Rozpocznij quiz
1. Na początek coś prostego. Samochody ciężarowe jakiej marki były produkowane w Starachowicach?
Poprawna odpowiedź: STAR
Pierwszym modelem wyprodukowanym w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach był STAR 20. Jego seryjną produkcję rozpoczęto w 1948 r.
2. W którym roku z taśmy produkcyjnej Fabryki Samochodów Osobowych zjechał pierwszy samochód marki Warszawa?
Poprawna odpowiedź: w 1951 r.
Pierwszym modelem Warszawy, który zjechał z taśmy produkcyjnej FSO, był M-20. Miało to miejsce 6 listopada 1951 r. Pierwsze egzemplarze montowano niemal w całości z części produkowanych w ZSRR, bo FSO Warszawa M-20 była licencyjną odmianą GAZ-a M-20 Pobieda.
3. Jak nazywa się auto, które od 1955 r. było produkowane w Niemieckiej Republice Demokratycznej?
Poprawna odpowiedź: Wartburg
Produkcja Wartburga w NRD odbywała się w latach 1955-1991. Odpowiedzialny za nią był zakład VEB Automobilwerk w Eisenach.
4. W jakim mieście produkowano popularne Żuki?
Poprawna odpowiedź: w Lublinie
Produkcja Żuków odbywała się w lubelskiej Fabryce Samochodów Ciężarowych. Prototyp został ukończony w 1957 r. i dostał nazwę A 03. Jego oficjalna prezentacja odbyła się rok później na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1959 r.
5. W którym roku na rynek trafiły pierwsze Polskie Fiaty 126p?
Poprawna odpowiedź: w 1973 r.
Pierwsze Polskie Fiaty 126p trafiły na rynek latem 1973 r. Na giełdach samochodowych ich cena dochodziła wtedy nawet do 110 tys. zł. Dla porównania średnia pensja w Polsce wynosiła wtedy 3-4 tys. zł.
6. Jak nazywał się model Fiata, którym Mirosław Hryniewicz jeździł w popularnym serialu "Zmiennicy"?
Poprawna odpowiedź: 125p
W wyreżyserowanym przez Stanisława Bareję serialu komediowym "Zmiennicy" Mirosław Hryniewicz wcielił się w rolę taksówkarza Jacka Żytkiewicza. Woził on swoich klientów Fiatem 125p. Warto jednak wiedzieć, że serial Zmiennicy po raz pierwszy wyemitowano w 1987 roku, a tymczasem od 1983 roku, w związku z wygaśnięciem umowy licencyjnej z Fiatem, auta zjeżdżające z taśmy na Żeraniu oficjalnie nie nazywały się już Fiat 125p, a FSO 125p lub FSO 1500.
7. Jak w czasach PRL-u nazywano stacje benzynowe?
Poprawna odpowiedź: CPN
Rozwinięcie skrótu CPN to Centrala Produktów Naftowych. Było to przedsiębiorstwo zajmujące się magazynowaniem, transportem i dystrybucją przetworów naftowych, czyli m.in. paliw. W szczytowym okresie dysponowało ponad 1400 stacjami. Często brakowało jednak na nich paliw, a kolejki do dystrybutorów potrafiły ciągnąć się nawet na kilka kilometrów.
8. Jakiej marki to samochód?
Poprawna odpowiedź: Robur
Robury to samochody ciężarowe i autobusy produkowane w NRD w latach 1961-1991.
9. Który z tych samochodów powstał jako następca Fiata 125p?
Poprawna odpowiedź: Polonez MR'78
Następcą Polskiego Fiata 125p został Polonez MR'78. Decyzja ta zapadła na najwyższym szczeblu partyjnym podczas ustalania strategii rozwoju FSO w 1972 r. Auta te były jednak produkowane równolegle aż do 1991 r. Oficjalnie nazwa Polonez została wybrana w wyniku plebiscytu czytelników "Życia Warszawy" w 1978 r, egzemplarze wysyłane na eksport oferowane były też pod innymi nazwami.
10. W jakim kraju produkowane były autobusy Ikarus 620, które w czasach PRL-u służyły jako komunikacja miejska w niektórych polskich miastach?
Poprawna odpowiedź: na Węgrzech
Ikarus 620 to węgierski autobus. Jego produkcja odbywała się od 1959 do 1972 r. Ikarusami mogli jeździć mieszkańcy m.in. Warszawy czy Krakowa.
11. W jakim mieście produkowano polski samochód dostawczy FSR Tarpan?
Poprawna odpowiedź: w Poznaniu
Produkcja "rolniczych", dostawczych Tarpanów odbywała się w Poznaniu i trwała od 1973 do 1995 r. Do lat dwutysięcznych trwała produkcja modelu Tarpan Honker, który wciąż jest wykorzystywany m.in. przez wojsko i straż graniczną. Honkery powstawały nie tylko w Poznaniu, ale też w Lublinie.
12. Logo jakiej marki samochodów jest widoczne na zdjęciu?
Poprawna odpowiedź: Łada
Łada to marka, która powstała w 1966 r. w ZSRR, pod tym oznaczeniem sprzedawane były pojazdy produkowane przez kombinat AvtoVAZ. W PRL-u produkowane przez nią pojazdy były bardzo pożądanymi samochodami zza wschodniej granicy. Co ciekawe, eksportowano je nie tylko do państw bloku komunistycznego. W Polsce Łada często była porównywana do Fiata 125p – trudno się temu dziwić, ponieważ pierwsze Łady były licencyjnymi odmianami Fiata 124.
13. W kradzieży samochodów jakiej marki specjalizował się gang "polskiego króla złodziei", czyli Zdzisława Najmrodzkiego?
Poprawna odpowiedź: Polonez
Specjalnością gangu Najmrodzkiego były kradzieże rodzimych Polonezów. "Król złodziei" pracował jako mechanik, dzięki czemu doskonale znał konstrukcję tych aut. Skradzione pojazdy sprzedawał "cwaniakom, którzy dorobili się na krzywdzie innych".
14. Jak nazywał się samochód dostawczy ze zdjęcia?
Poprawna odpowiedź: Nysa
Samochody te były produkowane w Zakładach Budowy Nadwozi w Nysie. Pierwszy model zatwierdzony do produkcji dostał nazwę N57. Maksymalna prędkość, jaką mógł osiągnąć ten mikrobus, wynosiła 90 km na godz.
15. W którym z tych krajów, poza Polską, produkowany był Polonez? Nosił tam nazwę Nasr.
Poprawna odpowiedź: w Egipcie
Egipskie przedsiębiorstwo Nasr powstało w latach 60. i podpisało umowę licencyjną z Fiatem. W latach 1983-1992 montowano tam modele FSO Poloneza. W tym czasie wyprodukowano ich tam ponad 17 tys. Montownie tych aut były zlokalizowane także w Chinach i Tajlandii.