Japończycy, konstruując nowy model, wykorzystali najmocniejsze atuty poprzednika. Auto nadal wyróżnia się płytą podłogową z centralnie umieszczonym zbiornikiem paliwa, dzięki czemu ma niezwykle przestronne wnętrze i pojemny bagażnik. Chwalony za funkcjonalność system rozkładania tylnych siedzeń również znalazł zastosowanie w 9. generacji modelu.
Projektanci nowego Civica zachowali sportowy wygląd auta, jednak poszczególne elementy przeprojektowali tak, by model był bardziej nowoczesny i funkcjonalny. Nadwozie jest niższe o 20 mm i szersze o 10 mm. Tylna szyba otrzymała inny kształt (jej dolną część umieszczono niżej) i ma wycieraczkę.
We wnętrzu zastosowano m.in. lepsze materiały wykończeniowe, wygodniejsze fotele, kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego z funkcją wspierającą ekologiczny styl jazdy oraz nowe systemy audio. Znane z poprzednika silniki zoptymalizowano pod kątem osiągów i spalania, m.in. poprzez układ start-stop i asystenta ekojazdy. Wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży uzyskano dzięki modernizacji zawieszenia oraz zastosowaniu elektronicznych pomocników, m.in. układu wspomagającego ruszanie na wzniesieniu, aktywnego tempomatu czy systemu ograniczającego skutki kolizji.
Sprawdzamy funkcjonalność wnętrza
Choć klinowa sylwetka nowego Civica hatchbacka budzi głównie sportowe skojarzenia, to kompakt Hondy wyróżnia się na tle rywali także praktycznym wnętrzem. Oferuje dużą ilość miejsca na tylnej kanapie oraz największy bagażnik wśród kompaktowych hatchbacków (400-litrowy, z dodatkowym schowkiem o poj. 77 l znajdującym się pod podłogą). Oprócz przestronnego wnętrza Civica 5d wyróżniają funkcjonalne rozwiązania, zwłaszcza świetny system składania siedzeń kanapy (szczegóły na apli).
Czterodrzwiowa odmiana również ma przestronne wnętrze, głównie za sprawą większego o 8 cm niż w hatchbacku rozstawu osi. Bagażnik sedana dysponuje 440-litrową pojemnością. Obydwie wersje nadwoziowe można dowolnie konfigurować, w zależności od potrzeb i upodobań. Szczególnie odmiana 5-drzwiowa otrzymała dużą paletę wzorów kokpitów, tapicerek i lakierów nadwozia. Dla indywidualistów Honda przewiduje szeroką ofertę fabrycznych akcesoriów.
Systemy: VSC, CMBS i ACC
Kontrola stabilności jazdy - Civica seryjnie wyposażono w system VSC, który pozwala utrzymać wybrany tor jazdy pojazdu na zakręcie, podczas przyspieszania i gwałtownej zmiany obciążenia. Koło, które utraci przyczepność, zostaje przyhamowane lub pozbawione siły napędowej aż do momentu odzyskania trakcji.System ograniczający skutki kolizji - Hatchback w wersji Executive może być wyposażony w CMBS. Radar zamontowany z przodu auta przez cały czas monitoruje odległość od poprzedzającego pojazdu lub przeszkody, a w przypadku, gdy prędkość przekracza wartość graniczną, system ostrzega kierowcę o ryzyku wystąpienia kolizji. W pierwszym etapie ostrzeżenia wydawane są wizualnie i dźwiękowo. Jeżeli kierowca nie zareaguje, rozpocznie się wibrowanie pasów bezpieczeństwa oraz hamowanie wstępne. Gdy układ stwierdzi, że kolizja jest nieunikniona, a kierowca nadal np. nie zmniejsza prędkości auta, pasy bezpieczeństwa zostaną wstępnie napięte i automatycznie rozpocznie się hamowanie. System jednak nie zatrzymuje całkowicie pojazdu.Tempomat adaptacyjny - Wraz z systemem CMBS oferowany jest tempomat adaptacyjny ACC, który wykorzystuje radar do utrzymywania stałej, określonej prędkości jazdy.
Czujniki i kamera cofania
Kierowcy obydwu wersji nadwoziowych podczas manewrów na parkingu mogą być wspomagani przez elektronikę. W przypadku hatchbacka czujniki parkowania występują zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu, a w sedanie – tylko z tyłu (w obydwu dostępne są jedynie w wersji Executive). Kamera cofania z kolorowym monitorem także występuje w obydwu wariantach, z tym że w odmianie 4-drzwiowej tylko w topowej wersji wyposażeniowej, a w 5-drzwiowej – dodatkowo w Sport. Podczas cofania kamera wyświetla obraz za pojazdem, a grafika wskazuje optymalny tor jazdy, wyznaczony przez linie odzwierciedlające skręt kierownicy.W przypadku hatchbacka warto wybrać wersję wyposażeniową z seryjną kamerą cofania, gdyż widoczność ogranicza dzielona poziomo szyba pokrywy bagażnika.
Fabryczne zestawy audio
Radio z RDS-em i odtwarzaczem płyt CD i MP3, wraz z gniazdami USB/AUX (kompatybilne z iPodem) i sterowaniem z koła kierownicy, występuje seryjnie w wersjach: S (tylko w 4d, bez złącza USB/AUX), Comfort (w obydwu nadwoziach) i Sport (tylko w hatchbacku) oraz Executive (tylko w sedanie). Topowa odmiana wyposażeniowa wersji 5-drzwiowej oferuje Audio System Premium z subwooferem oraz bezprzewodowy zestaw głośnomówiący.
Fabryczny sprzęt audio ma system regulacji głośności w zależności od prędkości jazdy, wyłącznik czasowy oraz głośniki umieszczone z przodu i z tyłu. W wersjach Sport (tylko 5d) i Executive (obydwie wersje nadwoziowe) montowane są dodatkowe głośniki wysokotonowe. W hatchbacku w przypadku najbogatszej odmiany można zamówić złącze Video, pozwalające podłączyć przenośny odtwarzacz DVD lub kamerę.
Cztery wersje wyposażeniowe oraz liczne akcesoria
- S (5d od 58 400 zł, 4d od 63 400 zł): airbagi czołowe, boczne, kurtyny, VSA, komputer pokładowy, światła do jazdy dziennej, elektr. reg. szyby przednie i tylne, elektr. wsp. ukł. kierowniczego, 2-płaszcz. reg. kol. kierownicy, HSA (hill holder), zdalnie ster. centralny zamek, tylko w 5d: alufelgi, zestaw naprawczy kół, start-stop (ze skrzynią man.), tylko w 4d: klimatyzacja man., elektr. reg. i podgrzewane lusterka, radio z CD i MP3 oraz ster. radiem z koła kierownicy, dojazdowe koło zapasowe.Comfort (5d od 62 700 zł, 4d od 68 400 zł) – jak w S i dodatkowo: klimatyzacja aut. i dodatkowe oświetlenie wnętrza, tylko w 5d: elektr. reg. i podgrzewane lusterka, tylna wycieraczka, schowek pod podłogą bagażnika, uchwyty na napoje, radio z CD i MP3, antena w kształcie płetwy rekina, tylko w 4d: podgrzewane fotele, czujnik deszczu, automatyczne światła z czujnikiem zmroku, światła przeciwmgielne, alufelgi, alarm.Sport (tylko w 5d – od 66 700 zł) – jak w Comfort i dodatkowo: 2-stref. klimatyzacja aut. (tylko 1.8), skórzana kierownica i dźwignia biegów, tempomat, czujnik deszczu, aut. światła z czujnikiem zmroku, kamera cofania, składanie lusterek zewn., aluminiowe pedały, głośniki wysokotonowe, światła przeciwmgielne.Executive (4d od 73 400 zł, 5d od 86 400 zł) – 5d jak w Sport i dodatkowo: podgrzewane fotele przednie, aut. ściemniające się lusterko wewn., czujniki parkowania przód i tył, Audio Premium, Bluetooth, panoramiczne okno dachowe, przyciemnione szyby tylne, biksenony, aut. system ster. światłami drogowymi, spryskiwacze reflektorów, system bezkluczykowego dostępu, tapicerka skórzana, elektr. reg. fotel kierowcy, 4d jak w Comfort i dodatkowo: mocowania fotelika Isofix, klamki wewn. i dźwignia zmiany biegów w kolorze srebrnym, aut. reg. świateł, skórzana kierownica, tempomat, czujniki parkowania z tyłu, kamera cofania, elektr. składane lusterka zewn., oświetlenie z przodu i z tyłu w podsufitce, ksenony, chromowane klamki zewnętrzne.
Opcje: tylko w 5d – fabryczna nawigacja akcesoryjna SD – 4500 zł, nawigacja z systemem Bluetooth i kamerą cofania – 6000 zł, ACC i CMBS – 7000 zł, tylko w 4d – system dostępu bezkluczykowego, Bluetooth, elektrycznie ster. szyberdach – 4000 zł.
Akcesoria: dywaniki welurowe (520 zł) lub gumowe (350 zł), listwy progowe (720 zł), foteliki dziecięce (od 1280 zł), hak holowniczy (od 1950 zł), uchwyt rowerowy (2560 zł), zestaw sportowy (7190 zł), zestaw stylistyczny (3330 zł), zestaw komfortowy (2460 zł).
Gwarancja fabryczna i możliwość jej wydłużenia
W Civicu gwarancja mechaniczna obowiązuje przez 3 lata lub 100 tys. km – w zależności, co pierwsze nastąpi. Gwarancja na lakier to 3 lata, na perforację blach – 12 lat. Honda zapewnia także 5-letni okres ochronny na elementy układu wydechowego, z wyjątkiem: deflektorów tłumika, osłon termicznych oraz wewnętrznej struktury katalizatora. Przebieg pojazdu ma znaczenie jedynie w przypadku gwarancji mech. Program GWARANCJA HONDA PLUS zapewnia przedłużenie ochrony przez producenta o kolejny rok oraz przebieg 150 tys. km (1400 zł) lub 2 lata oraz przebieg 300 tys. km (2200 zł).
Civic polecany przez „Auto Świat”
Z uwagi na lepsze walory praktyczne (duży bagażnik, system rozkładania tylnych foteli) polecamy zakup odmiany 5-drzwiowej. Jeśli chodzi o silnik, to zdecydowanie wybieramy mocniejszą jednostkę benzynową, która ma lepszą dynamikę, a spala niewiele więcej paliwa niż podstawowy motor 1.4. Wersja Comfort naszym zdaniem jest optymalna – z jednej strony oferowana jest w dobrej cenie, z drugiej zawiera bogate wyposażenie, m.in. klimatyzację aut., schowek w bagażniku i fabryczny zestaw audio.