Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Historia | O!Historia

Historia | O!Historia

Weekend z zabytkowymi pojazdami w Warszawie
Klasyki

Weekend z zabytkowymi pojazdami w Warszawie

Dlaczego kierownica jest okrągła, a kierunkowskazy pomarańczowe? Odpowiedzi mogą zaskoczyć
Wiadomości

Dlaczego kierownica jest okrągła, a kierunkowskazy pomarańczowe? Odpowiedzi mogą zaskoczyć

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
100 lat temu, elektryki przegrały z autami na benzynę
Oldtimer

100 lat temu, elektryki przegrały z autami na benzynę

W pierwszych latach XX wieku w USA ok. 40 proc. pojazdów drogowych napędzanych było parą, niemal tyle samo miało napęd elektryczny, natomiast samochody benzynowe miały tylko nieco ponad 20 proc. udziału w rynku. Jak to się stało, że już 15 lat później proporcje zmieniły się zdecydowanie na korzyść samochodów benzynowych, a po kolejnych 20 latach samochody na prąd były już tylko historyczną ciekawostką, w której przyszłość wierzyła jedynie garstka entuzjastów?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Widziałem Porsche – skrzyżowanie Jeepa z amfibią z… fabryki samolotów w Pasadenie
Oldtimer

Widziałem Porsche – skrzyżowanie Jeepa z amfibią z… fabryki samolotów w Pasadenie

Co ma wspólnego Jeep, amfibia, fabryka samolotów i armia USA? Okazuje się, że bardzo wiele. To ciekawa historia jedynego takiego egzemplarza na świecie.

Volkswagen T1 na gąsienicach. Jedyny taki egzemplarz na świecie
Oldtimer

Volkswagen T1 na gąsienicach. Jedyny taki egzemplarz na świecie

Odrestaurowany, pomalowany na jaskrawo pomarańczowy kolor, w pełni sprawny. Jedyny na świecie egzemplarz Volkswagena T1 na gąsienicach był jednym z eksponatów wystawianych podczas targów Techno Classica w Essen.

Widziałem ostatni egzemplarz Mercedesa 600 – auta dla najbogatszych ludzi na świecie
Oldtimer

Widziałem ostatni egzemplarz Mercedesa 600 – auta dla najbogatszych ludzi na świecie

Ostatni wyprodukowany egzemplarz superluksusowego Mercedesa 600 (W 100) wygląda, jakby przed chwilą wyjechał z fabryki lub z salonu. Ma lakier w nienagannym stanie, chromy połyskują odbitym światłem reflektorów, na długiej masce położono ogromny bukiet kwiatów. Aż trudno uwierzyć, że auto ma już 42 lata. Wystawiono je na podczas największych na świecie targów oldtimerowych Techno Classica w Essen. Auto pochodzi ze zbiorów muzeum Mercedesa w Stuttgarcie.

Widziałem najstarszego Volkswagena Passata na świecie. To egzemplarz nr 2
Oldtimer

Widziałem najstarszego Volkswagena Passata na świecie. To egzemplarz nr 2

Czy Volkswagen Passat może wywołać wielkie emocje? Chyba takie jak... grzybobranie. Chyba że jest to dostojny jubilat, który 14 maja skończy 50 lat, na dodatek ma numer fabryczny 2 i jest najstarszym zachowanym Passatem na świecie.

Polska motoryzacja ćwierć wieku temu – kwiecień 1998 r. Wszyscy czekali na Seicento
Klasyki

Polska motoryzacja ćwierć wieku temu – kwiecień 1998 r. Wszyscy czekali na Seicento

Jak wyglądała polska motoryzacja A.D. 1998, czyli ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z kwietnia 1998 r.

Polacy mieli autostradę wcześniej od Anglików. Niesamowita historia dróg najszybszego ruchu
Aktualności

Polacy mieli autostradę wcześniej od Anglików. Niesamowita historia dróg najszybszego ruchu

Pierwsza autostrada powstała, bo Włosi kochali jezioro Como. W rozbudowie sieci dróg najszybszego ruchu paradoksalnie pomogły też globalne załamanie gospodarcze i lęk przed zmasowanym atakiem jądrowym. Poznaj historię autostrad, od drogi o szerokości 11 m po 26-pasmowe monstra.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Na początku był SUV-em, ale potem zmieniano koncepcję
Aktualności

Na początku był SUV-em, ale potem zmieniano koncepcję

Ford Ranger, znany od lat jako pick-up, na początku - kiedy powstał, jako model - wcale nie był. Wbrew dzisiejszej modzie, która powoduje, że niemal każdy model auta, w końcu zostaje SUV-em, Ranger był nim... na początku swojej kariery. W czasie jej trwania przeszedł nie jedną, ale kilka metamorfoz. W niektórych swoich wcieleniach był samochodem elektrycznym, a nawet luksusowym coupé! Oto historia, jak SUV stał się... pickupem.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL
Aktualności

50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL

30 marca 1973 r. powstał ostatni egzemplarz Warszawy. Zszokuje cię, ile kosztowałby dziś ten samochód, uwzględniając średnie zarobki. Zdziwi, jak często trzeba było w nim regulować hamulce, ile dni produkowano jedno auto i jakim statusem cieszyło się ono w Chinach. Oto 11 niezwykłych historii o Warszawie – także takiej z dębowymi kołami i w wersji tropikalnej.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Odwiedziłem starą zajezdnię tramwajową w Berlinie. Tego się nie spodziewałem
Aktualności

Odwiedziłem starą zajezdnię tramwajową w Berlinie. Tego się nie spodziewałem

Miłośnicy motoryzacji nie mogą pominąć tego miejsca, będąc w Berlinie. Classic Remise jest zlokalizowana w starej zajezdni tramwajowej, ale w środku żadnych tramwajów nie ma. Są za to największe legendy motoryzacji. Co najważniejsze, to miejsce cały czas żyje i nie jest obiektem muzealnym.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Siedem najlepszych Mustangów w historii i... trzy takie, o których Ford wolałby zapomnieć
Aktualności

Siedem najlepszych Mustangów w historii i... trzy takie, o których Ford wolałby zapomnieć

Ford postanowił pochwalić się najlepszymi wersjami specjalnymi Forda Mustanga, które pojawiły się na rynku w ciągu ostatnich 25 lat. Tyle że historia modelu jest dłuższa, bo trwa nieprzerwanie od 1964 r. i obok absolutnie kultowych modeli, które wzbudzają zachwyt do dziś, nie brakowało też i takich, które wzbudzać mogą śmiech i zażenowanie.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Polska motoryzacja w 1998 r. Cinquecento hitem, ceny na giełdach, nowości rynkowe
Youngtimer

Polska motoryzacja w 1998 r. Cinquecento hitem, ceny na giełdach, nowości rynkowe

Jak wyglądała polska motoryzacja A.D. 1998, czyli ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, ile kosztowało paliwo, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z marca 1998 r.

Mercedes Klasy G od 30 lat ma silnik V8 pod maską
Youngtimer

Mercedes Klasy G od 30 lat ma silnik V8 pod maską

Rok 1993 to jedna z najważniejszych dat w historii Mercedesa Klasy G. Na salonie w Genewie (4-14 marca) zadebiutowała wtedy topowa wersja z 5-litrowym silnikiem V8 o mocy 240 KM.

Cenne przedmioty na budowach nowych dróg. Drogowcy pokazali zdjęcia
Aktualności

Cenne przedmioty na budowach nowych dróg. Drogowcy pokazali zdjęcia

Badania archeologiczne są nieodłącznym elementem inwestycji drogowych. Dzięki temu wielokrotnie odkryto ślady przeszłości sięgające nawet tysięcy lat wstecz. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podkreśla, że przy okazji budowy dróg odnajdywane są m.in. przedmioty codziennego użytku, ale i pozostałości dawnych siedlisk ludzkich.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Mercedes 600 był limuzyną papieży, królów, prezydentów i cesarzy. 60 lat modelu
Oldtimer

Mercedes 600 był limuzyną papieży, królów, prezydentów i cesarzy. 60 lat modelu

"Grand Mercedes 600 – ekskluzywny pojazd o wielkim prestiżu" – tak przedstawiano ten model podczas premiery we wrześniu 1963 r. na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem. Prestiż był duży, ale i sam pojazd był ogromny – w wersji "krótkiej" miał 5,45 m długości, a w długiej (Pullman) - aż 6,24 metra!

Kiedyś szofer nie miał łatwo. Tak wyglądała wiosenna toaleta samochodu
Oldtimer

Kiedyś szofer nie miał łatwo. Tak wyglądała wiosenna toaleta samochodu

Teraz kierowcy to mają dobrze! Nawet nie zdają sobie sprawy, ile czynności obsługowych musiał wykonać szofer kilkadziesiąt lat temu, zanim wyruszył w trasę lub wyjechał z garażu po zimowej przerwie.

Rok 1949: oddanie Trasy W-Z w Warszawie
Turystyka

Rok 1949: oddanie Trasy W-Z w Warszawie

Warszawska Trasa W-Z to najważniejsza inwestycja końca lat 40. i pierwsza tak wielka budowa w stolicy po zakończeniu II Wojny Światowej. Ta najważniejsza w tamtym czasie arteria komunikacyjna, choć to nie do końca udowodnione, doczekała się nawet swojego symbolu: ciastka o nazwie "wuzetka".

Wyścigowy transporter Mercedesa z 1955 r. Skasowany i odbudowany
Oldtimer

Wyścigowy transporter Mercedesa z 1955 r. Skasowany i odbudowany

Oto ciekawa historia o tym, jak w latach 50. Mercedes... strzelił sobie w stopę, ale później próbował naprawić błąd.

Mercedes produkuje tam samochody od 1919 r. Powstały już 22 miliony
Aktualności

Mercedes produkuje tam samochody od 1919 r. Powstały już 22 miliony

Mercedes ma powody do świętowania – w Sindelfingen z taśm produkcyjnych zjechał 22-milionowy Mercedes. Zakłady pod Stuttgartem powstały w 1915 r. początkowo jako fabryka samolotów, a od 1919 r. produkowano tam samochody.

Motoryzacja w Polsce ćwierć wieku temu. Cofamy się do lutego 1998 r.
Aktualności

Motoryzacja w Polsce ćwierć wieku temu. Cofamy się do lutego 1998 r.

Jak wyglądała polska motoryzacja A.D. 1998, czyli ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, ile kosztowało paliwo, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z lutego 1998 r.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.