Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Historia | O!Historia

Historia | O!Historia

Porsche 356 to sportowe auto na bazie VW Garbusa. Dziś kosztuje fortunę
Oldtimer

Porsche 356 to sportowe auto na bazie VW Garbusa. Dziś kosztuje fortunę

Mógł być dziś równie wielki jak Volvo. Dlaczego Saab upadł?
Aktualności

Mógł być dziś równie wielki jak Volvo. Dlaczego Saab upadł?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Był geniuszem. Zaprojektował pierwsze polskie auto. Niemcy zgotowali mu straszny los
Klasyki

Był geniuszem. Zaprojektował pierwsze polskie auto. Niemcy zgotowali mu straszny los

W latach 20. zaledwie kilka lat po odzyskaniu przez Polskę niepodległości powstał w Warszawie samochód, który mógł konkurować z najlepszymi i najdroższymi ówczesnymi markami: Mercedesem, Maybachem, Rolls-Royce’em, Hispano Suizą, Horchem. Silnik oraz podwozie do tego auta zaprojektował genialny polski konstruktor – inż. Tadeusz Tański.

Lamborghini ma 60 lat i od początku było wierne silnikowi V12. Jaka jest jego historia?
Klasyki

Lamborghini ma 60 lat i od początku było wierne silnikowi V12. Jaka jest jego historia?

Ponadprzeciętna moc i uroda to najważniejsze argumenty, żeby cenić Lamborghini — firmę, która zaczęła budować supersamochody trochę przypadkiem. Dziś trudno sobie wyobrazić motoryzację bez tej włoskiej marki. Marki, która przez cały czas istnienia korzystała tylko z dwóch konstrukcji silnika V12. Pierwsza z nich przetrwała aż 46 lat. Jak to więc było ze sztandarowym silnikiem z Sant’Agata Bolognese?

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Sprawdzamy klasyczne BMW M. To od lat wzorce sportowych limuzyn
Oldtimer

Sprawdzamy klasyczne BMW M. To od lat wzorce sportowych limuzyn

Od lat 70. XX wieku w alfabecie BMW litera M jest zdecydowanie najszybsza. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się bliżej najciekawszym i najbardziej spektakularnym pojazdom z tym oznaczeniem.

Renault 5 debiutowało 50 lat temu, ale do dziś nie brakuje mu młodzieńczego wigoru. W czym tkwiła tajemnica jego sukcesu?
Oldtimer

Renault 5 debiutowało 50 lat temu, ale do dziś nie brakuje mu młodzieńczego wigoru. W czym tkwiła tajemnica jego sukcesu?

Na początku 1972 r. Francuzi zaskoczyli fanów motoryzacji modelem Renault 5, który wyglądał atrakcyjnie, wzbudził od razu duże zainteresowanie pań i dość szybko stał się przez wiele lat najlepiej sprzedawanym autem we Francji. Dziś ten kultowy już model obchodzi 50. urodziny.

Motoryzacja w Polsce ćwierć wieku temu – czerwiec 1998 r.
Auto Świat - Archiwum

Motoryzacja w Polsce ćwierć wieku temu – czerwiec 1998 r.

Jak wyglądała polska motoryzacja ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z czerwca 1998 r.

Mercedes 600 (W 100) – auto królów, cesarzy, papieży, premierów i… dyktatorów
Oldtimer

Mercedes 600 (W 100) – auto królów, cesarzy, papieży, premierów i… dyktatorów

To był najbardziej luksusowy, największy i najbardziej prestiżowy samochód wyprodukowany przez Mercedesa w latach 60. W wersji krótkiej Mercedes 600 (W 100) miał 5,45 m długości, a w wersji Pullman – 6,24 m. W latach 1963-1981 powstało zaledwie 2677 sztuk tej niezwykłej limuzyny.

