Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Historia | O!Historia

Historia | O!Historia

Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo
Aktualności

Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
To rajdowy Fiat 125p czy wyścigowy Polonez? Quiz ze sportowych legend PRL-u
Aktualności

To rajdowy Fiat 125p czy wyścigowy Polonez? Quiz ze sportowych legend PRL-u

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach
Youngtimer

Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Stworzył elektrycznego Fiata 125p i hybrydowego Poloneza. Był wybitnym inżynierem
Wiadomości

Stworzył elektrycznego Fiata 125p i hybrydowego Poloneza. Był wybitnym inżynierem

Elektryczny Duży Fiat czy hybrydowy Polonez brzmią jak mrzonka. Jak się jednak okazuje, w Polsce trwały prace nad takimi konstrukcjami, i to nawet 40 lat przed rozpowszechnieniem się tego typu pojazdów na świecie. Wystarczył ambitny inżynier i uczelnia techniczna.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?
Aktualności

Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?

Motoryzacja PRL-u pełna jest efektownych, ale niewdrożonych prototypów. Czy potrafisz wskazać, który samochód był tylko studium, a który produkowano seryjnie?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Wyglądali niepozornie. Policjanci codziennie patrzyli na ich zdjęcia. Co wiemy o gangu braci W.?
Aktualności

Wyglądali niepozornie. Policjanci codziennie patrzyli na ich zdjęcia. Co wiemy o gangu braci W.?

"Ich fotografie — z pozoru zwyczajnych, nierzucających się w oczy chłopaków — wisiały w centralnym miejscu na ścianie w pokoju policjantów z samochodówki" — tak o Dariuszu W. i Pawle W. mówił naczelnik wydziału zwalczającego przestępczość samochodową Komendy Stołecznej Policji. Przez prawie 20 lat gang braci W. z Wołomina wiódł prym w kradzieży aut. "Witan" i "Waler" bardzo szybko stali się zmorą policjantów oraz właścicieli samochodów.

Autor Anna Górska
Anna Górska
Historia Ursusa. Jak rozwijała się firma w czasach swojej świetności?
Oldtimer

Historia Ursusa. Jak rozwijała się firma w czasach swojej świetności?

Chociaż historia firmy Ursus rozpoczęła się jeszcze w XIX w., pierwszy ciągnik tej marki powstał dopiero w 1922 r. Rok później przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę akcyjną i nadano jej nową nazwę – Zakłady Mechaniczne "Ursus" Spółka Akcyjna.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Zimowa podróż do przeszłości — zobacz, jak kiedyś odśnieżano drogi
Aktualności

Zimowa podróż do przeszłości — zobacz, jak kiedyś odśnieżano drogi

Zwykło się mówić, że zima to najgorsza pora roku dla kierowców, jednak nie zawsze tak było. W przeszłości śnieg i mróz okazywały się mniejszym problemem niż wiosenne czy jesienne błoto. Jak radzono sobie z odśnieżaniem dróg bez specjalistycznych maszyn? Przypomina o tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), następczyni Centralnej Administracji Drogowej, która powstała ponad dwieście lat temu.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Włoski stylista Fiatów 126 el i Seicento o kulisach powstawania tych aut
Aktualności

Włoski stylista Fiatów 126 el i Seicento o kulisach powstawania tych aut

Dotarliśmy do stylisty dwóch szalenie ważnych Fiatów produkowanych w Polsce: 126 el i Seicento. To Włoch Luciano Bove, który opowiedział nam kilka zaskakujących historii…

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko
Klasyki

Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko

Najdroższy samochód produkowany w PRL kosztował równowartość prawie 200 średnich pensji, Polski Fiat 126p wcale nie był najkrótszym autem wytwarzanym w socjalistycznej Polsce, a legendarny FSO Polonez Coupe najrzadszym. Oto osiem rekordów motoryzacji minionej epoki, czyli "najki" z PRL.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Gierkówka była "drogą śmierci". Większość skrzyżowań miała charakter kolizyjny
Aktualności

Gierkówka była "drogą śmierci". Większość skrzyżowań miała charakter kolizyjny

Gierkówka to największa inwestycja drogowa Polski Ludowej. Choć powstała w 42 miesiące i budziła podziw, to szybko na jaw zaczęły wychodzić skutki oszczędności i jej słabego wykonania. Wielu kierowców oraz pasażerów przypłaciło to zdrowiem i życiem.

Zbrodnia połaniecka wstrząsnęła całą Polską. Jej sprawcy usłyszeli wyroki śmierci
Aktualności

Zbrodnia połaniecka wstrząsnęła całą Polską. Jej sprawcy usłyszeli wyroki śmierci

Krystyna Łukaszek miała 18 lat i była w piątym miesiącu ciąży, kiedy w wigilijną noc 1976 r. wracała z kościoła z 25-letnim mężem Stanisławem i 12-letnim bratem. Pieszo, 4 km, poboczem drogi. Tej nocy wszyscy troje, a właściwie czworo, licząc nienarodzone dziecko, zginęli. Sprawcy upozorowali zabójstwo na wypadek z udziałem autobusu San H100 — popularnego w tamtych czasach modelu. Drugi autobus — Autosan — posłużył jako środek transportu dla 30 świadków.

Mercedesy 300 SL Gullwing i 190 SL będą obchodzić 70. urodziny
Oldtimer

Mercedesy 300 SL Gullwing i 190 SL będą obchodzić 70. urodziny

Dwa kultowe modele Mercedesa w lutym 2024 r. obchodzić będą 70. urodziny – 6 lutego 1954 r. zadebiutowały na salonie w Nowym Jorku. Zacni jubilaci to: Mercedes 300 SL Gullwing oraz model 190 SL.

Ile wiesz o Polskim Fiacie 125p?
Aktualności

Ile wiesz o Polskim Fiacie 125p?

Może jeździł nim twój tata? Może uczyłeś się na nim do egzaminu na prawo jazdy? Polski Fiat 125p to jedna z legend PRL-u. Przekonaj się, ile naprawdę o nim wiesz.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz
Aktualności

Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz

Najwyraźniej jesteśmy bardzo sentymentalnym narodem – na polskim rynku klasyków dobrze zachowane Duże Fiaty, Maluchy czy Polonezy bywają wyceniane wyżej niż auta renomowanych, zachodnich marek z tych samych lat. W latach 80. każdy właściciel Fiata 125p czy Malucha bez wahania zamieniłby go na Volkswagena Golfa, czy Mercedesa W124 – teraz nie brakuje chętnych na wymiany w drugą stronę. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co jeszcze pamiętacie o autach, które trafiały na polskie drogi przed 1989 r.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Ile wiesz o motoryzacji z czasów PRL-u? 13/15 to wynik eksperta
Aktualności

Ile wiesz o motoryzacji z czasów PRL-u? 13/15 to wynik eksperta

Te samochody jeszcze kilkadziesiąt lat temu można było oglądać na polskich drogach. Dzisiaj spotkanie ich graniczy z cudem. Pamiętasz, jakie auto powstało jako następca Dużego Fiata? Kojarzysz, jak nazywano wtedy stacje benzynowe? Trzeba być ekspertem, żeby zdobyć choć 13/15 punktów.

W grudniu 1998 r. podziwialiśmy Seicento o mocy 102 KM i czekaliśmy na kontyngent bezcłowy
Auto Świat - Archiwum

W grudniu 1998 r. podziwialiśmy Seicento o mocy 102 KM i czekaliśmy na kontyngent bezcłowy

Jak wyglądała polska motoryzacja ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z listopada 1998 r.

Dziś to największy producent samochodów w Polsce. Zaczynał jako prosta montownia
Aktualności

Dziś to największy producent samochodów w Polsce. Zaczynał jako prosta montownia

Od 48 do 9 tys. 500 osób — tak przez 30 lat zmieniła się liczba pracowników w fabryce, która do tej pory wyprodukowała 4 mln aut. W tym roku okrągły jubileusz świętuje największy producent samochodów w Polsce.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Transport ORP Sokoła był wielkim wyzwaniem. 350-tonowy okręt jechał ulicami Gdyni
Aktualności

Transport ORP Sokoła był wielkim wyzwaniem. 350-tonowy okręt jechał ulicami Gdyni

Okręt podwodny ORP Sokół jest na ostatniej prostej, by cieszyć zwiedzających Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. To imponujące przedsięwzięcie, w którym 350-tonowy okręt musiał pokonać ulice nadmorskiego miasta.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
W listopadzie 1998 r. żegnaliśmy się z Cinquecento, kupowaliśmy Tico i Lanosy, oglądaliśmy luksusy na giełdach
Aktualności

W listopadzie 1998 r. żegnaliśmy się z Cinquecento, kupowaliśmy Tico i Lanosy, oglądaliśmy luksusy na giełdach

Jak wyglądała polska motoryzacja ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z listopada 1998 r.

Najciekawsze auta z lat 90. Warto przypomnieć sobie te modele
Youngtimer

Najciekawsze auta z lat 90. Warto przypomnieć sobie te modele

W latach 90. XX wieku do samochodów na dużą skalę wkroczyła elektronika. I choć często jest ona obwiniana o ograniczanie radości z jazdy, to przyczyniła się również do szybszego rozwoju motoryzacji i olbrzymiej różnorodności produkowanych aut. Przedstawiamy najciekawsze samochody z tamtego okresu, niektóre dość zapomniane.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Marszałek Józef Piłsudski lubił Cadillaki. Ostatnim nie zdążył się nacieszyć
Oldtimer

Marszałek Józef Piłsudski lubił Cadillaki. Ostatnim nie zdążył się nacieszyć

Marszałek Józef Piłsudski lubił samochody, a szczególnie amerykańskie Cadillaki – takie opinie można spotkać przy okazji różnych wspomnień o twórcy odrodzonego w 1918 r. państwa polskiego, szczególnie teraz, gdy mamy 105. rocznicę odzyskania niepodległości. Jak było naprawdę?

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.