• Sprężone powietrze pod ręką: oczyścisz co chcesz z błota, odpylisz, przetkasz...
  • Kompresor może napędzać superwydajne narzędzia do czyszczenia wnętrza samochodu (i nie tylko)
  • Mając dobry kompresor, możemy spróbować lakierowania, nakładania zabezpieczeń antykorozyjnych, podłączyć klucz udarowy do kół, itp.

Sprężone powietrze jest w garażu bardzo przydatne i potrzeba go dużo. Akurat pompowanie kół samochodu to dla kompresora garażowego jedna z najprostszych i najmniej wymagających czynności – wydajność kompresora ma jedynie wpływ na tempo pompowania kół, w końcu jednak i najmniejszy kompresor zakończy to zadanie. Warto jednak kupić coś większego, o możliwie dużej wydajności – wtedy nasze możliwości rosną.

Foto: Piotr Szypylski / Auto Świat
Kompresor – przedmuchiwanie

Jaki kompresor warto kupić?

Podstawowe parametry kompresora to jego wydajność efektywna – czyli ilość „wypluwanego” powietrza liczona w litrach na minutę. Nie mylić ze „zwykłą” wydajnością podawaną przez producentów tych narzędzi na pierwszym miejscu – ta jest wyższa od wydajności „efektywnej” o ok. 30 proc. i nie jest tożsama z ilością powietrza, którą kompresor podaje do narzędzia.

Druga rzecz to pojemność zbiornika, w którym gromadzi się sprężone powietrze – jest to rodzaj bufora, który w pewnych sytuacjach rekompensuje zbyt niską wydajność kompresora. Co do zasady im kompresor większy i mocniejszy, tym lepszy, choć trzeba brać pod uwagę, ile mamy miejsca w garażu. Czasem najodpowiedniejszy jest tzw złoty środek: kompresor z jednej strony na tyle duży, żeby mógł on napędzić różne narzędzia, a jednocześnie na tyle poręczny, by łatwo było wyciągnąć go z garażu i pociągnąć na kółkach do sąsiada. Uwaga: kompresor, który ma być choć okazjonalnie „męczony” (np. podczas sprzątania auta) przez dłuższy czas, powinien być smarowany olejem.

  • Wydajność: sensowny kompresor ma wydajność (użyteczną!) na poziomie 250 l/min. To pozwala napędzać klucze udarowe, narzędzia do czyszczenia tapicerki, szlifierki, większość pistoletów do lakierowania, pozwala użyć ręcznej piaskarki, itp.
  • Pojemność zbiornika: ok. 25 l to sensowny kompromis, taki kompresor jest jeszcze w miarę bezproblemowy w transporcie i już można podłączyć do niego pistolet lakierniczy, choć do profesjonalnego użytku to za mało – 50 litrów zapewnia dużo stabilniejszą pracę. Ale np. do napędzania gwoździarki wystarczy zbiornik o poj. 3-5 litrów. Przy pompowaniu kół pojemność zbiornika nie ma znaczenia innego niż to, że jeśli mamy zbiornik, to możemy z „nabitym” kompresorem podjechać do auta i napompować koła bez dostępu do sieci 230 V.
  • Ciśnienie sprężania: większość narzędzi zadowala się ciśnieniem na poziomie 6 barów, kompresor powinien generować co najmniej 8 (straty na wężu!). Większość średniej wielkości kompresorów spełnia ten warunek.

Popularne kompresory do garażu – sprawdź ceny!

Dedra DED 7472 – sprawdź ceny!

Stanley Fatmax FMXCM0083E DV2 400/10/50 – sprawdź ceny

Metabo Basic 250-50 W – sprawdź ceny

Specair Sprężarka tłokowa Specair HL 275/50 – sprawdź ceny

Einhell Kompresor TC-AC 190/24/8 – sprawdź ceny

PANSAM A077060 KOMPRESOR OLEJOWY 2300W 8bar 50L – sprawdź ceny

Airpress HL 425/50 YP – sprawdź ceny

Kompresory przenośne – sprawdź ceny

Black&Decker 8213295BND005 – sprawdź ceny

NuAir Jolly – sprawdź ceny

Revolution Kompresor wielofunkcyjny Revolution Simply – sprawdź ceny

Proste i bardziej wyrafinowane narzędzia

Poza pistoletem do pompowania kół tanim i niezbędnym w garażu narzędziem jest pistolet do przedmuchiwania. Takim pistoletem można wydmuchać liście spod maski auta, ale też zgrubnie (lecz skutecznie!) oczyścić niemal dowolną powierzchnię z piachu czy błota. Sprężonym powietrzem można „umyć” rower, części, narzędzia, kosiarkę, coś osuszyć, itp.

Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Szpary, zakamarki, łączenia – niczym szybciej i skuteczniej nie oczyścisz trudno dostępnych miejsc niż tzw. Tornadorem. Potem okolice przecierasz czystą szmatką i zostawiasz do wyschnięcia – gotowe i jak nowe!

Ciekawym narzędziem jest tzw. Tornador – pneumatyczne narzędzie do czyszczenia (głównie wnętrza, w tym tapicerki) samochodu: urządzenie wyposażone jest w zbiornik na płyn czyszczący, który miesza z powietrzem i wyrzuca silnie zawirowaną mieszankę, która wprost odrywa brud z plastików czy tapicerki. To działa – nie tylko skutecznie myje zakamarki, w które nie sposób dostać się szmatą czy odkurzaczem, lecz także dogłębnie czyści lepiej dostępne miejsca, których w tradycyjny sposób domyć niemal nie sposób. Jasny, ale zszarzały plastik? Jeśli tym narzędziem nie uda się go domyć, to już niczym... Wada: Tornadorem pracuje się niezbyt szybko, a pracy tej towarzyszy hałas kompresora i samego narzędzia. Dodatkowo w czyszczonym aucie unosi się silnie zatomizowana mieszanka chemii z powietrzem – użycie maseczki ochronnej ma głęboki sens. Tornadory produkowane są przez różne firmy, a ceny, choć narzędzia te wyglądają podobnie, wahają się od 100 do ponad 1000 zł – warto celować gdzieś w środek. Uwaga: każdy Tornador ma wysokie zapotrzebowanie na powietrze – kompresor powinien mieć wydajność przynajmniej ok. 250 l/min.

Tornadory do czyszczenia wnętrza – sprawdź ceny!

PIANOWNICA Tornador FOAM GUN Z-011S – sprawdź ceny

TORNADOR BLACK Z-020S impulsowy pistolet piorący – sprawdź ceny

Tornador® CLASSIC Z-010S impulsowy pistolet czyszczący – sprawdź ceny

Co jeszcze można wykorzystać?

Foto: Auto Bild
Kompresor – zabezpieczanie antykorozyjne

Inne narzędzia pneumatyczne, których można użyć w garażu: klucz do pompowania kół z manometrem, klucz udarowy do kół, pistolet do lakierowania, szlifierka kątowa, pistolet do nakładania zabezpieczeń antykorozyjnych, różne wiertarki, pilarki, gwoździarki, pistolety do piaskowania, itp. Zaletą narzędzi pneumatycznych jest to, że są lżejsze i tańsze od odpowiedników elektrycznych. Ale trzeba mieć kompresor, by je napędzić...