W ciągu ostatnich dwóch lat roczna sprzedaż i30 w Europie była rewelacyjna – ponad 100 tys. szt. Teoretycznie tak dobry wynik wytwarzanego od 5 lat (lifting w 2010 r.) azjatyckiego kompaktu powinien skłonić Hyundaia do kontynuacji jego produkcji. Koreańczycy nie spoczęli jednak na laurach – wprowadzając do sprzedaży wiosną tego roku nowy model, postanowili kuć żelazo póki gorące. Dodatkową motywacją była dla nich planowana przez VW prezentacja największego rywala, czyli Golfa VII generacji.
Nowe i30 zostało zaprojektowane w Europie (szefem stylistów był Niemiec Thomas Bürkle), a produkowane jest w czeskich zakładach w Noszowicach. Mimo że najnowszy model ma taki sam rozstaw osi jak poprzednik (2650 mm), to jednak zdecydowanie urósł. Jego karoseria jest o 20 mm dłuższa i 5 mm szersza, a rozstaw przednich i tylnych kół zwiększono odpowiednio o 17 i 24 mm. Zmiany te sprawiły, że w porównaniu z poprzednikiem powiększyła się przestrzeń dla pasażerów w obu rzędach siedzeń i na bagaż.
Kompakt Hyundaia ma oryginalne nadwozie z charakterystycznym, ukośnym przetłoczeniem w linii bocznej. Dzięki szerokiej palecie lakierów, tapicerek, desek rozdzielczych, a nawet możliwości wyboru wyglądu przedniej części pojazdu, klient może teraz zadbać o indywidualny charakter swojego i30.
Nowe silniki i układ jezdny z możliwością zmiany ustawień
Oprócz wyglądu i walorów praktycznych konstruktorzy położyli duży nacisk na przyjemność z prowadzenia. Mają ją zapewnić nowe i zmodernizowane jednostki napędowe oraz przekonstruowane zawieszenie. Szczególną uwagę zwracają dwa silniki: benzynowy 1.6 GDI z wtryskiem bezpośrednim i mocą 135 KM, który rozpędza samochód od 0 do 100 km/h w 9,9 s, oraz 128-konny turbodiesel 1.6 CRDI, średnio zużywający 4,3 l/100 km. Podwozie nowego Hyundaia i30 oferuje teraz wyższy komfort jazdy, a o precyzję skrętu dba elektryczny układ wspomagania o regulowanej charakterystyce.
Reflektory
Adaptacyjne światła ksenonowe AFLS doświetlają zakręty i zwiększają tym samym bezpieczeństwo jazdy. Z kolei światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED poprawiają widoczność i oszczędzają energię. Ksenony adapt. – 4000 zł (od wersji Style) Światła do jazdy dziennej LED – seryjne
7 poduszek powietrznych
W nowym i30 zabezpieczenie przed poważnymi obrażeniami podczas wypadku stanowi rozbudowany system poduszek powietrznych. Seryjnie we wszystkich wersjach oferowane są airbagi czołowe, boczne i kurtynowe. Wersje Comfort, Style i Premium mają seryjnie dodatkową poduszkę kolanową kierowcy.
Układ kierowniczy Flex Steer
Układ kierowniczy w i30 ma regulowane przez kierowcę trzy tryby pracy: Normal, Sport i Comfort. Pierwszy zalecany jest podczas użytkowania samochodu w ruchu miejskim i jeździe po drogach lokalnych. Tryb Sport gwarantuje szybsze reakcje układu kierowniczego przy wyższych prędkościach podróżowania, a tryb Comfort zwiększa siłę wspomagania w trakcie wykonywania manewru parkowania. Seryjny od wersji Classic Plus
System kontroli podjazdu
Układ HAC wspomaga kierowcę podczas ruszania pod górę. Po zatrzymaniu auta na wzniesieniu pompa hamulcowa automatycznie na kilka sekund zwiększa ciśnienie w układzie, zapobiegając w ten sposób staczaniu się pojazdu. Seryjny we wszystkich wersjach wyposażeniowych
Kamera cofania
Auto w podstawowej wersji Base wyposażone jest jedynie w instalację radiową z czterema głośnikami. W kolejnych odmianach Classic i Classic Plus pojazd ma seryjny radioodtwarzacz CD i MP3 z gniazdami AUX i USB. Pozostałe wersje (Comfort, Style i Premium) wyposażone są dodatkowo w dwa głośniki wysokotonowe. W najbogatszych odmianach Style i Premium za dopłatą 5000 zł można nabyć zestaw audio zawierający także nawigację oraz kamerę cofania. Duży, 7-calowy kolorowy wyświetlacz dotykowy wyposażono w funkcję rozpoznawania poleceń głosowych oraz interfejs Bluetooth. Połączenia bezprzewodowe pozwalają na komunikację pomiędzy telefonem a samochodem, zarówno jeśli chodzi o rozmowy telefoniczne, jak i odtwarzanie plików muzycznych z zewnętrznego nośnika. Zestaw Bluetooth występuje także odrębnie – jest seryjny od wersji Classic Plus.
Praktyczne schowki
Centralny schowek w modelach wyposażonych w klimatyzację ma otwór wentylacyjny, przez który wydostaje się powietrze chłodzące butelki z napojami. Zarówno w tunelu centralnym, jak i w oparciu tylnej kanapy znajdują się uchwyty na napoje. Od wersji Classic Plus oferowany jest podłokietnik przedni ze schowkiem i tylny z uchwytami na napoje – od odmiany Comfort. Użytkownicy i30 docenią także skrytkę na okulary umieszczoną centralnie nad głową (od Classic Plus) i dodatkową przestrzeń pod podłogą bagażnika (Style i Premium). Kieszenie w oparciach siedzeń – seryjne.
Szeroka oferta wyposażenia
Liczne wersje umożliwiają dobór wyposażenia w zależności od potrzeb. Poza podstawową Base (tylko z1.4 MPI i 1.4 CRDi) istnieje możliwość zestawienia dowolnej wersji wyposażeniowej z każdym silnikiem. Wersja Base: airbagi czołowe i boczne, kurtyny, ESP, system kontroli podjazdów, elektr. ster. szyby przednie i lusterka, 2-płaszcz. reg. kierownica, centralny zamek, zestaw naprawczy do koła, światła przeciwmgielne i do jazdy dziennej LED, komputer pokładowy, koła stalowe 15 cali.
- Wersja Classic – dodatkowo: klimatyzacja man. z chłodzonym schowkiem, dojazdowe koło zapasowe, reg. wys. fotela kierowcy,radio z CD ze ster. z kierownicy, USB i AUX. Wersja Classic Plus – dodatkowo: Flex Steer, Bluetooth, podgrzewane lusterka, chromowany grill, klamki w kolorze nadwozia, materiałowe wykończenie drzwi, podłokietnik przedni, siatka zabezpieczająca bagaż, schowek na okulary, podświetlana stacyjka. Wersja Comfort – dodatkowo: airbag kolanowy kierowcy, elektr. ster. tylne szyby, 2-stref. klimatyzacja aut., podświetlone lusterko do makijażu, reflektory skrętne, podłokietnik tylny, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, głośniki wysokotonowe. Wersja Style – dodatkowo: czujnik ciśnienia w oponach, alufelgi 16 cali, pełnowymiarowe koło zapasowe, elektr. składane lusterka, skórzano-materiałowa tapicerka siedzeń, schowek pod podłogą i gniazdko 12 V w bagażniku, zegary Supervision, tylne światła LED.Wersja Premium – dodatkowo: czujnik deszczu i ogrzewana szyba przednia, ksenonowe światła adaptacyjne, podgrzewane siedzenia, lusterko wsteczne fotochromatyczne.
Opcje: aut. skrzynia biegów – 4000 zł, dach panoramiczny (Comfort, Style i Premium) – 4500 zł, ksenonowe światła adaptacyjne (Style) – 4000 zł, tempomat (Comfort, Style i Premium) – 1000 zł, nawigacja z kamerą cofania (Style i Premium) – 5000 zł. Pakiet EURO 2012: alufelgi, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, czujniki parkowania, dywaniki welurowe – (Base, Classic, Classic Plus – 2799 zł).
Bez technicznych fajerwerków
Coraz częściej producenci zamiast skupiać się na trwałości samochodów, prześcigają się w technicznych nowinkach. Kompakty mogą być już wyposażane w systemy czytania znaków drogowych lub zapobiegania kolizjom w mieście czy asystentów toru jazdy. Układy te są drogie, a na ich zakup mało kto się decyduje. Hyundai twardo stąpa po ziemi i podąża w innym kierunku, co doskonale widać na przykładzie nowego i30 – auta pozbawionego technicznych fajerwerków. Nie oznacza to wcale, że jest przestarzałym modelem. Potwierdzeniem tych słów jest choćby paleta nowoczesnych silników.
Hyundai i30 polecany przez „Auto Świat”
Choć podstawowe wersje benzynowa i dieslowska mają atrakcyjne ceny, to jednak ze względu na ich przeciętne osiągi nie zdecydowaliśmy się na nie. Owszem, sprawdzą się w mieściei na krótkich dystansach, ale w trasie z kompletem pasażerów ich dynamika okaże się niewystarczająca. Z kolei z powodu wysokiej ceny nie wybraliśmy najmocniejszych wariantów silnikowych 1.6 GDI/135 KM i 1.6 CRDi/128 KM, choć kuszą dobrymi osiągami.
Proponujemy za to rozsądną pod względem kosztów zakupu i wyposażenia 120-konną jednostkę benzynową w wersji Classic Plus. W odmianie tej mamy: bardziej prestiżowy chromowany grill, seryjną klimatyzację manualną, zmienny układ kierowniczy Flex Steer, zestaw głośnomówiący Bluetooth, fabryczne radio z CD i MP3 oraz przydatne w naszym klimacie podgrzewane lusterka zewnętrzne.Z dodatkowych elementów zdecydowaliśmy się jedynie na dokupienie lakieru metalicznego – dopłata 1700 zł.
PODSUMOWANIE - Jestem przekonany, że kierunek rozwoju, jaki obrał Hyundai, zagwarantuje mu sukces. Model i30 drugiej generacji to nowoczesny samochód, który przyciągnie klientów nie tylko wyszukanym designem. Jego największym atutem jest dobry stosunek ceny do jakości. Poza tym i30 ma przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, bogate wyposażenie i jest solidnie wykonany. To, że jego silniki nie korzystają z modnej obecnie techniki downsizingu, może okazać się ważnym atutem.