• Groźna usterka układu odzyskującego energię z hamowania może wystąpić w modelach z lat 2017-2020 – A4, A5, A6, A7 i Q5
  • Samochodów zagrożonych usterką nie wolno parkować w garażu podziemnym ani wjeżdżać nimi na parkingi wielopoziomowe
  • Problemem jest brak części – dilerzy nie mogą naprawić wadliwych samochodów

Mowa o akcji naprawczej o kryptonimie 27H2, która dotyczy modeli A4, A5, A6, A7 i Q5 (także wersji „S”) wyprodukowanych w latach 2017-2020 wyposażonych w technikę mikrohybrydową – czyli w prądnico-rozrusznik pracujący pod napięciem 48 V i pełniący m.in. funkcję silnika wspomagającego napęd spalinowy. Problem dotyczy, jak można się było spodziewać, także samochodów sprzedawanych w Polsce.

W urządzeniach tych z powodu wady osłony z tworzywa sztucznego do inwertera znajdującego się wewnątrz obudowy może dostawać się woda, co prowadzi do zwarcia. Jak piszą w wystandaryzowanych listach do swoich klientów dilerzy, „w niekorzystnych okolicznościach może również dojść do reakcji chemicznych i w konsekwencji do zwarcia. Z powodu miejscowego przegrzania nie można wykluczyć niestety zapłonu samochodu. I teraz, uwaga: „Ryzyko to dotyczy także samochodów zaparkowanych przez dłuższy czas”.

Dalej importer za pośrednictwem dilerów radzi swoim klientom : „Jeśli podczas jazdy wyczują Państwo niepokojący zapach, należy jak najszybciej zaparkować samochód w bezpiecznym miejscu, na wolnym powietrzu i skontaktować się z partnerem serwisowym Audi.

Prosimy, aby Państwo do czasu wykonania akcji serwisowej dla bezpieczeństwa parkowali samochód wyłącznie na zewnątrz budynków. Dodatkowo prosimy nie korzystać z parkingów wielopoziomowych, podziemnych garaży lub parkingów, podziemnych garaży i parkingów zadaszonych wiatą.

Z polskiego na nasze: Drodzy Państwo, chcielibyśmy uniknąć ponoszenia odpowiedzialności finansowej za zniszczone domy.

Prądnico-rozruszniki do wymiany!

Klienci są informowani, że naprawa ma polegać na wymianie całego podzespołu – prądnico-rozrusznika. Być może z czasem wymontowane urządzenia będą regenerowane, bo nie są to tanie rzeczy i szkoda je utylizować (w warunkach autoryzowanego warsztatu operacja nie jest opłacalna, ale w specjalistycznym zakładzie – jak najbardziej), ale to już nie jest zmartwienie nabywcy nowego samochodu.

Gorzej, że dilerzy, którzy umawiają klientów na naprawy, w ostatniej chwili muszą odwoływać zaproszenia do serwisów. Brakuje części na wymianę. Nieoficjalnie dilerzy przyznają, że samochodów wymagających wymiany wspomnianego podzespołu jest dużo, a części mało, a nawet wcale. Ja mam w kolejce kilkadziesiąt aut – tłumaczy nam nieoficjalnie zaprzyjaźniony diler Audi – w zeszłym tygodniu miałem dostać kilka alternatorów na wymianę, ale nie dostałem żadnego.

A teraz postawcie się w sytuacji właściciela nowego samochodu, który ma swoje miejsce w garażu, ale nie można go do tego garażu wprowadzić. Nie wiem, co mam zrobić z tym samochodem, żona odmawia jazdy – żali się nasz czytelnik. – Mówi, że nie będzie jeździć i zastanawiać się, czy wyczuwa pożar. No i nie wiem, gdzie go trzymać.

{ "uuid": "6baeb626-c211-4e60-ac5b-3fc60240bbdd", "caption": "Schemat instalacji mikrohybrydowej. Auto wyposażone jest w dodatkowy akumulator litowo-jonowy 48V umieszczony w tylnej części, akumulator ten gromadzi energię odzyskiwaną z hamowania przez prądnico-rozrusznik, która następnie wykorzystywana jest m.in. do wspomagania silnika spalinowego. Samochód może też mieć tradycyjny akumulator 12 V", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NmY7MDA_/b92f187993651303c8176fd99ff1a9bd.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "7f743191-d868-59d1-90dd-33f75e811c2c", "name": "Audi", "idref": "7f743191-d868-59d1-90dd-33f75e811c2c" } ], "available": { "start": "2020-07-17 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Audi", "image": { "publicationId": { "ocdn": "29ac762bb8a47c9bb05ff5817d65aad4", "ocdnExt": "jpg", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 1200, "width": 1200 }, "uuid": "878d2bd5-b871-4540-bff0-266ccf373f6c", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MDY7MDA_/29ac762bb8a47c9bb05ff5817d65aad4.jpg" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "b92f187993651303c8176fd99ff1a9bd", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1556, "width": 2200, "bytes": 437780 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/b92f187993651303c8176fd99ff1a9bd.jpg", "caption": { "main": "Schemat instalacji mikrohybrydowej. Auto wyposażone jest w dodatkowy akumulator litowo-jonowy 48V umieszczony w tylnej części, akumulator ten gromadzi energię odzyskiwaną z hamowania przez prądnico-rozrusznik, która następnie wykorzystywana jest m.in. do wspomagania silnika spalinowego. Samochód może też mieć tradycyjny akumulator 12 V" }, "source": { "uuid": "7f743191-d868-59d1-90dd-33f75e811c2c", "name": "Audi" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Schemat instalacji mikrohybrydowej. Auto wyposażone jest w dodatkowy akumulator litowo-jonowy 48V umieszczony w tylnej części, akumulator ten gromadzi energię odzyskiwaną z hamowania przez prądnico-rozrusznik, która następnie wykorzystywana jest m.in. do wspomagania silnika spalinowego. Samochód może też mieć tradycyjny akumulator 12 V Foto: Audi
Schemat instalacji mikrohybrydowej. Auto wyposażone jest w dodatkowy akumulator litowo-jonowy 48V umieszczony w tylnej części, akumulator ten gromadzi energię odzyskiwaną z hamowania przez prądnico-rozrusznik, która następnie wykorzystywana jest m.in. do wspomagania silnika spalinowego. Samochód może też mieć tradycyjny akumulator 12 V

Pożar samochodu – czy tym razem ryzyko jest duże?

Najwcześniej informacje o koniecznej akcji naprawczej związanej z prądnico-rozrusznikami w Audi pojawiły się w USA na stronach NHTSA (amerykański urząd ds bezpieczeństwa ruchu drogowego), co nie powinno dziwić, gdyż producenci najbardziej boją się roszczeń odszkodowawczych właśnie w tym kraju. To było na początku roku. W kwietniu informacje o akcji 27H2 pojawiły się oficjalnie w Niemczech, na początku maja pisaliśmy o niej na łamach AŚ. Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informacje o akcji naprawczej dostanie w najbliższych dniach, przedstawiciele importera informują, że dokumenty są „procesowane” i wysłane zostaną do urzędu najprawdopodobniej dziś (piątek 17 lipca 2020).

I gdyby dilerzy mieli możliwość szybkiej naprawy wadliwych samochodów, właściwie nie byłoby o czym mówić (choć i niektórzy dilerzy, i klienci są zdumieni tonem listu, który brzmi tak, że strach zbliżać się do auta objętego akcją naprawczą), no i gdyby nie to, że pojawiają się podejrzenia, iż klientom wydawane są samochody, o których wiadomo (albo powinno być wiadomo), że kwalifikują się do akcji naprawczej.

Co do ryzyka pożaru, to pamiętajmy, że zwarcie w układzie mikrohybrydowym, którego częścią jest akumulator litowo-jonowy, może teoretycznie spowodować nawet nie pożar, a wybuch. Znacznie mniejsze akumulatory instalowane w hulajnogach potrafią zdemolować mieszkanie!

Na szczęście nie znamy doniesień o pożarach czy wybuchach w nowych modelach Audi spowodowanych wadą układu mikrohybrydowego i niech tak zostanie.

O tym, ile ostatecznie aut na polskim rynku wymaga naprawy, a przede wszystkim, kiedy właściciele aut mogą realnie liczyć na usunięcie wady, zapytaliśmy importera. Otrzymaliśmy deklarację, że odpowiedź nadejdzie po poinformowaniu UOKiK-u o całej sprawie.

Ile wadliwych aut w Polsce, kiedy naprawa?

Otrzymaliśmy najnowsze informacje z Audi: