• Najwygodniejsze, zwłaszcza do amatorskiego użytku, są klucze akumulatorowe
  • Kupując klucz udarowy, trzeba zwrócić uwagę na jego maksymalny moment odkręcania
  • Najtańszy klucz zasilany sieciowo też może okazać się bardzo przydatny w garażu

Zdarza się, że śruby, którymi przymocowane jest koło samochodu do piasty, są tak zapieczone, że trzeba skakać po kluczu albo sięgać po 1,5-metrową przedłużkę – łatwo złamać klucz, zerwać śrubę (na którą działają w takiej sytuacji także duże obciążenia boczne), można też uszkodzić felgę, jeśli klucz się ześlizgnie ze śruby.

Wymiana czterech kół w takich warunkach to wyzwanie, godzina ciężkiej pracy to może być mało. Tymczasem, korzystając z dobrego klucza udarowego, zapieczoną śrubę można odkręcić w ciągu 2 sekund! Co więcej, gdy mamy klucz udarowy, procedurę wymiany koła można nieco uprościć: nie ma sensu luzowanie śruby przed podniesieniem samochodu na podnośniku – niezależnie od tego, czy śruby są już poluzowane czy też nie – w ciągu sekund odkręcimy je, gdy koło będzie znajdować się nad podłożem, gotowe do zdjęcia.

Klucze udarowe zasilane z sieci

Foto: Auto Bild
KLucz udarowy zasilany sieciowo

To najprostszy w obsłudze typ klucza udarowego, niewymagający zarówno w kwestii bieżącej obsługi jak i przechowywania. Podłączasz go do gniazdka (najczęściej potrzebny jest też przedłużacz) i już jest gotów do pracy. To jednocześnie najtańszy rodzaj klucza udarowego, można go kupić nawet za mniej niż 100 zł. Niektóre narzędzia tego typu mają jednak niewielką moc i dysponują niewielkim momentem, niektóre działają w ten sposób, że po włączeniu mechanizm rozpędza się, by po 2-3 sekundach dopiero „stuknąć” śrubę. To działa, ale wolno, silnie zapieczone śruby mogą się oprzeć kluczom o niewielkim momencie. Duży klucz zasilany z sieci jednak da radę właściwie każdej zapieczonej śrubie – i to w ułamku sekundy. Wady kluczy zasilanych sieciowo to konieczność pracy w okolicach gniazdka 230 V.

Zalety kluczy udarowych zasilanych z sieci 230 V

  • niska cena
  • prosta obsługa
  • zawsze gotowe do pracy
  • niepotrzebne dodatkowe urządzenia i akcesoria

Wady kluczy zasilanych z sieci 230 V

  • konieczność pracy na kablu
  • wymagany dostęp do sieci elektrycznej

KLucze udarowe zasilane z sieci 230 V – sprawdź ceny

Klucz elektryczny udarowy 1950W 700 Nm – sprawdź ceny

Klucz udarowy elektryczny Güde ESS 350 – sprawdź ceny

Elektryczny Klucz Udarowy 2000W 720Nm – sprawdź ceny

Klucz udarowy elektryczny EXTOL PREMIUM WR 500 – sprawdź ceny

Klucz udarowy elektryczny Compass TO-57091 – sprawdź ceny

KLUCZ ELEKTRYCZNY UDAROWY 1/2" NASADKI DEGET – sprawdź ceny

Klucze akumulatorowe

Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Odkręcanie koła kluczem akumulatorowym

To najwygodniejszy rodzaj kluczy udarowych, a jednocześnie – jeśli doliczymy koszt baterii i ładowarki – najdroższy. Wadą tego rozwiązanie jest konieczność posiadania naładowanej baterii, jakkolwiek nowoczesne akumulatory litowe bardzo wolno ulegają naturalnemu rozładowaniu – akumulator zdjęty z półki po 4 miesiącach nieużywania najczęściej jest gotowy do pracy, o ile przed pozostawieniem na dłuższy okres został naładowany.

