Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Ten zły nawyk niszczy auto. Wielu kierowców robi to nieświadomie

Ten zły nawyk niszczy auto. Wielu kierowców robi to nieświadomie

Jeżeli podczas postoju na światłach nie potrafisz oprzeć nogi na podłodze, a zamiast tego spoczywa ona ciągle na pedale sprzęgła, popełniasz błąd, który może kosztować cię dużo pieniędzy. To zły nawyk za kierownicą, który może prowadzić do przedwczesnego zużycia sprzęgła. Oczywiście jego wymiana oznacza spore koszty.

Nawyk związany z naciskaniem sprzęgła może uszkodzić auto
Nawyk związany z naciskaniem sprzęgła może uszkodzić autoŹródło: Shutterstock / Ulf Wittrock

Sprzęgło w samochodzie to komponent, który w normalnych warunkach może bezawaryjnie służyć nawet znacznie ponad 100 tys. km. Jak jednak potwierdzi wielu mechaników, długotrwałe trzymanie nogi na sprzęgle podczas postoju się na światłach skutkuje niepotrzebnym zużyciem sprzęgła.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Nawet jeżeli nie dociskamy pedału sprzęgła, to samo opieranie na nim stopy z odpowiednią siłą wystarczy, by łożysko oporowe (wyciskowe) dosunęło się do sprężyny i przynajmniej częściowo rozłączyło silnik od skrzyni biegów. Sprzęgło może zacząć się "ślizgać", co powoduje gwałtowny wzrost temperatury okładzin, a to już prosta droga do szybkiego zużycia i do tzw. spalenia sprzęgła.

Warto zwrócić również uwagę na inne szkodliwe praktyki. Długotrwała jazda na tzw. półsprzęgle, trzymanie nogi w gotowości na pedale lub gwałtowne puszczenie sprzęgła przy wysokich obrotach silnika, mogą mieć zły wpływ na kondycję tego elementu. Z kolei dłuższa jazda z niesprawnym sprzęgłem wiąże się z ryzykiem uszkodzenia skrzyni biegów, a to jeszcze kosztowniejsza i trudniejsza do usunięcia usterka.

Kiedy sprzęgło wymaga wymiany? Tak rozpoznasz usterkę

Jak rozpoznać, że sprzęgło może wymagać naprawy? Najczęstszy objaw to tzw. ślizganie sprzęgła (sprzęgło nie jest w stanie przenieść momentu obrotowego, obroty rosną, ale prędkość auta nie rośnie w proporcjonalny sposób). Niepokoić powinny też problemy z przełączaniem biegów oraz to, że sprzęgło "bierze" przy coraz wyższym albo coraz niższym położeniu sterującego nim pedału. Warto zwrócić uwagę na dźwięki z układu napędowego, szczególnie w trakcie zmiany biegów. Jeśli dostrzeżemy niepokojące hałasy, np. metaliczny szum, stukanie czy skrzypienie, może to być sygnał, że sprzęgło uległo uszkodzeniu. Znakiem, że czas na wizytę u mechanika jest też szarpanie podczas przyspieszania. Bardzo często dochodzi też do awarii tzw. dwumasowego koła zamachowego, które ze sprzęgłem współpracuje – tu obok wibracji typowym objawem są hałasy przy uruchamianiu i gaszeniu silnika.

Naprawa, która wymaga rozdzielenia silnika od skrzyni biegów, jest często kosztowna. Jak podaje serwis iParts.pl, w 2024 r. typowy koszt samej usługi wymiany sprzęgła w warsztatach niezależnych waha się między 800 a 2 tys. zł, a cena za kompletne sprzęgło może wynosić nawet ponad 3 tys. zł – jeśli auto jest wyposażone w dwumasowe koło zamachowe ceny usługi i części mogą być jeszcze wyższe. Dlatego lepiej zapobiegać i oduczyć się szkodliwego nawyku, niż później płacić za drogie naprawy.

Jakie są jeszcze inne złe nawyki kierowców, o których szkodliwości możemy nie zdawać sobie sprawy? My znaleźliśmy ich aż 25.

KMA
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków