Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Kupno i Sprzedaż > Mierniki grubości lakieru - sprawdziliśmy który warto kupić

Mierniki grubości lakieru - sprawdziliśmy który warto kupić

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
| Aktualizacja

Do testu mierników grubości lakieru stanęło 7 kupionych przez redakcję urządzeń w bardzo różnej cenie. Był to zabieg celowy - chcieliśmy się przekonać, ile naprawdę trzeba zapłacić za przyrząd, który uchroni przed kupnem strucla. Czy zatem każdy miernik grubości lakieru warto kupić? Już wiemy które działają najlepiej

Mierniki grubości lakieru - sprawdziliśmy który warto kupićŹródło: Auto Świat

W naszym teście mierników grubosci lakieru oceniliśmy dokładność działania oraz wygodę użytkowania 5 elektronicznym mierników grubości lakieru oraz 2 testerów dynamometrycznych (zbudowanych z prostego dynamometru wyposażonego w magnes). Podczas oceny wyników pomiaru grubości lakieru i przydatności poszczególnych urządzeń uwzględniliśmy czynnik, z którego nie zawsze zdają sobie sprawę korzystający z nich amatorzy: dobry grubościomierz lakieru powinien działać przynajmniej przyzwoicie także podczas pomiaru grubości powłoki na grubej blasze (np. progu czy słupku nadwozia).

Z drugiej strony dla amatora oceniającego stan samochodu przed zakupem nie ma właściwie znaczenia, czy grubość powłoki lakierniczej na błotniku wynosi 110 czy 130 mikrometrów. Ważne jest natomiast, by miernik grubości lakiertu niezawodnie pokazywał, że warstwa lakieru na innym błotniku jest o 40 czy 50 mikrometrów grubsza, a na tylnej klapie - nawet dwa razy grubsza.

Uwzględniając ten punkt widzenia, bardzo pozytywnie zaskoczyły nas wyniki pomiarów uzyskane przy użyciu dynamometrycznego miernika grubości lakieru Auto Lak Test. W handlowym zestawie otrzymaliśmy dwa testery, w tym jeden z pamięcią mechaniczną. W szczególności ten drugi pozwalał na zupełnie precyzyjny pomiar grubości powłoki lakierniczej, w praktyce nie gorszy chyba od testera elektronicznego MG-101. W każdym razie, korzystając z tego taniego urządzenia, można bez żadnego problemu wyszukać na karoserii miejsca naprawiane oraz wielokrotnie lakierowane, a o to przecież w końcu chodzi.

Oceny pozytywne - od dostatecznej do celującej - wystawiamy również wszystkim miernikom elektronicznym. Nad testerami dynamometrycznymi górują one łatwością przeprowadzania pomiarów, które nie wymagają od użytkownika większej "precyzji ręki".

Zwracamy jednak uwagę na różnice cenowe. A jeśli już przy tym jesteśmy - po zakupieniu miwrników grubości lakierów w sklepach narzędziowych w Warszawie i okolicach zorientowaliśmy się (wchodząc na strony internetowe ich producentów), że marże handlowe w wypadku tego rodzaju urządzeń są bardzo duże.

  • Gruba warstwa szpachli w dolnej części drzwi starych samochodów oznacza, że drzwi te możemy traktować jako nadające się do wymiany. Naprawy tych elementów skutkują na bardzo krótko.Warto starannie zbadać grubościomierzem okolice pola numerowego. Może to zdemaskować prace, które wykonano w celu ukrycia przespawania blachy z numerem VIN z innego samochodu.

Wskazania testowanych mierników grubości lakieru porównywaliśmy z odczytami z profesjonalnego przyrządu QuadNiX 1500, który udostępniło redakcji Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń (dziękujemy!). Do dyspozycji mieliśmy płytki kalibracyjne dołączone do grubościomierzy MG-411 i MGL4 oraz przyrząd wykonany z elementów stalowych różnej grubości (dziękujemy Pracowni Szyldów "Świeżo Malowane" z Kobyłki k/W-wy). Sprawdzaliśmy też wyniki pomiaru w trzech punktach wyznaczonych na samochodzie marki BMW: na dachu i błotniku z oryginalnym lakierem oraz na naprawianej blacharsko klapie bagażnika.

  • Cena: 265 złElektroniczny tester pokazujący wynik pomiaru na wyświetlaczu diodowym w 7 przedziałach: 0-150; 150-200; 200-350; 350-500; 500-1000, 1000-1200, pow. 1200 ;m.Umiarkowana cena, małe rozmiary i masa przyrządu, precyzja działania w zupełności wystarczająca do określenia, czy i jak dany element naprawiano, wodoszczelna obudowa.Brak liczbowego wyniku pomiaru - tylko orientacyjne wskazanie grubości lakieru i szpachli, działa tylko na podłożu magnetycznym (stali).

Polecamy do amatorskiego sprawdzania stanu karoserii.Elmetron MG-105 www.elmetron.com.pl

  • Cena: 855 zł Kieszonkowe narzędzie elektroniczne do pomiaru grubości lakieru i szpachli na stalowych blachach karoseryjnych. Wyposażone w sygnalizację utraty kalibracji fabrycznej.Małe rozmiary i masa przyrządu, wodoszczelna obudowa pozwalająca na pracę w złych warunkach pogodowych, dobra zgodność wyników pomiaru z miernikiem referencyjnym.Niewielki, mało czytelny wyświetlacz bez podświetlenia, zaniżone wyniki pomiarów na grubych blachach, wysoka cena, tylko na blachy stalowe.

Wygodne, ale drogie narzędzie do pomiaru grubości lakieru w terenie.Auto Lak Test www.tester-lakieru.pl

  • Cena: 85 złSprzedawany w jednym opakowaniu zestaw dwu testerów dynamometrycznych, z których jeden wyposażony jest w mechaniczny układ pamięci wyniku ostatniego pomiaru.Zakres pomiarowy: 0-900 ;m. Zaskakująco dobra zgodność wyników pomiaru ze wskazaniami miernika referencyjnego (szczególnie testera z pamięcią), bardzo dobry stosunek wartości do ceny.Tylko orientacyjne wskazanie grubości lakieru i szpachli, działa tylko na podłożu magnetycznym (stali), kłopotliwy odczyt wyników.

Poszukującemu auta dla siebie wystarczy w zupełności.Lack-test 200 www.tester-lakieru.pl

  • Cena: 20 złProsty tester dynamometryczny z magnesem neodymowym.Nie ma skali pozwalającej na zmierzenie grubości lakieru, przeznaczony tylko do orientacyjnej oceny stanu karoserii.Bardzo niska cena, skuteczność działania pozwalająca na wykrycie blach wielokrotnie malowanych i pokładów szpachli.Wyłącznie bardzo orientacyjne wskazanie grubości lakieru i szpachli, bardzo kłopotliwy pomiar i odczyt wyników, działa tylko na podłożu magnetycznym (stali).

Polecamy kupującym auto, którzy nie mają innego przyrządu.ProdigTech GL-1 www.prodig-tech.pl

  • Cena: 122 złElektroniczny miernik z poświetlanym wyświetlaczem LCD, wyposażony w pamięć 30 ostatnich pomiarów.Zasilanie bateryjne. Zakres pomiarowy od 0 do 1100 ;m.Niska cena, niewielkie rozmiary i masa przyrządu, dostateczna zgodność ze wskazaniami miernika referencyjnego, możliwość kalibracji.Bardzo nieczytelny (maleńkie cyferki) i źle umieszczony wyświetlacz, nieco zawyżone wyniki pomiarów, nie dołączono płytek do kalibracji, pomiar tylko na blasze stalowej.

Polecamy tylko do amatorskiego sprawdzania stanu karoserii.Elmetron MG-411 www.elmetron.com.pl

  • Cena: 1476 złElektroniczny miernik grubości lakieru z sondą na przewodzie i wyświetlaczem LCD.Zasilanie bateryjne i zasilacz. Możliwość zatrzymania wyniku pomiaru na wyświetlaczu. Bardzo dobra zgodność wyników pomiarów ze wskazaniami urządzenia referencyjnego, możliwość samodzielnej kalibracji (dołączono płytki kalibracyjne), znakomity, czytelny wyświetlacz, wodoszczelna obudowa.Nieco zaniżone wyniki pomiarów na grubych blachach, dość wysoka cena, tylko blachy stalowe.

Polecamy potrzebującym solidnego sprzętu pomiarowego.

  • Cena: 550 złElektroniczny miernik z sondą na przewodzie do pomiaru na stali i aluminium.Zasilanie akumulatorowe, zasilacz.Zakres od 0 do 1500 ;m.Możliwość kalibracji, pamięć wyników. Bardzo dobra zgodność wyników pomiarów ze wskazaniami miernika referencyjnego, możliwość samodzielnej kalibracji (są płytki), automatyczne wykrywanie blachy aluminiowej, wyświetlacz z podświetlaniem, pamięć, świetny stosunek wartości do ceny.
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków