Auto Świat Wiadomości Aktualności Ile wiesz o motoryzacji z czasów PRL-u? 13/15 to wynik eksperta

Ile wiesz o motoryzacji z czasów PRL-u? 13/15 to wynik eksperta

Te samochody jeszcze kilkadziesiąt lat temu można było oglądać na polskich drogach. Dzisiaj spotkanie ich graniczy z cudem. Pamiętasz, jakie auto powstało jako następca Dużego Fiata? Kojarzysz, jak nazywano wtedy stacje benzynowe? Trzeba być ekspertem, żeby zdobyć choć 13/15 punktów.

Fiat 125p, którego oglądać można było m.in. w serialu "Zmiennicy"
Fiat 125p, którego oglądać można było m.in. w serialu "Zmiennicy"PhotoRK / Shutterstock

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/15

1. Na początek coś prostego. Samochody ciężarowe jakiej marki były produkowane w Starachowicach?

Poprawna odpowiedź: STAR

Pierwszym modelem wyprodukowanym w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach był STAR 20. Jego seryjną produkcję rozpoczęto w 1948 r.

Żródło: Auto Świat
Pytanie 2/15
Żródło: Shutterstock / Traveller70

2. W którym roku z taśmy produkcyjnej Fabryki Samochodów Osobowych zjechał pierwszy samochód marki Warszawa?

Poprawna odpowiedź: w 1951 r.

Pierwszym modelem Warszawy, który zjechał z taśmy produkcyjnej FSO, był M-20. Miało to miejsce 6 listopada 1951 r. Pierwsze egzemplarze montowano niemal w całości z części produkowanych w ZSRR, bo FSO Warszawa M-20 była licencyjną odmianą GAZ-a M-20 Pobieda.

Pytanie 3/15

3. Jak nazywa się auto, które od 1955 r. było produkowane w Niemieckiej Republice Demokratycznej?

Poprawna odpowiedź: Wartburg

Produkcja Wartburga w NRD odbywała się w latach 1955-1991. Odpowiedzialny za nią był zakład VEB Automobilwerk w Eisenach.

Żródło: Shutterstock / Gold Picture
Pytanie 4/15

4. W jakim mieście produkowano popularne Żuki?

Poprawna odpowiedź: w Lublinie

Produkcja Żuków odbywała się w lubelskiej Fabryce Samochodów Ciężarowych. Prototyp został ukończony w 1957 r. i dostał nazwę A 03. Jego oficjalna prezentacja odbyła się rok później na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1959 r.

Pytanie 5/15
Żródło: Shutterstock / siekierski.photo

5. W którym roku na rynek trafiły pierwsze Polskie Fiaty 126p?

Poprawna odpowiedź: w 1973 r.

Pierwsze Polskie Fiaty 126p trafiły na rynek latem 1973 r. Na giełdach samochodowych ich cena dochodziła wtedy nawet do 110 tys. zł. Dla porównania średnia pensja w Polsce wynosiła wtedy 3-4 tys. zł.

Pytanie 6/15
Żródło: Shutterstock / PhotoRK

6. Jak nazywał się model Fiata, którym Mirosław Hryniewicz jeździł w popularnym serialu "Zmiennicy"?

Poprawna odpowiedź: 125p

W wyreżyserowanym przez Stanisława Bareję serialu komediowym "Zmiennicy" Mirosław Hryniewicz wcielił się w rolę taksówkarza Jacka Żytkiewicza. Woził on swoich klientów Fiatem 125p. Warto jednak wiedzieć, że serial Zmiennicy po raz pierwszy wyemitowano w 1987 roku, a tymczasem od 1983 roku, w związku z wygaśnięciem umowy licencyjnej z Fiatem, auta zjeżdżające z taśmy na Żeraniu oficjalnie nie nazywały się już Fiat 125p, a FSO 125p lub FSO 1500.

Pytanie 7/15

7. Jak w czasach PRL-u nazywano stacje benzynowe?

Poprawna odpowiedź: CPN

Rozwinięcie skrótu CPN to Centrala Produktów Naftowych. Było to przedsiębiorstwo zajmujące się magazynowaniem, transportem i dystrybucją przetworów naftowych, czyli m.in. paliw. W szczytowym okresie dysponowało ponad 1400 stacjami. Często brakowało jednak na nich paliw, a kolejki do dystrybutorów potrafiły ciągnąć się nawet na kilka kilometrów.

Pytanie 8/15
Żródło: Wikimedia Commons / Torsten Maue

8. Jakiej marki to samochód?

Poprawna odpowiedź: Robur

Robury to samochody ciężarowe i autobusy produkowane w NRD w latach 1961-1991.

Pytanie 9/15

9. Który z tych samochodów powstał jako następca Fiata 125p?

Poprawna odpowiedź: Polonez MR'78

Następcą Polskiego Fiata 125p został Polonez MR'78. Decyzja ta zapadła na najwyższym szczeblu partyjnym podczas ustalania strategii rozwoju FSO w 1972 r. Auta te były jednak produkowane równolegle aż do 1991 r. Oficjalnie nazwa Polonez została wybrana w wyniku plebiscytu czytelników "Życia Warszawy" w 1978 r, egzemplarze wysyłane na eksport oferowane były też pod innymi nazwami.

Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła
Pytanie 10/15

10. W jakim kraju produkowane były autobusy Ikarus 620, które w czasach PRL-u służyły jako komunikacja miejska w niektórych polskich miastach?

Poprawna odpowiedź: na Węgrzech

Ikarus 620 to węgierski autobus. Jego produkcja odbywała się od 1959 do 1972 r. Ikarusami mogli jeździć mieszkańcy m.in. Warszawy czy Krakowa.

Pytanie 11/15

11. W jakim mieście produkowano polski samochód dostawczy FSR Tarpan?

Poprawna odpowiedź: w Poznaniu

Produkcja "rolniczych", dostawczych Tarpanów odbywała się w Poznaniu i trwała od 1973 do 1995 r. Do lat dwutysięcznych trwała produkcja modelu Tarpan Honker, który wciąż jest wykorzystywany m.in. przez wojsko i straż graniczną. Honkery powstawały nie tylko w Poznaniu, ale też w Lublinie.

Pytanie 12/15
Żródło: Producent

12. Logo jakiej marki samochodów jest widoczne na zdjęciu?

Poprawna odpowiedź: Łada

Łada to marka, która powstała w 1966 r. w ZSRR, pod tym oznaczeniem sprzedawane były pojazdy produkowane przez kombinat AvtoVAZ. W PRL-u produkowane przez nią pojazdy były bardzo pożądanymi samochodami zza wschodniej granicy. Co ciekawe, eksportowano je nie tylko do państw bloku komunistycznego. W Polsce Łada często była porównywana do Fiata 125p – trudno się temu dziwić, ponieważ pierwsze Łady były licencyjnymi odmianami Fiata 124.

Pytanie 13/15

13. W kradzieży samochodów jakiej marki specjalizował się gang "polskiego króla złodziei", czyli Zdzisława Najmrodzkiego?

Poprawna odpowiedź: Polonez

Specjalnością gangu Najmrodzkiego były kradzieże rodzimych Polonezów. "Król złodziei" pracował jako mechanik, dzięki czemu doskonale znał konstrukcję tych aut. Skradzione pojazdy sprzedawał "cwaniakom, którzy dorobili się na krzywdzie innych".

Żródło: Shutterstock / Grzegorz Czapski
Pytanie 14/15
Żródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

14. Jak nazywał się samochód dostawczy ze zdjęcia?

Poprawna odpowiedź: Nysa

Samochody te były produkowane w Zakładach Budowy Nadwozi w Nysie. Pierwszy model zatwierdzony do produkcji dostał nazwę N57. Maksymalna prędkość, jaką mógł osiągnąć ten mikrobus, wynosiła 90 km na godz.

Pytanie 15/15

15. W którym z tych krajów, poza Polską, produkowany był Polonez? Nosił tam nazwę Nasr.

Poprawna odpowiedź: w Egipcie

Egipskie przedsiębiorstwo Nasr powstało w latach 60. i podpisało umowę licencyjną z Fiatem. W latach 1983-1992 montowano tam modele FSO Poloneza. W tym czasie wyprodukowano ich tam ponad 17 tys. Montownie tych aut były zlokalizowane także w Chinach i Tajlandii.

Brakuje jeszcze 15 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
MĆw
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków