-
Wszystkie azjatyckie opony wypadły gorzej lub nawet znacznie gorzej od opony uznanej za referencyjną
-
W cenie dwóch opon markowego producenta możemy mieć nawet cały komplet azjatyckiej marki
-
Próby hamowania na mokrej drodze - w przypadku najgorszego produktu odnotowano prędkość niemal 49 km/h w miejscu, gdzie Golf na oponach referencyjnych już stał!
-
Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Dwa komplety opon czy jeden? Gdyby uwzględnić tylko koszty, to wówczas opony całoroczne okazują się bezkonkurencyjne względem opon zimowych i letnich. Otwartą kwestią pozostaje jednak wybór odpowiedniego modelu. Z pewnością bardzo atrakcyjnie prezentują się chińskie opony całoroczne, szczególnie ze względu na cenę. Nawet mniej niż 200 zł za sztukę w przypadku popularnego rozmiaru (205/55 R16) to kusząca propozycja.
Oczywiście cena to nie wszystko. Stąd eksperci niemieckiej organizacji KUS wzięli pod lupę 6 zestawów tanich chińskich opon całorocznych i porównali je do jednego z uznanych modeli w Europie, czyli amerykańskiego Goodyeara V4SG3. Nietrudno zgadnąć, że różnice w kosztach są spore. W cenie dwóch opon markowego producenta możemy mieć nawet cały komplet chińskich!
Wyniki testu łatwo przewidzieć. Wszystkie chińskie opony całoroczne wypadły gorzej lub nawet znacznie gorzej. Najgorsza z testowanych wyróżnia się drogą hamowania (na mokrej drodze) dłuższą niemal o 10 m! Takie wyniki odnotowano w przypadku Superia Ecoblue, testowanej przy prędkości 80 km/h. Do wyobraźni przemawia nie tylko różnica. W chwili gdy Golf obuty w markowe ogumienie już się zatrzymał, to samochód na azjatyckim zestawie przemieszczał się dalej z prędkością 39 km/h. Na tym nie koniec.
Chińskie opony całoroczne - wyniki testu opon 205/55 R16
Opona
|
Osiągi
|
Droga hamowania z 80 km/h
|
Referencyjna – Goodyear V4SG3
|
100 proc.
|
31,7 m
|
Apollo Alnac 4G
|
- 21 proc.
|
+ 3,5 m
|
Berlin AllSeason 1
|
- 22 proc.
|
+ 5,5 m
|
Imperial All Season Driver
|
- 27 proc.
|
+ 6,5 m
|
Ovation VI-782 AS
|
- 26 proc.
|
+ 6,7 m
|
Blacklion 4Seasons Eco BL4S
|
- 26 proc.
|
+ 7,7 m
|
Superia Ecoblue
|
- 31 proc.
|
+ 9,9 m
|
Jeszcze gorzej było podczas prób hamowania z prędkości 100 km/h na mokrej nawierzchni. W przypadku najgorszego produktu odnotowano bowiem niemal 49 km/h w miejscu, gdzie Golf na oponach Goodyear już się zatrzymał. Równie słabo było podczas prób odporności na aquaplaning. To, co markowemu zestawowi nie sprawia problemów przy 80 km/h, jest nie do osiągnięcia w taniej konkurencji. Różnice sięgają od 21 do nawet 31 proc.! Narzekano także na duże problemy z trakcją i „niemal zerową przyczepność”. Stąd w podsumowaniu chińskich opon całorocznych komentarze o „zagrożeniu życia w sytuacjach krytycznych”.