Wystawiony samochód na sprzedaż to przyjemne oczekiwanie na nagły przypływ gotówki. Zanim jednak zatracimy się w radości, że spływają coraz to nowsze zapytania o zakup pojazdu, porządnie przygotujmy dokumenty i stwórzmy listę, gdzie należy się zgłosić, aby wyrejestrować auto.
Samochód na sprzedaż a umowa
Czasem bardzo nam zależy na szybkiej sprzedaży samochodu. Nie możemy jednak w tym wszystkim zapominać o najważniejszych dokumentach, które nieraz nam się przydadzą w urzędzie, czy u ubezpieczyciela. Umowa poświadczająca, że samochód na sprzedaż został przekazany kupującemu w określonym stanie i za określoną kwotę powinna zawierać poszczególne elementy:
- data i miejsce sprzedaży auta,
- imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz wszystkie informacje z dowodu osobistego,
- dane kupującego,
- informacje na temat samochodu na sprzedaż - VIN, numer rejestracyjny, marka, model, kolor lakieru, pojemność silnika, przebieg oraz rocznik,
- kwota, która zostanie ustalona między kupującym a sprzedającym,
- data i godzina przekazania pojazdu,
- oświadczenie potwierdzające, że faktycznie jesteśmy właścicielami auta
- oświadczenie, które określa, że kupujący zapoznał się ze stanem technicznym,
- informacja związana z uiszczeniem podatku - czy sprzedający, czy kupujący reguluje podatek PCC,
- lista dokumentów, które zostały przekazane kupującemu wraz z pojazdem.
Samochód na sprzedaż - jakie obowiązki ma sprzedający?
Jeśli uda nam się sfinalizować ogłoszenie samochodu na sprzedaż, nie zapomnijmy o tym, by jak najszybciej udać się do właściwego urzędu miasta, do wydziału komunikacji oraz poinformować firmę ubezpieczeniową o zbyciu pojazdu.
Sprzedający musi w ciągu 30 dni udać się do Wydziału Komunikacji. Teoretycznie mamy na to aż 30 dni, w praktyce, powinniśmy zrobić to od razu, by uniknąć np. przykrego doświadczenia, gdy kupujący w krótkim czasie spowoduje wypadek i będzie się wypierał, że auto należy do niego.
Ważne jest również, by w sytuacji, gdy dany pojazd ma kilku współwłaścicieli, odpowiednio wcześniej zebrać podpisy tych osób, a także ich pełnomocnictwa. W innym wypadku każdy współwłaściciel będzie musiał pojawić się przy podpisaniu umowy związanej ze sprzedażą auta oraz w urzędzie. Samochód na sprzedaż nie może zostać jednak wystawiony, jeśli wiemy, że nie uzyskamy zgody czy podpisu innych właścicieli.
Wyjątkiem od tej reguły są związki małżeńskie, bo w tym przypadku wystarczy tylko podpis żony lub męża, aby mogło dojść do transakcji.
Samochód na sprzedaż a ubezpieczenie
Gdy wystawimy samochód na sprzedaż i znajdziemy chętnego na zakup, naszym obowiązkiem jest również to, by poinformować firmę ubezpieczeniową o zbyciu pojazdu. Zgłoszenie powinniśmy wykonać w ciągu 14 dni.
Często kierowcy zapominają o tym, by wysłać odpowiednie dokumenty do ubezpieczyciela i niestety, zostają obciążeni kwotą kolejnej raty za obowiązkową polisę OC. W zawiadomieniu do ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu powinniśmy zawrzeć takie informacje jak:
- imię i nazwisko,
- adres zameldowania,
- adres korespondencyjny,
- numer PESEL,
- numer polisy ubezpieczeniowej,
- kopia umowy sprzedaży samochodu.
Sprzedaż samochodu - jakie obowiązki ma nabywca auta?
Również kupujący ma liczne obowiązki po podpisaniu umowy z osobą, która wystawiła samochód na sprzedaż. Nie można zapominać o tym, aby zgłosić się do ubezpieczyciela, jeśli chcemy kupić nową polisę. Nabywający może również skorzystać z ulgi sprzedającego auto.
Ponadto do obowiązków kupującego należą: wizyta w urzędzie w ramach zarejestrowania samochodu w Wydziale Komunikacji oraz sprawdzenie stanu technicznego auta. Czasami, kupujący również są zobligowani do poniesienia kosztów podatku PCC, w wielu przypadkach jednak te koszty ponosi sprzedawca.