Samodzielna wymiana koła — niby nic prostszego! Jeśli jednak ktoś robił to bardzo dawno temu albo nie robił tego nigdy, łatwo może uszkodzić auto albo zrobić sobie krzywdę. Jak więc zrobić to sprawnie i bezpiecznie?
Potencjalnych problemów z wymianą koła na drodze po utracie powierza czy też pod domem — z zimowych na letnie — jest, wbrew pozorom, sporo. Podstawowy problem to niezbędne narzędzia i części. Żeby skutecznie wymienić koło na drodze, trzeba mieć sprawne i napompowane koło zapasowe, ale także: pasujący i kompletny podnośnik, klucz do kół, przejściówkę do śrub antykradzieżowych (jeśli takich używamy) i — jeśli usterka dotyczy koła z aluminiową felgą, a koło zapasowe jest zbudowane na stalowej obręczy — śrub odpowiednich do stalowej felgi. Zazwyczaj śruby do felg stalowych są wyraźnie krótsze od przeznaczonych do „alusów”.
Przykręcenie koła zbyt długimi śrubami może skończyć się uszkodzeniem hamulców natychmiast po tym, gdy samochód ruszy, a czasem już w chwili przykręcania ich! Z kolei brak przejściówki do śruby antykradzieżowej uniemożliwia odkręcenie jej bez odpowiednich narzędzi. Pocieszające, że każdy warsztat wulkanizacyjny, do którego dotrze wasz samochód na wymianę koła, poradzi sobie ze śrubą antykradzieżową, nawet jeśli zgubiliście przejściówkę.
Jeśli wozicie koło zapasowe w aucie, warto co jakiś czas sprawdzić jego stan i upewnić się, że mamy wszystkie narzędzia do jego wymiany, a najlepiej raz przećwiczyć tę operację „na sucho”. Jeśli wymiana kół jest planowana, możemy zadbać o czystość piasty — chodzi o powierzchnię stykającą się z felgą, także przylgnia obręczy powinna być czysta. Do dokręcenia kół powinno korzystać się z klucza dynamometrycznego. Moment (po ludzku: siłę) dokręcenia kół w różnych autach znajdziecie w internecie lub w instrukcji auta.
Galeria zdjęć
1/14 Wymiana koła krok po kroku
1/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Poluzuj śruby kół przed podniesieniem samochodu. Bezpieczne poluzowanie śrub kół w aucie, które już zostało uniesione na podnośniku, jest możliwe tylko za pomocą klucza udarowego – podnośnik może nie wytrzymać szarpania.
2/14 Wymiana koła krok po kroku
2/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Teraz możesz dokręcić śruby udarem lub kluczem ręcznym – ale nie za mocno. Przed opuszczeniem samochodu nie może być luzu pomiędzy felgą a piastą! Uwaga: kluczem udarowym nie powinno się dokręcać śrub antykradzieżowych – wyrabiają się ich główki, pękają przejściówki antykradzieżowe.
3/14 Wymiana koła krok po kroku
3/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
To błąd – koło będzie mocno „bić”, a jeśli to zignorujemy, odpadnie!
4/14 Wymiana koła krok po kroku
4/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Nawet jeśli masz klucz udarowy, ręcznie nakręć śruby na gwinty, przekręcając je choć o dwa-trzy obroty.
5/14 Wymiana koła krok po kroku
5/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Jeżeli robisz to awaryjnie przy drodze, wystaw trójkąt ostrzegawczy, a jeśli masz, załóż kamizelkę odblaskową. Gdy warunki są niesprzyjające, nie rób tego sam!
6/14 Wymiana koła krok po kroku
6/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Unieś auto na podnośniku, ale tylko na tyle, żeby koło oderwało się od podłoża – bardziej nie trzeba. Teraz odkręć do końca śruby, zdejmij koło. Tymczasowo możesz podłożyć je pod próg auta jako rodzaj zabezpieczenia.
7/14 Wymiana koła krok po kroku
7/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Przygotuj narzędzia, upewnij się, że niczego nie brakuje. Postaw samochód na twardym płaskim gruncie.
8/14 Wymiana koła krok po kroku
8/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Po opuszczeniu samochodu śruby można dociągnąć. Prawidłowo robi się to za pomocą klucza dynamometrycznego, z odpowiednim momentem. Jeśli nie macie klucza dynamometrycznego, należy śruby dokręcić pewnie, ale nie z całej siły. Skakanie na kluczu w celu dokręcenia śrub spowoduje ich rozciągnięcie i późniejsze problemy z odkręceniem!
9/14 Wymiana koła krok po kroku
9/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Można opuścić samochód, ale nie można jeszcze rozpocząć jazdy – wcześniej konieczne jest docelowe dokręcenie śrub, najlepiej z właściwym momentem.
10/14 Wymiana koła krok po kroku
10/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Załóż nowe koło, zwracając uwagę na trzpienie i otwory ustalające – często udaje się przykręcić śruby pomimo felgi źle zamocowanej na piaście.
11/14 Wymiana koła krok po kroku
11/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Podłóż pod koła klocki z tworzywa, kawałek drewna, kostki brukowej – cokolwiek, co uniemożliwi ich ruch. Nigdy nie wiesz, czy hamulec ręczny w aucie działa dobrze na oba koła – może tylko na jedno i to właśnie po tej stronie, którą podnosisz?
12/14 Wymiana koła krok po kroku
12/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Jeżeli po rozpoczęciu jazdy pojawią się wibracje (na kierownicy, jeśli wymienialiśmy koło przednie; na całym nadwoziu w przypadku tylnego koła), to znak, że koło musi być wyważone w warsztacie.
13/14 Wymiana koła krok po kroku
13/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Zaciągnij „ręczny” – to podstawa. Dzięki temu jest mniejsze ryzyko, że auto zjedzie z podnośnika. To jednak nie wszystko – patrz punkt kolejny.
14/14 Wymiana koła krok po kroku
14/14
Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Przy pierwszej możliwej okazji należy sprawdzić i uzupełnić ciśnienie powietrza we wszystkich kołach. Najlepiej zrobić to wcześniej, przed ich założeniem.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.