– Opublikowano wyniki sprzedaży nowych samochodów za styczeń. Liderami rynku były Fiat i Daewoo. Fiat w pierwszym miesiącu roku sprzedał 14 833 aut, zajmując 35 proc. rynku. Daewoo sprzedało 11 829 aut i zajęło 28 proc. rynku. Trzeci był GM Opel ze znacznie mniejszą sprzedażą – 3216 aut (7,6 proc. rynku).

Fiat Cinquecento Foto: Auto Świat
Fiat Cinquecento

Najpopularniejsze modele to:

  1. Fiat Cinquecento – 4061 szt.,

2. Fiat 126 – 3416 szt.,

3. Daewoo Nexia – 3255 szt.,

4. Daewoo Lanos – 3254 szt.,

5. Fiat Siena – 2917 szt.

6. Daewoo Tico – 2880 szt.,

7. Opel Astra – 2156 szt.,

8. Skoda Felicia – 2014 szt.,

9. Honda Civic – 1897 szt.,

10. Fiat Punto – 1699 szt.

Warto też odnotować 12 miejsce FSO Poloneza ze sprzedażą 1264 szt. Eksperci przepowiadali spadek sprzedaży nowych aut z powodu zmian w rozdziale kontyngentu bezcłowego (importerzy mogli dostać przydział na 400 szt., a następny dopiero po sprzedaży tych aut). Na spadek sprzedaży miały też wpływ utrudnienia w uzyskaniu kredytu na samochód.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

– Dilerzy roku 1997. W marcu 1998 podczas targów Auto-Moto ‘98 w Bydgoszczy ogłoszono wyniki pierwszego ogólnopolskiego plebiscytu na najlepszego dilera. Auto dilerem roku '97 w kategorii samochodów osobowych został Zygmunt Garstecki, autoryzowany diler Fiata z Poznania.

Moto dilerem roku ‘97 w kategorii motocykli zostali Robert Rożek i Przemysław Durlaga z Krakowa, dilerzy Suzuki.

Truck dilerem roku ‘97 został Jarosław Gruszka z Katowic, diler Daewoo.

– Program bezpłatnej obsługi dla klientów Daewoo. Daewoo ogłosiło atrakcyjny program dla swoich klientów w Polsce. Przewidywał on 3-letnią gwarancję, trzy lata bezpłatnego serwisu i assistance dla nabywców i właścicieli Lanosów, Nubir i Leganz.

Daewoo Lanos Foto: Vintage Service
Daewoo Lanos

Gwarancja była bezpłatna i obejmowała 3 lata lub przebieg 100 tys. km. Do tego dochodziła trzyletnia bezpłatna obsługa serwisowa – obejmująca nie tylko przeglądy, lecz także wymiana materiałów eksploatacyjnych (olej, płyn chłodzący, płyn hamulcowy, filtry, świece wycieraczki, a nawet paski napędowe). Bezpłatny trzyletni program Assistance zapewniał pomoc drogową na terenie Polski i większości państw europejskich. Daewoo była jedyną firmą motoryzacyjną w Polsce oferującą tak atrakcyjny program dla klientów. Koreańska firma chciała w ten sposób przyciągnąć klientów, sprzedawać w Polsce ponad 200 tys. samochodów rocznie i zająć ok. 36 proc. polskiego rynku – wówczas wyprzedziłaby Fiata i zajęła 1. pozycję w sprzedaży nowych aut.

Plany zakładały produkcję 350 tys. aut rocznie w rozbudowanej FSO na Żeraniu oraz eksport do państw Unii Europejskiej. Niestety, z tych ambitnych planów nic nie wyszło – kryzys w Korei spowodował upadek Daewoo, a jej część motoryzacyjna Daewoo Motors została kupiona przez GM.

– Kredyty Forda. Wprowadzone na początku 1998 r. nowe przepisy dotyczące kredytów, a szczególnie zastawu rejestrowego bardzo utrudniły uzyskanie kredytu na zakup auta. W tej sytuacji Ford Bank Polska SA zdecydował, że weźmie na siebie wszelkie czynności związane z ustanowieniem zastawu. Miał to ułatwić i przyspieszyć uzyskanie kredytu – wszystkie formalności miały trwać nie dłużej niż 24 godz.

Ford Escort 1.6 Foto: Auto Świat
Ford Escort 1.6

W marcu 1998 r. Ford Bank Polska SA udzielał kredyty na okres od 12 do 60 miesięcy (od roku do 5 lat). Oprocentowanie wynosiło 18,28 proc. przy kredycie na 12 miesięcy, 22,62 proc. – na 24 miesiące i 24,27 proc. – na 36 miesięcy.

– Yugo z Łodzi z polskimi częściami. W Łodzi firma Damis (ta sama, która była właścicielem olbrzymiego bazaru na stadionie 10-lecia w Warszawie) montowała samochody Yugo produkowane w Serbii (wcześniej w Jugosławii) przez Zastavę. Wcześniej Damis montował ukraińskie Tavrie. Oba modele były przestarzałe technicznie, ale miały jeden walor – były jednymi z najtańszych na rynku, dlatego cieszyły się powodzeniem. Damis wprowadził też polonizację Yugo, czyli zastępowanie części i podzespołów elementami produkowanymi w Polsce. Miało to poprawić jakość aut i zmniejszyć ich cenę. Yugo Koral z silnikiem 1100 ccm kosztowało 19 tys. zł, a z silnikiem 1300 – 20 tys. zł.

Yugo Koral Foto: R. Brykała / Auto Świat
Yugo Koral

– Hyundaie od Zasady. Spółka Sobiesław Zasada Centrum uzyskała zgodę Ministerstwa Gospodarki na produkcję i montaż samochodów Hyundai. Firma pana Sobiesława zobowiązywała się do wybudowania w Starachowicach fabryki, w której miały powstawać modele Atos – plan roczny przewidywał 30-50 tys. sztuk. Spółka Zasady otrzymała także prawo do bezcłowego importu części do uproszczonego montażu w zakładach w Głownie pod Łodzią. Pozwolenia na bezcłowy import części do uproszczonego montażu samochodów oprócz firmy Sobiesława Zasady dostały również Daewoo, Volkswagen, Ford, Fiat i Opel.

Hyundai Atos Foto: Hyundai
Hyundai Atos

– Centra z certyfikatem. Poznańska firma Centra SA – producent akumulatorów – otrzymała certyfikat ISO 9002. Dzięki temu będzie mogła zwiększyć eksport do krajów zachodnich. Akumulatory z Centry eksportowane były do Niemiec, W. Brytanii, Francji, Włoch oraz do Rosji, Kazachstanu i na Białoruś. Centra podpisała kontrakt na dostawę 100 tys. akumulatorów dla fabryki GAZ w Niżnym Nowgorodzie, gdzie produkowane były Wołgi.

Akumulator Centra Foto: Auto Świat
Akumulator Centra

– Hołowczyc w nowej rajdówce. Nowy sezon 1998 kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc i Maciej Wisławski – jego pilot rozpoczną w nowym aucie – Subaru Impreza WRC. Wystąpią w zespole Stomil Olsztyn – Mobil 1. Rajdówka została zbudowana przez brytyjską firmę Prodrive.

Plan na rok 1998 przewidywał starty załogi Hołowczyc-Wisławski w siedmiu eliminacjach rajdowych mistrzostw świata.

– Tańsze paliwo. W połowie marca rafinerie polskie obniżyły ceny hurtowe oferowanych paliw – średnio o 50 zł za tonę. Dzięki temu ceny paliw na stacjach uległy obniżeniu, np. na stacjach patronackich Petrochemii Płockiej za litr benzyny Pb 95 trzeba było zapłacić 1,80 zł, za litr E98 – 1,90 zł, a za litr oleju napędowego 1,43 zł.

– 78 autoryzowanych stacji Opla w Polsce. W marcu otwarto 78 autoryzowaną stację Opla w Polsce. Nowa stacja położona w Płocku – przy trasie wylotowej na Warszawę to obiekt o powierzchni 1000 metrów kwadratowych (z czego 200 to salon sprzedaży). W nowej stacji można było kupić nowe auto Opla, oryginalne części zamienne, a także dokonać serwisu auta.

– Ceny na giełdach w marcu 1998 r. Najpopularniejszym autem na giełdach samochodowych był Fiat Cinquecento. Za 2-letni egzemplarz trzeba było zapłacić 15,5 tys. zł (model z silnikiem 700 ccm) oraz 18 tys. zł (model 900 ccm). Dwuletnie Maluchy kosztowały ok. 9500 zł. Nadal popularne były Polonezy – dwuletnia wersja 1.6 Gli kosztowała 15,5 tys. zł, a diesel 1.9 GLD ok. 17 tys. zł. Jak widać, dwuletnie Polonezy były w cenie dwuletnich Cinquecento. W podobnej cenie można było kupić dwuletnią Ładę Samarę 1.5.

Jakie były najdroższe dwulatki oferowane w marcu 1998 r. na giełdzie? BMW 318i kosztowało 56 tys. zł, Honda Accord 2.0i – 52 tys. zł., Mazda 626 2.0i – 55 tys. zł, VW Passat 1.8i – 53,5 tys. zł.

Giełdy samochodowe Foto: Auto Świat
Giełdy samochodowe