Auto Świat Porady Wszystko o silniku Wszystko, co musisz wiedzieć o rozrządzie

Wszystko, co musisz wiedzieć o rozrządzie

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Czy obsługa rozrządu ogranicza się do wymiany paska lub łańcucha? Co lepsze: pasek czy łańcuch? Opisujemy, z jakich elementów składa się układ rozrządu, jak o niego dbać oraz co może się w nim popsuć.

Jak działa układ rozrządu?
Zobacz galerię (11)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Jak działa układ rozrządu?
  • Jedną z podstawowych czynności obsługowych jest wymiana paska rozrządu, której nie można lekceważyć
  • Niestety – teoretycznie trwalsze łańcuchy często są przyczyną poważnych kosztów
  • Coraz częściej w układzie rozrządu spotkać możemy ciekawe rozwiązania zmieniające tzw. fazy rozrządu lub skok zaworów
  • Bardzo duże znaczenie dla wielu elementów rozrządu ma jakość i rodzaj stosowanego oleju
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Układ rozrządu odpowiada za wymianę ładunku w cylindrze. W przypadku silników dwusuwowych nie trzeba stosować zaworów i całego układu sterującego otwieraniem i zamykaniem ich, gdyż wymianą ładunku steruje tłok, odsłaniając w cylindrze odpowiednie okna (choć istnieją też dwusuwy wykorzystujące zawory). Zupełnie inaczej jest w przypadku jednostek czterosuwowych – zawory odpowiadają za dostarczenie świeżego powietrza (lub mieszanki w przypadku benzyniaków z wtryskiem pośrednim) i odbiór spalin.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak