Sprzęgło w samochodzie to komponent, który w normalnych warunkach może bezawaryjnie służyć nawet znacznie ponad 100 tys. km. Jak jednak potwierdzi wielu mechaników, długotrwałe trzymanie nogi na sprzęgle podczas postoju się na światłach skutkuje niepotrzebnym zużyciem sprzęgła.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Nawet jeżeli nie dociskamy pedału sprzęgła, to samo opieranie na nim stopy z odpowiednią siłą wystarczy, by łożysko oporowe (wyciskowe) dosunęło się do sprężyny i przynajmniej częściowo rozłączyło silnik od skrzyni biegów. Sprzęgło może zacząć się "ślizgać", co powoduje gwałtowny wzrost temperatury okładzin, a to już prosta droga do szybkiego zużycia i do tzw. spalenia sprzęgła.
Warto zwrócić również uwagę na inne szkodliwe praktyki. Długotrwała jazda na tzw. półsprzęgle, trzymanie nogi w gotowości na pedale lub gwałtowne puszczenie sprzęgła przy wysokich obrotach silnika, mogą mieć zły wpływ na kondycję tego elementu. Z kolei dłuższa jazda z niesprawnym sprzęgłem wiąże się z ryzykiem uszkodzenia skrzyni biegów, a to jeszcze kosztowniejsza i trudniejsza do usunięcia usterka.
Kiedy sprzęgło wymaga wymiany? Tak rozpoznasz usterkę
Jak rozpoznać, że sprzęgło może wymagać naprawy? Najczęstszy objaw to tzw. ślizganie sprzęgła (sprzęgło nie jest w stanie przenieść momentu obrotowego, obroty rosną, ale prędkość auta nie rośnie w proporcjonalny sposób). Niepokoić powinny też problemy z przełączaniem biegów oraz to, że sprzęgło "bierze" przy coraz wyższym albo coraz niższym położeniu sterującego nim pedału. Warto zwrócić uwagę na dźwięki z układu napędowego, szczególnie w trakcie zmiany biegów. Jeśli dostrzeżemy niepokojące hałasy, np. metaliczny szum, stukanie czy skrzypienie, może to być sygnał, że sprzęgło uległo uszkodzeniu. Znakiem, że czas na wizytę u mechanika jest też szarpanie podczas przyspieszania. Bardzo często dochodzi też do awarii tzw. dwumasowego koła zamachowego, które ze sprzęgłem współpracuje – tu obok wibracji typowym objawem są hałasy przy uruchamianiu i gaszeniu silnika.
Naprawa, która wymaga rozdzielenia silnika od skrzyni biegów, jest często kosztowna. Jak podaje serwis iParts.pl, w 2024 r. typowy koszt samej usługi wymiany sprzęgła w warsztatach niezależnych waha się między 800 a 2 tys. zł, a cena za kompletne sprzęgło może wynosić nawet ponad 3 tys. zł – jeśli auto jest wyposażone w dwumasowe koło zamachowe ceny usługi i części mogą być jeszcze wyższe. Dlatego lepiej zapobiegać i oduczyć się szkodliwego nawyku, niż później płacić za drogie naprawy.
Jakie są jeszcze inne złe nawyki kierowców, o których szkodliwości możemy nie zdawać sobie sprawy? My znaleźliśmy ich aż 25.