Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Historia | O!Historia

Historia | O!Historia

To ostatni wyprodukowany Polonez. Niebieskie kombi zostanie wyremontowane
Aktualności

To ostatni wyprodukowany Polonez. Niebieskie kombi zostanie wyremontowane

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Rekord prędkości Rudolfa Caraccioli. 85 lat temu rozpędził Mercedesa W125 do 432,7 km/h
Oldtimer

Rekord prędkości Rudolfa Caraccioli. 85 lat temu rozpędził Mercedesa W125 do 432,7 km/h

Niewolnicza praca i produkcja broni, czyli niemieckie marki w czasie II wojny światowej
Oldtimer

Niewolnicza praca i produkcja broni, czyli niemieckie marki w czasie II wojny światowej

Dziś niemieckie marki motoryzacyjne to ogromne koncerny doskonale znane na całym świecie. Volkswagen należy do ścisłego grona największych producentów aut, z kolei BMW i Mercedes to uznani producenci luksusowych pojazdów. Nie każdy jednak wie, że firmy te nazistom zawdzięczają swój szybki rozwój i świetne zyski w latach 30. oraz w czasie wojny.

Niemcy znów chcą jeździć Trabantami! Na drogach przybywa dwusuwów
Youngtimer

Niemcy znów chcą jeździć Trabantami! Na drogach przybywa dwusuwów

Choć produkcja Trabantów z silnikiem dwusuwowym zakończyła się w 1990 r., to od kilku lat na niemieckich znów tych aut przybywa. Zresztą, przybywa nie tylko Trabantów – Niemcy mają też sentyment do innych modeli z silnikiem dwusuwowym!

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Pewnego razu w Ameryce, czyli historia Porsche w USA
Klasyki

Pewnego razu w Ameryce, czyli historia Porsche w USA

Czy wiedzieliście, że gdyby nie Amerykanie marka Porsche mogłaby w ogóle nie przetrwać? Jest to historia o tym, jak to siedmiu facetów (i jeden klub) uczynili Porsche słynnym w USA i stworzyli podwaliny, by firma stała się jednym z najbardziej znanych na świecie producentów samochodów sportowych.

Polskie drewniane mosty podziwiał cały świat
Klasyki

Polskie drewniane mosty podziwiał cały świat

Drewniane mosty przez setki lat stanowiły częsty widok nad polskimi rzekami. Niektóre z nich jeszcze do niedawna służyły kierowcom i przechodniom. Przetrwały setki lat, a pokonały je dopiero wojenne działania. Jak o nie dbano na co dzień i dlaczego przed mostami stosowano kamienny bruk?

Motoryzacja w Polsce ćwierć wieku temu – styczeń 1998 r.
Aktualności

Motoryzacja w Polsce ćwierć wieku temu – styczeń 1998 r.

Jak wyglądała polska motoryzacja A.D. 1998, czyli 25 lat temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, ile kosztowało paliwo, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty ze stycznia 1998 r.

Co się zmieniło w motoryzacji przez 27 lat?
Aktualności

Co się zmieniło w motoryzacji przez 27 lat?

Ostatnie trzy dekady to okres, w którym motoryzacja rozwijała się burzliwie, a często też kierunki tego rozwoju okazywały się inne, niż się wszyscy spodziewali. Oto nasz subiektywny przegląd tego, co w ciągu ostatnich lat zrobiło na dziennikarzach tygodnika Auto Świat największe wrażenie. Za czym tęsknimy? Co zmieniło się na lepsze, a co na gorsze?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Srebrny pocisk. Historia kultowej przyczepy kempingowej Airstream
Oldtimer

Srebrny pocisk. Historia kultowej przyczepy kempingowej Airstream

Opływowe, aluminiowe poszycie przyczepy Airstream z daleka wygląda jak ciągnięty za samochodem wielki srebrny pocisk. To widok rozpoznawalny na całym świecie tak samo jak butelka Coca-Coli, ketchup Heinz, zapalniczka Zippo czy cruiser Harleya-Davidsona. A wszystko zaczęło się od tego, że... żona Wally’ego Byama nie chciała spać na ziemi, gdy wybierali się pod namiot.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Jeździli nim celebryci, książęta i potentaci finansowi – Mercedes SL właśnie kończy 70 lat
Klasyki

Jeździli nim celebryci, książęta i potentaci finansowi – Mercedes SL właśnie kończy 70 lat

Mercedes SL ma już 70 lat. W tym czasie pojawiło się 10 modeli ze znaczkiem SL (odczytywanym jako Super Lekki). Najstarsze z nich są już uznanymi klasykami, a te młodsze na pewno nimi zostaną, gdy osiągną wiek 30 lat.

Benzyna i olej aż kapią ze ścian. Wśród okazów dostrzegam limuzynę Wałęsy
Klasyki

Benzyna i olej aż kapią ze ścian. Wśród okazów dostrzegam limuzynę Wałęsy

Skąd czerpać wiedzę na temat motoryzacji? I dlaczego wcale nie zza kierownicy? Przedstawiamy muzea, które każdy, w kogo żyłach płynie benzyna, powinien zobaczyć.

Ten gwiazdor zapoczątkował w Norwegii motoryzacyjną rewolucję
Wiadomości

Ten gwiazdor zapoczątkował w Norwegii motoryzacyjną rewolucję

Już w latach 80. XX w. ekolodzy w Norwegii próbowali zwrócić uwagę obywateli i rządu na kwestię użytkowania aut benzynowych. Chcieli rozpocząć nową erę, gdzie samochody te zastąpiłyby pojazdy elektryczne. Dzięki pewnemu zespołowi muzycznemu prawdopodobnie udało się przyspieszyć ten proces. Dziś ponad dziewięć proc. obywateli tego kraju jeździ ekologicznymi pojazdami.

Jak pierwszy Polak objechał świat dookoła. Wyprawa automobilem z lat 1926-28
Klasyki

Jak pierwszy Polak objechał świat dookoła. Wyprawa automobilem z lat 1926-28

Oto niezwykle ciekawa historia sprzed prawie stu lat o wyprawie dookoła świata, którą podjęli polscy harcerze. Zaczęło się od marzeń, wydawało się wówczas nierealnych, a skończyło się wielkim sukcesem – ponad 2-letnią wyprawą, która rozsławiła polski skauting i odrodzony w listopadzie 1918 roku kraj.

Te firmy odegrały ważną rolę w rozwoju samochodu, ale do dziś nie przetrwały. Poznajcie historię Daimlera, Benza, Horcha i NSU
Klasyki

Te firmy odegrały ważną rolę w rozwoju samochodu, ale do dziś nie przetrwały. Poznajcie historię Daimlera, Benza, Horcha i NSU

Czy wiecie, że za dynamiczny rozwój motoryzacji na przełomie XIX i XX w. odpowiadają m.in. syn piekarza – Gottlieb Daimler i syn motorniczego tramwaju – Karl Benz, pracownik fabryki, który postanowił pójść na swoje – August Horch, a także mały zakład, który zaczynał od produkcji motocykli – NSU.

Poczuj się jak Ayrton Senna. Ryczące V10 i 700 KM za plecami [WIDEO]
Aktualności

Poczuj się jak Ayrton Senna. Ryczące V10 i 700 KM za plecami [WIDEO]

McLaren MP4/5 to legendarny samochód Formuły 1, za którego sterami zasiadały takie ikony jak Ayrton Senna, Alain Prost czy Gerhard Berger. Większość fanów motoryzacji zdecydowanie kojarzy ten charakterystyczny bolid, a niejeden chciałby sprawdzić, jak to jest móc go prowadzić. Dzięki nowoczesnej technologii możemy chociaż trochę się do tego zbliżyć, oglądając jazdę testową z perspektywy kierowcy.

BMW Isetta – mały, wielki bohater, który pomagał uciekać do Berlina Zachodniego
Oldtimer

BMW Isetta – mały, wielki bohater, który pomagał uciekać do Berlina Zachodniego

BMW Isetta to mikrosamochód produkowany na przełomie lat 50. i 60. To właśnie ten pojazd stał się bohaterem wyjątkowo śmiałego planu. Klaus-Günter Jacobi pomógł swojemu najlepszemu przyjacielowi uciec z NRD, przemycając go przez Mur Berliński. Barierę oddzielającą Berlin Wschodni od Berlina Zachodniego udało się pokonać właśnie w tym małym BMW.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Spotkanie dwóch najdziwniejszych samochodów świata. Mają dużo wspólnego [Galeria]
Aktualności

Spotkanie dwóch najdziwniejszych samochodów świata. Mają dużo wspólnego [Galeria]

Chociaż dzieli je aż 81 lat, łączy je wspólne DNA. Mimo że różnic w samochodach legendarnej marki Hispano Suiza jest więcej niż mniej, obydwa na swój sposób zachwycają. Do tego stopnia, że aż ciężko stwierdzić, który z nich wygląda dziś bardziej futurystycznie. Współczesna elektryczna Carmen czy jednak spalinowa protoplastka – Dubonnet Xenia?

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Prawdziwe perełki w Gdańsku z okazji 55-lecia AMG
Aktualności

Prawdziwe perełki w Gdańsku z okazji 55-lecia AMG

AMG Brand Center w Gdańsku zorganizowało wystawę z okazji 55 lecia istnienia marki Mercedes-AMG. Można było podziwiać na niej wiele wyjątkowych modeli, które zapisały się na kartach motoryzacyjnej historii. Wśród nich między innymi C 124 Hammer, G 63 4x4² czy też nowego w pełni elektrycznego EQE.

Spektakularne znalezisko pod Fromborkiem. To potężny radziecki sprzęt [ZDJĘCIA]
Aktualności

Spektakularne znalezisko pod Fromborkiem. To potężny radziecki sprzęt [ZDJĘCIA]

Fragmenty radzieckiego czołgu T-34 z okresu II wojny światowej znaleźli członkowie Warmińskiej Grupy Eksploracyjnej. Grząskie grunty przy podejściu pod Frombork sprawiły, że ciężkie elementy musiały zostać wydobyte ręcznie. Decyzję na temat przyszłości znaleziska podejmie Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków.

Autokar Neoplan Cityliner – rewolucja w dalekich podróżach
Youngtimer

Autokar Neoplan Cityliner – rewolucja w dalekich podróżach

Oto Porsche 911 wśród autobusów i autokarów. Tak przynajmniej Niemcy określają jeden z najbardziej legendarnych autobusów marki Neoplan. Model Cityliner N116 całkowicie odmienił podróże na dłuższych trasach.

Volkswagen Garbus nie był niezawodny, ale i tak go kochano
Auto Świat

Volkswagen Garbus nie był niezawodny, ale i tak go kochano

W swojej ojczyźnie Volkswagen Garbus jest szczególnym pojazdem. Wytwarzany od 1938 do 2003 r., przez niewiarygodne 65 lat i z przez długie lata rekordową liczbą wyprodukowanych 21,5 mln egzemplarzy, był tym autem, które zmotoryzowało Niemcy. A tak naprawdę wcale nie był dobrym samochodem.

Prędkościomierz, zwykły wskaźnik czy dzieło sztuki?
Aktualności

Prędkościomierz, zwykły wskaźnik czy dzieło sztuki?

Z jaką prędkością poruszał się pierwszy samochód, czyli Benz Patent-Motorwagen z 1886 r.? Około 16 km/h, czyli dwa-trzy razy szybciej niż pieszy. Skąd to wiemy? Bo zmierzyliśmy, ale ani konstruktor pierwszego na świecie auta Karl Benz, ani jego żona Bertha, która odbyła jazdę testową z Mannheim do Pforzheim, nie wiedzieli ile pojazd „wyciąga". Dlaczego? Bo nie miał prędkościomierza. Tak w ogóle, to ten pojazd nie miał żadnych wskaźników – kierowca miał przed sobą jedynie drążek do skręcania przednich kół.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.