają odprowadzanie wody w takim stopniu, jaki charakteryzuje opony letnie. Tym niemniej opony zimowe trzeba mieć, bo zimą należy spodziewać się śniegu. Jeśli jeździmy mało, a do tego tylko po mieście, można pójść na kompromis i kupić opony całoroczne. Jak dowodzi nasz test, nie są wcale złe! W teście wzięło udział 10 opon letnich i jedna całoroczna. Ta ostatnia nie wygrała wprawdzie z oponami zimowymi, ale i nie przegrała. Test obejmuje zarówno konkurencje typowo zimowe, jak i typowo letnie, bo jesienią, zimą czy wczesną wiosną spotykamy bardzo różne warunki pogodowe. Ogumienie zimowe musi być w miarę dobre w każdej sytuacji drogowej. Opona całoroczna okazała się po prostu bardziej uniwersalna niż najsłabsze w teście "zimówki". Trakcja na śnieguTrakcja to inaczej "uciąg" opon. Im lepsza, tym łatwiej ruszyć i podjechać pod górkę. Mierzy się ją, porównując prędkość kół przednich i tylnych po wciśnięciu gazu. Trzy pierwsze miejsca w naszym teście zajęły opony Dunlop, Michelin i Vredestein. Dwa ostatnie: całoroczny Goodyear i Fulda. Hamowanie na śnieguHamujemy z 50 km/h. Na oponach Vredestein zatrzymamy się po 28 m, na Pirelli po 28,8 m, na Dunlopach po 29 m. Opony Fulda hamują po 31,3 m, a całoroczne Goodyeary po 32,6 m. Na oponach letnich do zatrzymania trzeba aż 66 m! Strach pomyśleć o większej prędkości! Kierowalność na śnieguKierowalność, czyli jak szybko można jechać po krętym, ośnieżonym torze. Średnia uzyskana prędkość na zimowych Goodyearach to 70,1 km/h, na Dunlopach 69,9 km/h. Jazda na nich to przyjemność! Dwie najsłabsze "zimówki" to Bridgestone i Fulda. Opony letnie w ogóle nie zaliczyły testu.Slalom na śnieguW slalomie mierzyliśmy maksymalne przyspieszenie poprzeczne. Im większe, tym lepsze prowadzenie boczne opon. Najlepsze 3 opony w tej konkurencji to Vredestein, Pirelli i Goodyear. Najgorsze trzy: Sportiva, całoroczny Goodyear i jeszcze niżej sklasyfikowana niemiecka Fulda. Hałaśliwość (na asfalcie)Mierzymy hałaśliwośç auta jadącego na luzie przy prędkościach 60 oraz 80 km/h. Ustawione po obu stronach drogi mikrofony rejestrują poziom hałasu. Najcichsze okazały się opony całoroczne i kolejno Hankooki oraz opony letnie. Najgorzej (najgłośniej) wypadły opony Fulda oraz Sportiva.Hamowanie na suchymMając opony zimowe, zwolnijmy, nawet gdy jest ładna, "sucha" pogoda. Podczas gdy na letnich oponach udało się zatrzymać na dystansie 39,5 m, najlepsze w tym "zimówki" (Hankook, Michelin) potrzebowały o 6-7 m więcej. Bridgestone i Sportiva przejechały kolejne 3 metry. Kierowalność na suchymPrecyzyjne prowadzenie, skuteczne hamowanie i małą wrażliwość na zmiany obciążenia oferują opony letnie. Zbliżone parametry zapewniają opony Bridgestone i Michelin. Najmniej precyzyjne i przyjemne podczas szybkiej jazdy po suchym asfalcie okazały się opony Goodyear i Sportiva. Opory toczenia współczynnik CRIm większy opór, tym większe zużycie paliwa. Nie jest przy tym prawdą, że opony zimowe toczą się gorzej niż letnie. Tak było kiedyś. Obecnie biją je na głowę "zimówki" Michelina, ale nieźle zachowują się także Pirelli, Dunlopy, Sportivy i Vredesteiny. Na końcu Fulda i Continental.Aquaplaning na łukuAuto jadące z dużą prędkością po łuku natrafia na przeszkodę wodną i... "odlatuje"! Im lepsza guma, z jakiej są zrobione opony, tym stabilniej pojazd reaguje w takich sytuacjach. Wygrywają: Hankook, Vredestein i Fulda. Trzy najsłabsze opony w tej konkurencji to Bridgestone, Pirelli i Sportiva. Aguaplaning na prostejPrzy jakiej prędkości "zimówki" jadące po wodzie stracą przyczepność, gdy opona letnia "trzyma się" do 93 km/h? Najlepsze: Vredestein (91,5 km/h), Hankook (88,1 km/h), Dunlop (86,1 km/h). Najgorsze: Bridgestone (78,8 km/h), Pirelli (78,5 km/h) i Sportiva "odpływająca" przy 74,7 km/h. Hamowanie na mokrymBardzo trudno pogodzić dobre właściwości opony na śniegu z bezpiecznym zachowaniem na mokrym asfalcie. To się udaje tylko w klasie premium! Najlepiej zahamowały ze 100 km/h Continentale (51,6 m) i Micheliny (53,1 m). "Przepadły" opony Pirelli (78,5 m) oraz Sportivy 74,7 m.Kierowalność na mokrymDobra trakcja, stabilność na zakrętach, skuteczne hamowanie i precyzyjne prowadzenie decydują o zwycięstwie w tej konkurencji. Najszybciej można jechać na Michelinach (choć nie tak szybko, jak na oponach letnich) oraz Continentalach. Ostrożność wskazana, jeśli mamy Hankooki albo Sportivy. Jazda po okręgu na mokrymMierzymy czas przejazdu. Ta konkurencja ostatecznie pokazuje, że tylko zimówki najwyższej klasy zachowują się przyzwoicie na mokrej nawierzchni. Wygrywa opona letnia, a kolejne miejsca zajmują: Continental, Michelin, Dunlop i opona całoroczna. Ostatnie miejsca: Hankook i Sportiva. Które miejsce w teście?1. Wysoka ocena Dunlopa za uniwersalność. Nieznacznie wydłużona droga hamowania na mokrym. Michelin - pierwsze miejsce wspólnie z Dunlopem za świetne zachowanie także na suchej i mokrej nawierzchni. 3. Dobre, zrównoważone zachowanie w większości dyscyplin. Krótka droga hamowania.4. Vredestein wyróżnia się na śniegu, nieźle radzi sobie z odprowadzaniem wody. Nie dość krótka droga hamowania na suchym i mokrym asfalcie. 5. Goodyear zachowuje się bardzo przewidywalnie na śniegu. Jego wadą jest wydłużona droga hamowania na suchej nawierzchni. 6. Pirelli wzorowo sprawuje się na śniegu. O wiele gorzej wypadajednak na mokrej nawierzchni, jest też nieodporne na aquaplaning. 7. Bridgestone ma niskie opory toczenia, przyzwoicie prowadzi się na suchym. Nie dotyczy to jednak hamowania. Przy słabej przyczepności opony te są podsterowne. 8. Słaba kierowalność oraz przyczepność boczna na ośnieżonej nawierzchni - dlatego Fulda zajęła dopiero ósmą pozycję. 9. Hankook źle hamuje na mokrej drodze - m.in. dlatego jest 9.10. Sportiva ma problemy podczas jazdy w deszczu, natomiast nie najgorsza jest na śniegu. Opona całoroczna ustępuje "zimówkom" na śniegu. W innych dyscyplinach wypada lepiej od nich.
Które lepsze zimą?
Jeśli ktoś wam wmawia, że auto na oponach zimowych jest bezpieczniejsze podczas jazdy w czasie deszczu, nie wierzcie. Nie jest prawdą także to, że na oponach zimowych przy - 7 stopniach C łatwiej zahamujemy na suchym asfalcie.