Tucker 48 – auto, które wyprzedziło swoją epokę i upadło. Czy to był spisek "wielkiej trójki" z Detroit?
Klasyki

Tucker 48 – auto, które wyprzedziło swoją epokę i upadło. Czy to był spisek "wielkiej trójki" z Detroit?

Tuż po zakończeniu II wojny światowej, w 1947 roku w USA powstał samochód, który nowatorskimi rozwiązaniami wyprzedzał inne konstrukcje o 10, a nawet 20 lat. Nazywał się tak jak jego twórca – Tucker. Mimo że wyprzedził swoją epokę (a może właśnie dlatego) nie wszedł do seryjnej produkcji, powstało zaledwie 51 sztuk. Oto jego historia.

Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi
Oldtimer

Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi

W okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej samochód był dobrem luksusowym, którego chęć posiadania można porównać wyłącznie z chęcią zdobycia własnego mieszkania w zrujnowanym przez wojnę kraju. Auto stało się też swoistym narzędziem w rękach władz, które bardzo umiejętnie z tego instrumentu korzystały.

Słynny pojedynek Forda i Ferrari na Le Mans w 1966 r. Do sukcesu przyczynili się nie tylko inżynierowie Forda
Aktualności

Słynny pojedynek Forda i Ferrari na Le Mans w 1966 r. Do sukcesu przyczynili się nie tylko inżynierowie Forda

Ta historia wydarzyła się naprawdę i pokazała, że wszystko jest możliwe. Mowa o 24-godzinnym wyścigu Le Mans z 1966 r., podczas którego odbył się słynny pojedynek Forda i Ferrari. Ta legendarna rywalizacja udowodniła, jak wiele zależy od opon.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Jeden samochód na tysiąc mieszkańców. Motoryzacja w Polsce w latach 30.
Oldtimer

Jeden samochód na tysiąc mieszkańców. Motoryzacja w Polsce w latach 30.

Samochody na ulicach tylko w większych miastach, w mniejszych miejscowościach pojawienie się automobilu wywoływało sensację. Taki był obraz polskiej motoryzacji w okresie międzywojennym.

Audi TT ma już 25 lat. Tajemniczy skrót i zachwycający design, dziś rozczarowuje
Aktualności

Audi TT ma już 25 lat. Tajemniczy skrót i zachwycający design, dziś rozczarowuje

Prototyp powstał w niecały miesiąc. Seryjna wersja jeszcze szybciej stała się jedną z największych gwiazd współczesnego designu. Audi TT kończy ćwierć wieku: dziś do 100 km/h przyspiesza prawie dwa razy krócej niż jego pierwsza topowa wersja z V6. Niestety, w ciągu ostatnich 25 lat zdarzały mu się też gorsze chwile.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Muzeum klasyków w Lublinie. Zwiedziliśmy je jeszcze przed otwarciem
Oldtimer

Muzeum klasyków w Lublinie. Zwiedziliśmy je jeszcze przed otwarciem

Na oldtimerowej mapie Polski przybył ważny punkt – prywatne Muzeum Motoryzacyjne w Lublinie. Jego twórcą jest miejscowy kolekcjoner Jarosław Janowski. Nowe muzeum – pierwsze na Lubelszczyźnie – usytuowane jest na obrzeżach miasta, przy ul. Kasprowicza 32.

Czy współczesny kierowca dałby radę obsłużyć auto z lat 30.? Wspólny element to klakson w kierownicy
Oldtimer

Czy współczesny kierowca dałby radę obsłużyć auto z lat 30.? Wspólny element to klakson w kierownicy

Czy współczesny kierowca potrafiłby prowadzić auto z lat 30., a więc mające ok. 90 lat? I odwrotna sytuacja – czy szofer z lat 30. poradziłby sobie z autem współczesnym? Sprawdzamy to na przykładzie dwóch modeli Mercedesa: 230 z 1937 r. oraz naszpikowanej elektroniką najnowszej Klasy E, która dopiero wchodzi do eksploatacji.

O krok od dramatu. Czy BMW, Citroen, Porsche i Lamborghini mogły wtedy upaść?
Aktualności

O krok od dramatu. Czy BMW, Citroen, Porsche i Lamborghini mogły wtedy upaść?

Ci gracze są dziś symbolami sukcesu, trudno więc uwierzyć, jak blisko dna kiedyś się znaleźli. Co się stało? Co naprawdę groziło BMW, Citroenowi, Porsche i Lamborghini? Oto zapis najbardziej dramatycznych chwil w historii tych firm.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Tico było liderem rynku. Polska motoryzacja ćwierć wieku temu, w maju 1998 r.
Aktualności

Tico było liderem rynku. Polska motoryzacja ćwierć wieku temu, w maju 1998 r.

Jak wyglądała polska motoryzacja ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z maja 1998 r.

Historia klimatyzacji: od kostek lodu do Climatronica
Aktualności

Historia klimatyzacji: od kostek lodu do Climatronica

Przy okazji prezentacji nowej trzystrefowej klimatyzacji w nowym Leonie, Seat przypomniał historię układu klimatyzacji. Czy wiecie, że pierwsze systemy chłodzenia w samochodzie pojawiły się pod koniec XIX wieku? Był to po prostu zwykły... pojemnik z kostkami lodu. Jak widać, od tamtej pory przebyliśmy naprawdę długą drogę.

Kupił trzydziestoletnią Skodę Favorit za prawie 120 tys. zł. To chyba jedyny taki egzemplarz
Aktualności

Kupił trzydziestoletnią Skodę Favorit za prawie 120 tys. zł. To chyba jedyny taki egzemplarz

Historie tego typu, jeśli już okazują się prawdziwe, należą do rzadkości. Przez 30 lat ta biała Skoda Favorit pokonała zaledwie 34 km. Pewna kobieta kupiła ją nową w salonie w Atenach, przejechała do domu pod miastem i — jak się później okazało — zostawiła na dobre w podziemnym garażu. Obecnie chyba najlepiej zachowany egzemplarz tego modelu znajduje się w Czechach. Kupił go kierowca wyścigowy, który ma wiele wspólnego z czeską marką.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii
Aktualności

45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii

W Holandii był Celiną. W Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych wmontowano mu silnik Ferrari, PIMOT przygotował zaś wersję z napędem hybrydowym. FSO oferowało go z nadwoziem coupe, ale była też 7-drzwiowa limuzyna, a w planach – SUV. 3 maja 1978 r. ruszyła seryjna produkcja Poloneza, potomka pewnego włoskiego eksperymentu.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Celowo postarzyli legendarny model. Nowe auto wygląda jak z 1986 r.
Aktualności

Celowo postarzyli legendarny model. Nowe auto wygląda jak z 1986 r.

To żadna okrągła rocznica, ale ważny kamień milowy dla Mercedesa. Z linii produkcyjnej w austriackim Grazu zjechał właśnie 500-tysięczny egzemplarz Mercedesa Klasy G. I wygląda jak żaden inny, choć mocno nawiązuje do modelu 280 GE z 1986 r. To jednak pozory, bo pod postarzonym nadwoziem kryje się współczesna technika.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Zakłady Volkswagen Poznań mają 30 lat. Powstawały w nich auta nie tylko tej marki
Aktualności

Zakłady Volkswagen Poznań mają 30 lat. Powstawały w nich auta nie tylko tej marki

W 1993 r. zaczęło się niepozornie – od zaledwie 48 pracowników. Dzisiaj spółka Volkswagen Poznań zatrudnia już 9,5 tys. osób i jest największym pracodawcą w Wielkopolsce. Tylko w zeszłym roku z taśm czterech polskich zakładów Volkswagena zjechało blisko ćwierć miliona pojazdów. Spółka właśnie obchodzi trzydziestolecie działalności.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.