Auto Świat Porady Eksploatacja Co zrobić? Wymienić żarówki na LED, czy zostać przy halogenie? Prawo jest bezlitosne

Co zrobić? Wymienić żarówki na LED, czy zostać przy halogenie? Prawo jest bezlitosne

Coraz częściej kierowcy stają przed dylematem, czy zamiast standardowych żarówek H4 i H7 nie wybrać najnowszego zamiennika — retrofitów. Świecą lepiej, mają zdecydowanie lepszą żywotność i powodują, że nawet starsze auto świeci jak nowe. Czy jednak możemy bez obaw zamontować takie żarówki? Prawo jest nieubłagane.

Żarówki LED mogą świecić nawet w kolorze podobnym do halogenu. W wielu autach rodzaj żarówki będzie nie do rozpoznania
Żarówki LED mogą świecić nawet w kolorze podobnym do halogenu. W wielu autach rodzaj żarówki będzie nie do rozpoznaniaMateusz Pokorzyński / Auto Świat
  • Retrofitowe żarówki LED są wydajniejsze i trwalsze od standardowych halogenów H4 i H7
  • Montaż LED-ów jest prosty, ale może powodować błędy komputera. Problem jednak można rozwiązać
  • Legalny montaż LED-ów możliwy jest w oświetleniu do jazdy dziennej, tablic rejestracyjnych, światłach cofania czy lampkach wewnętrznych
  • Choć w wielu krajach Europy retrofitowe LED-y są dopuszczalne, polskie przepisy są surowsze; trwają prace nad unijnym ujednoliceniem prawa w tej sprawie

W poszukiwaniu skuteczniejszego oświetlenia kierowcy zwracają uwagę na żarówki LED. Są one znacznie wydajniejsze od standardowych halogenów H4 lub H7, które można znaleźć w większości pojazdów (szczególnie tych starszych, choć zdarzają się nawet w nowych autach). LED-y emitują intensywne, białe światło, które rozświetla drogę na większą odległość i szerokość. Co więcej, ich żywotność jest znacznie dłuższa – sięga od 1,5 do 3 tys. godzin użytkowania, co przekłada się na kilkukrotnie dłuższą trwałość w porównaniu do tradycyjnych żarówek. Tym bardziej że dziś żarówki LED mogą mieć nawet kolor zwykłego halogenu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Retrofity są popularne, ale powodują problemy prawne

Mimo że żarówki LED, nazywane również retrofitami, są popularne wśród kierowców, ich montaż w reflektorach przeznaczonych dla halogenów jest nielegalny z powodu braku homologacji. Polskie przepisy jasno zabraniają stosowania tego typu oświetlenia w reflektorach głównych, kierunkowskazach i lampach pozycyjnych. W przypadku stwierdzenia przez policję lub diagnostę nielegalnych przeróbek kierowca musi liczyć się z konsekwencjami w postaci mandatu, lub nawet zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Lepiej więc wozić ze sobą tradycyjne żarówki, gdyby okazało się, że musimy je zmienić na miejscu.

Montujemy żarówki LED, bo dają więcej bezpieczeństwa

Mimo potencjalnych konsekwencji, wielu użytkowników decyduje się na wymianę halogenów na LED-y, ceniąc sobie ich wydajność i długotrwałość. Proces wymiany jest banalnie prosty i często sprowadza się do wpięcia nowej żarówki w miejsce starej. Należy jednak pamiętać o możliwości wystąpienia komunikatów o usterkach na desce rozdzielczej, wynikających z niższego poboru prądu przez LED-y (komputer sygnalizuje wtedy przepaloną żarówkę z powodu niewystarczającego poboru prądu). Problem ten można rozwiązać za pomocą specjalnych adapterów, które symulują obecność tradycyjnej żarówki.

Różnica w świeceniu między dobrej jakości żarówką H4 a odpowiednikiem LED
Różnica w świeceniu między dobrej jakości żarówką H4 a odpowiednikiem LEDMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Choć prawo zabrania montażu żarówek LED w reflektorach, istnieje kilka wyjątków. Można legalnie instalować oświetlenie LED do jazdy dziennej, a także w oświetleniu tablicy rejestracyjnej, światłach cofania czy wewnętrznych lampkach. Warto jednak pamiętać, że ten rodzaj żarówek nie doświetla drogi, a zastąpienie zwykłych żarówek w oświetleniu tablicy, czy światłach cofania, może doprowadzić do nieprawidłowego działania oświetlenia. Gdy połączenie elektryczne nie jest idealne, standardowe żarówki będą po prostu świeciły słabiej, z kolei LED-y mogą zacząć migać lub w ogóle przestaną świecić.

Żarówki LED a legalizacja

Aby zalegalizować żarówki LED w światłach zewnętrznych, konieczne jest uzyskanie opinii rzeczoznawcy z Instytutu Transportu Samochodowego i pozytywne przejście badania technicznego.

Warto zaznaczyć, że w wielu krajach europejskich, takich jak Niemcy, Austria, Francja czy Czechy, stosowanie retrofitów LED jest dopuszczalne. Tymczasem w Polsce przepisy są bardziej restrykcyjne, a kroki w kierunku ich zmiany nie są na razie podejmowane. Na szczeblu unijnym toczą się jednak działania, które mogą ostatecznie ujednolicić prawo w tym zakresie, choć proces ten może potrwać nawet kilka lat. Byłoby to świetne rozwiązanie dla właścicieli wszystkich starszych samochodów. W tym momencie jednak cały czas istnieją obawy, że żarówki tego typu oślepiają kierowców.

Żarówka LED (po lewej) i żarówka halogenowa H4
Żarówka LED (po lewej) i żarówka halogenowa H4Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków