• Choć nowe opony trafiające do sprzedaży muszą mieć etykiety informujące o ich wybranych parametrach, to tak naprawdę o ich jakości i rzeczywistych osiągach mówią one niewiele
  • Z reguły produkty renomowanych marek są bezpiecznym wyborem, ale i wśród tańszych modeli trafiają się perełki
  • Testujemy opony od drogich wyrobów marek premium aż po opony, których producentów nikt w Europie nie zna

To, że na oponach letnich nie sposób bezpiecznie jeździć w warunkach zimowych, dotarło już nawet do większości zagorzałych sceptyków, którzy do niedawna twierdzili jeszcze, że przecież kiedyś „zimówek nie było, a ludzie jakoś jeździli”. Teraz znakomita większość kierowców o sezonowej wymianie opon już pamięta, a ci, którzy opon sezonowych nie wymieniają, częściej przez cały rok jeżdżą na zimówkach niż na oponach letnich.

Coraz popularniejsze robią się też opony całoroczne. Z testów wynika, że ich osiągi rzeczywiście są coraz lepsze, choć nie oznacza to, że są one automatycznie lepszym wyborem – przy znacznych przebiegach lub w mocnych autach stosowanie opon sezonowych nadal jest najlepszym rozwiązaniem.

Zwycięzcy i przegrani testu opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17

Od drogich wyrobów marek premium aż po opony, których producentów nikt w Europie nie zna – w naszym teście, obejmującym aż 53 modele opon, wszyscy mieli równe szanse. Aż sześciu modelom przyznaliśmy ocenę wzorową, przed dwunastoma oponami ostrzegamy ze względu na ich niedostateczne wyniki w próbach hamowania.

Wyniki testu opon całorocznych w rozmiarze 225/45 R17

Dobrym oponom całorocznym można zaufać przy każdej pogodzie, również w typowo zimowych warunkach – nasze testy nie pozostawiają w tej kwestii żadnych wątpliwości. Zalety opon całorocznych są oczywiste: nie trzeba pamiętać o ich sezonowej wymianie i składowaniu, niepotrzebne są dodatkowy komplet felg i czujniki ciśnienia (w nowych autach). Warto też pamiętać o ograniczeniach: niższej trwałości (szczególnie na skutek ostrej jazdy na suchym asfalcie w wysokich temperaturach) i o tym, że ich parametry zimowe mogą się szybko pogarszać wraz ze zmniejszającą się wysokością bieżnika.

Wyniki testu opon całorocznych do SUV-ów w rozmiarze 235/55 R19

Również w przypadku SUV-ów, i tych z napędem na przód, i tych z 4x4, rośnie zapotrzebowanie na opony całoroczne. Takie opony muszą sobie radzić nie tylko na śniegu, lecz także na mokrej i suchej nawierzchni – a to wcale nie takie łatwe. Tylko dwa spośród siedmiu modeli całkowicie przekonały testujących, pozostałe wymagają zbyt wielu kompromisów, żeby zasłużyły na naszą pełną rekomendację.

Wyniki testu opon zimowych w rozmiarze 215/60 R17

Dzięki napędowi na obie osie auta 4x4 mają olbrzymią przewagę nad „ośkami” w dziedzinie trakcji, czyli np. w czasie ruszania pod górę lub na śliskim podłożu. Ale już na łukach czy podczas hamowania na śliskim ich przewaga znika, bez odpowiednio przyczepnych opon o bezpiecznej i pewnej jeździe nie może być mowy. Właściciele aut z napędem 4x4 często wręcz pakują się w niebezpieczne sytuacje właśnie dlatego, że nie zdają sobie sprawy z tego, jak śliska jest droga. Dla tych, którzy często jeżdżą w trudnych warunkach, wysokiej klasy zimówki nadal są najlepszym rozwiązaniem. Oto modele, które sprawdziliśmy, w tym również te najbardziej polecane.

Wyniki testu opon zimowych w rozmiarze 255/35 R19

Reguła, że opony na zimę powinny być jak najwęższe, od dawna nie obowiązuje. Nowoczesne szerokie, niskoprofilowe opony radzą sobie doskonale zarówno na suchym podłożu, jak i na ośnieżonych i oblodzonych drogach. Na ocenę wzorową zasłużyły tylko dwa spośród testowanych modeli.  

Naszym zdaniem

Wybór na rynku opon jest większy niż kiedykolwiek. Chodzi jednak o to, żeby wybrać takie, które będą zapewniały jak najwyższy poziom bezpieczeństwa, a przy tym – o ile to możliwe – nie przepłacić. Różnice między poszczególnymi modelami, nawet wśród markowych produktów, są olbrzymie.