Gdyby samochody paliły tyle, ile podają producenci w prospektach, kierowcy byliby szczęśliwi i bogaci. Niestety, dane o spalaniu, jakie podają producenci samochodów, są zaniżone i nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Na dodatek wszystko jest zgodne z prawem. Dlaczego?
Tzw. dane fabryczne o spalaniu powstają na podstawie specjalnie opracowanego testu zużycia paliwa. Test przeprowadzany jest w warunkach laboratoryjnych – auto nie porusza się po jezdni, tylko ustawione jest na rolkach. Próba przeprowadzana jest w pomieszczeniu, więc na samochód nie działają takie siły jak np. wiatr. Opony są dopompowane, okna zamknięte, bagażnik pusty, klimatyzacja wyłączona.
Samochód „porusza się" przez 20 minut według specjalnie zaprogramowanego cyklu: większość „drogi" pokonywana jest z prędkością 50 km/h, a prędkość maksymalna to 120 km/h (tylko kilkanaście sekund). Nie ma to nic wspólnego z warunkami na ulicy czy na drodze.
Nie dziwi zatem fakt, że różnice między danymi fabrycznymi, a spalaniem rzeczywistym wynoszą – w zależności od auta i wielkości silnika – od litra do trzech i więcej litrów na 100 km.
Kierowcy coraz bardziej wkurzeni zaniżaniem wielkości spalania zaczęli domagać się prawdziwych danych, zbliżonych do rzeczywistości. Stąd decyzja PSA, aby podać ile naprawdę palą samochody Citroen i Peugeot. PSA przeprowadziła test 58 modeli na drogach publicznych (23 km w mieście, 40 km na drogach pozamiejskich i 30 km na autostradach). Auta poruszały się tak jak inne, miały włączoną klimatyzację, a w bagażnikach – walizki i torby.
Uzyskane dane dla 58 modeli pozwalają oszacować zużycie paliwa w warunkach rzeczywistych dla 1000 wersji modeli Citroenów, DS i Peugeotów.
Czy i jakie różnice w wielkości spalania pojawiły się w wyniku nowego badania? Tak i to znaczne. Np. wcześniej średnie spalanie Citroena C4 z silnikiem Diesla 120 KM producent określił na 3,6 l/100 km, a w wyniku nowego testu – na 5,4 l/100 km. W modelu C4 Picasso, z silnikiem benzynowym 130-konnym średnie spalanie wg producenta wynosiło 5 l/100 km, a wg nowego testu – 7,2 l/100 km. W Peugeocie 308 z silnikiem Diesla 1.6/120 KM wcześniejsze średnie spalanie określono na 3,7 l/100 km, a w nowym teście na 4,8 l/100 km.
PSA umieściła na swoich stronach (niemieckiej, francuskiej, włoskiej, szwajcarskiej, brytyjskiej) konfigurator pozwalający obliczyć rzeczywiste zużycie paliwa – trzeba podać rodzaj i pojemność silnika, rodzaj nadwozia, rozmiar kół, rodzaj skrzyni biegów. Niestety, na polskich stronach WWW konfigurator jeszcze nie działa.