Auto Świat Porady Eksploatacja Pasek rozrządu – kiedy wymieniać, jak dbać?

Pasek rozrządu – kiedy wymieniać, jak dbać?

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Zerwanie paska rozrządu czy nawet przeskoczenie go o ząb na kołach wałków rozrządu może mieć bardzo kosztowne skutki. Dlatego trzeba o niego dbać!

Silnik Diesla z jednym wałkiem rozrządu w głowicy – wymiana paska nie jest szczególnie trudna, ale potrzeba specjalnych blokad i znajomości procedury serwisowej.
Zobacz galerię (9)
Peugeot
Silnik Diesla z jednym wałkiem rozrządu w głowicy – wymiana paska nie jest szczególnie trudna, ale potrzeba specjalnych blokad i znajomości procedury serwisowej.
  • Koszty wymiany zazwyczaj nie są wysokie, choć zdarzają się wyjątki
  • Pasek rozrządu, niestety, nie ostrzega przed zerwaniem
  • Czy pasek można wymienić samodzielnie? Tak, ale trzeba mieć odpowiednią wiedzę i narzędzia

Pasek zębaty trafił do układów rozrządu popularnych aut w latach 60. XX w. Dzięki licznym zaletom bardzo szybko się upowszechnił, goszcząc w silnikach niemal wszystkich marek. W porównaniu z łańcuchem jest lżejszy, pracuje ciszej, łatwiej go poprowadzić w silniku, napiąć itp. Wymiana jest zazwyczaj prostsza i tańsza. Ale trzeba pilnować terminów, bo zaniedbanie najczęściej prowadzi do kosztownych uszkodzeń.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak