Nagranie z perspektywy kierowcy jest możliwe dzięki nowej technologii, która w Formule 1 po raz pierwszy pojawiła się w sezonie 2021, czyli tzw. "visor cam". Jest to miniaturowa kamera zamontowana w kasku sportowca zaraz za wizjerem.

Nagranie jazdy testowej bolidem McLaren MP4/5, a dokładniej jego poprawionej wersji MP4/5B z 1990 r., odbyło się na torze Laguna Seca Raceway w Stanach Zjednoczonych. Szczęśliwcem, który mógł poprowadzić ten historyczny bolid, był Pato O'Ward, będący na co dzień kierowcą w amerykańskiej serii Indy Car dla zespołu Arrow McLaren.

Ryczące V10 i 700 KM za plecami

Bolid, który prowadził O'Ward, był dokładnie tym samym, którym w 1990 r. Ayrton Senna zdobył mistrzostwo świata Formuły 1. Mclaren MP4/5B posiada 10-ocylindrowy silnik Hondy o pojemności 3,5 l, który generuje 700 KM mocy i może wkręcać się nawet na 13,5 tys. obr/min. Auto zaprojektowane zostało przez legendarne wśród inżynierów nazwiska jak m.in. Oatley, Murray czy Nichols.

McLaren MP4/5B, którym ścigał się Ayrton Senna Foto: Dan74 / Shutterstock
McLaren MP4/5B, którym ścigał się Ayrton Senna

Oglądając nagranie, zobaczyć możemy, jak bardzo zmieniła się technologia i inżynieria w "królowej motosportu". Znacznie prostsza i okrągła kierownica oraz klasyczny drążek zmiany biegów to tylko niektóre relikty minionej epoki Formuły 1. W latach 80. i 90. bolidy były niebezpieczne i znacznie trudniejsze w prowadzeniu, lecz patrząc na reakcję kierowcy Mclarena, dawały one niewiarygodnie dużo frajdy. Nie można też odmówić jednego. Dźwięk, jaki wydobywały z siebie dzikie V10 z tamtych lat, bardzo szybko przyprawia o uśmiech!