Klucz udarowy na baterie nie wymaga pracy na kablu, nie należy się też obawiać, że nie da sobie rady ze śrubami do kół – 400 Nm momentu dla klucza akumulatorowego to wartość tylko trochę ponadprzeciętna – są klucze 800 Nm i mocniejsze (jednak do pracy przy wymianie kół w aucie 400 Nm wystarczy z dużym zapasem). Jeśli chcemy mieć narzędzie, które wytrzyma lata pracy w warsztacie, warto kupić klucz udarowy z silnikiem bezszczotkowym, jeżeli jednak będziemy korzystać z niego okazjonalnie, wystarczy tańszy klucz udarowy z silnikiem szczotkowym. Klucze na baterie w komplecie z bateriami są droższe niż sieciowe, jeśli jednak mamy w domu wkrętarkę na baterie litowe 18V, warto sprawdzić, czy nie jest dostępny klucz udarowy zasilany tymi samymi bateriami.

Zalety kluczy udarowych na baterie

  • Komfort pracy bez kabla
  • Dostępne modele o ogromnym momencie obrotowym
  • Niska hałaśliwość

Wady kluczy udarowych na baterie

  • wysoka cena, zwłaszcza w komplecie z akumulatorami i ładowarką
  • konieczność ładowania baterii

Klucze udarowe na baterie – sprawdź ceny

Klucz udarowy akumulatorowy 18V YT-82931 YATO – sprawdź ceny

Bezprzewodowy klucz udarowy Ryobi 18 V – sprawdź ceny

Milwaukee M18FIWF12 akumulatorowy klucz udarowy – sprawdź ceny

Bosch Professional GDS 18 V-EC 250 – sprawdź ceny

MAKITA KLUCZ UDAROWY DTW251RMJ – sprawdź ceny

Klucz udarowy MEEC 1/2" 250 Nm 18 V – sprawdź ceny

Klucze udarowe pneumatyczne

Foto: Auto Bild
Klucz udarowy pneumatyczny

Ten rodzaj klucza wymaga podłączenia do wydajnego kompresora – jeśli nie mamy takiego w garażu i nie chcemy go mieć, nie możemy korzystać z narzędzi pneumatycznych. Kompresor i klucz pneumatyczny tworzą piekielnie głośny zestaw, jednak w warunkach warsztatowych jest to najtańszy w eksploatacji typ klucza udarowego.

Zalety kluczy udarowych pneumatycznych

  • wysoka trwałość
  • dobry stosunek trwałości do ceny
  • możliwe bardzo wysokie osiągi

Wady kluczy udarowych pneumatycznych

  • konieczny kompresor
  • praca „na kablu”
  • wysoka hałaśliwość zestawu

Klucze udarowe pneumatyczne – sprawdź cenę

Klucz udarowy MEEC 3/4" 1600 Nm – sprawdź ceny

KLUCZ PNEUMATYCZNY UDAROWY 1450NM REDATS P-120 1/2" – sprawdź ceny

Chicago Pneumatics 7732 wkrętarka udarowa 1/2" 610 NM – sprawdź ceny

KLUCZ PNEUMATYCZNY UDAROWY 1/2 1100Nm MOCNY VERKE – sprawdź ceny

Neo Klucz udarowy pneumatyczny Neo 12-002 – sprawdź ceny

Klucz pneumatyczny udarowy DEDRA A533162 – sprawdź ceny

Na co zwrócić uwagę?

Jeśli kupujemy klucz udarowy przeznaczony do pracy przy wymianie kół w aucie i okazjonalnie do innych zadań, upewnijmy się, że ma on regulowany moment obrotowy/moc. Skokowo wybierane 3 tryby pracy to już wystarczająca regulacja – w przeciwnym razie zbyt mocnego klucza nie będziemy mogli użyć do zakręcania śrub.

Niezbędna jest możliwość przestawienia obrotów lewo-prawo. Wśród kluczy elektrycznych trwalsze są narzędzia z silnikiem bezszczotkowym. Moment maksymalny na poziomie 400 Nm (odkręcanie) i 150-200 Nm (zakręcanie) do zastosowań garażowych jest więcej niż wystarczający.