Choć Honda CR-V ma napęd wszystkich kół, okazuje się niezbyt skomplikowanym autem, szczególnie jeśli zdecydujecie się na wersję benzynową. Samodzielne wykonanie czynności serwisowych nie powinno być tu istotnym kłopotem. Bez problemów kupicie też potrzebne materiały eksploatacyjne, choć może się okazać, że konieczna będzie wizyta w ASO.
Serwisowanie Hondy CR-V w ASO jest dość drogie. Z większością wymian poradzicie sobie sami!
Zwróćcie uwagę na częstotliwość przeglądów. Honda zaleca odwiedzanie serwisu przynajmniej raz w roku i nie rzadziej niż co 20 tys. km. To typowy przebieg. świece zapłonowe (nie irydowe, lecz zwykłe; niektóre instrukcje podają błędne informacje) trzeba wymieniać co 40 tys. km.
Wymianę filtra paliwa zaleca się co 120 tys. km, chyba że stwierdzono zbyt niskie ciśnienie paliwa. Niektóre wersje mają filtr w okolicy zbiornika paliwa, ale są i takie, w których filtr umieszczono w baku. W układzie chłodzenia po raz pierwszy wystarczy wymienić płyn po 200 tys. km lub 10 latach, potem zaleca się skrócenie obu tych interwałów o połowę.
Podobnie jest w przypadku skrzyni automatycznej (pierwsza wymiana po 120 tys. km lub 8 latach, kolejne co 80 tys. km lub 4 lata – terminy te należy traktować jako maksymalne) oraz tylnego mechanizmu różnicowego (początkowo po 120 tys. km lub 10 latach, później – co 60 tys. km lub 4 lata; tych zaleceń również nie powinno się ignorować).
O ile w przypadku oleju wlewanego do silnika używanie powszechnie dostępnych produktów o odpowiedniej jakości nie sprawi problemów, o tyle nie ma podobnej dowolności jeśli chodzi o skrzynie biegów (manualną lub automatyczną) – zalecenia wyraźnie wskazują na produkty Hondy.
Instrukcja mówi, że w przypadku „automatu” można użyć oleju Dexron III, zaś w „manualu” – oleju silnikowego 10W-30 (min. SG), ale taki krok należy traktować tymczasowo i liczyć się z niewłaściwą pracą podzespołów.
Obsługa CR-V może być przyjemna. Mimo że w podwoziu starszych egzemplarzy nie brakuje rdzawych wykwitów, to jednak większość śrub uda się bez kłopotu odkręcić.
Choć CR-V należy do najpopularniejszych SUV-ów, to jednak nie znajdziecie polskich wydawnictw poradnikowych. Przed bardziej zaawansowanymi pracami polecamy lekturę książki wydawnictwa Haynes (język angielski; wysoki koszt, bo ok. 150 zł).
Naszym zdaniem: łatwo i dość tanio
Obsługa SUV-a Hondy nie jest trudna, warto jednak zwrócić uwagę na zalecaną częstotliwość przeglądów i materiały eksploatacyjne – CR-V pod tym względem okazuje się wymagające.
Galeria zdjęć
Garaż, „żaba”, kobyłki i już w CR-V można samodzielnie wymienić wiele elementów, co da zarówno satysfakcję, jak i oszczędności.
Świece umieszczone są pod cewkami zapłonowymi. Zaczynamy od demontażu osłonki nad silnikiem (fot. 1i 2) (4 nakrętki, klucz 10). Wykręcamy śruby od cewek zapłonowych (widoczne na fot. 3). Rozpinamy (fot. 4) i wyciągamy cewki (fot. 5) a następnie wykręcamy świece (klucz 16 mm). Świece dokręcać należy momentem 18 Nm. Wymiana co 40 tys. km. Czas: 30 min/dla amatora
Filtr umieszczono po lewej stronie silnika. Wystarczy odkręcić 5 śrub rozmieszczonych na obwodzie obudowy (fot. 1) i odchylić ją. Żeby zdjąć pokrywę (jak na fot.), trzeba jeszcze zdemontować mały przewód odmy (fot. 2) oraz duży, doprowadzający powietrze (fot. 3). Zdjętą obudowę (fot. 4) łatwo oczyścić. Czas: 10 min/dla amatora
Dostęp do żarówki świateł mijania i drogowych (H4, 60/55 W) jest bardzo dobry. Wystarczy zdjąć wtyczkę elektryczną i gumę zabezpieczającą. Trudniej wymienić żarówkę pozycyjną umieszczoną po stronie akumulatora (W5W). Z drugą (na fot. po lewej stronie) wymienić łatwo. Czas: 10 min/dla amatora
Żarówki tylnych lamp ukryto pod dużymi kloszami. Podważyć i wyjąć trzeba plastikowe zaślepki, następnie odkręcić 2 wkręty i wyciągnąć lampę ze słupka (żarówki: pozycyjne/stopu – 21/5 W; kierunkowskazy, cofania i przeciw-mgielne – 21 W). Czas: 15 min/dla amatora
Filtry przeciwpyłkowe umieszczono za schowkiem przed pasażerem. Trzeba opuścić pokrywę (zdemontować górne zawiasy), następnie ją zdjąć i wysunąć pierwszy filtr z obudową. Drugi filtr znajduje się po prawej stronie i najpierw trzeba przesunąć go w lewo. Czas: 20 min/dla amatora
Bezpieczniki są podzielone na dwie grupy: część znajduje się pod maską (m.in. wentylator chłodnicy, ABS, awaryjne), pozostałe – w kabinie po prawej stronie kierownicy (m.in. elektr. ster. szyby, pompa paliwa). Schematy znajdziecie na pokrywach. Czas: 10 min/dla amatora
Korek wlewu oleju i bagnet umieszczono wygodnie na górnej części silnika. Dostęp do filtra jest trudniejszy – znalazł się nisko, pomiędzy silnikiem a ścianą grodziową, można wymienić go z kanału. Olej (4,2 l) jakości SJ lub SL powinien mieć lepkość 10W-30. Czas: 30 min/dla amatora
Manualna skrzynia pracuje na oleju Honda MTF (tymczasowo można zastosować olej silnikowy 10W-30). Podczas wymiany (co 120 tys. km) wlewa się 5,4 l. Dolny korek („kwadrat”) służy do spuszczania płynu, górna śruba (po prawej stronie od manszety przegubu) – do kontroli stanu i napełniania. Czas: 30 min/dla amatora
Obsługa układu hamulcowego CR-V nie odbiega od innych aut. Z przodu są tarcze wentylowane (min. grubość 21,0 mm), z tyłu zaś – tarcze (min. 7,0 mm) lub bębny. Honda zaleca wymianę płynu (DOT 3 lub DOT 4, ale nie DOT 5) co 3 lata. Większość elementów zawieszenia wymienia się bez problemów. Czas: 2 godz./wymaga wprawy (wymiana płynu)
Hondę wyposażono w automatyczny napinacz paska (poniżej pompy wspomagania kierownicy) ze wskaźnikiem właściwego napięcia (widoczny w kółku). Odpowiedni pasek to 7PK1730. Wymiana jest dość trudna.
Wałek rozrządu jest napędzany łańcuchem, który rzadko sprawia kłopoty. Nie brak jednak na rynku aut z wysokimi przebiegami, po których może być konieczna wymiana. To zadanie dla warsztatu.
Choć to SUV (powinien więc mieć mocne podwozie), także w układzie kierowniczym czas robi swoje. Gdy przekładnia niewłaściwie pracuje, warto oddać ją do regeneracji. To już zadania dla warsztatu.