Wymagania wobec opon całorocznych z roku na rok rosną. Kiedyś nabywcy oczekiwali, żeby na takich oponach dało się jakkolwiek przetrwać zimę, dziś od opon wielosezonowych klienci oczekują, żeby latem zachowywały się tak samo, jak opony letnie, a zimą nie ustępowały pełnoprawnym zimówkom. Czy to możliwe? Na razie wciąż nie do końca, ale dystans w wynikach testów między oponami całorocznymi i sezonowymi ciągle się skraca, mimo że i w dziedzinie ogumienia letniego i w dziedzinie zimówek też mamy do czynienia z nieustannym postępem. Dobra wiadomość jest taka, że sporo jest na rynku opon całorocznych, którym w warunkach zimowych do zimówek niewiele już brakuje. O ile latem pewne niedostatki ogumienia da się nieco skompensować odpowiednią techniką jazdy (noga z gazu!), to zimą, na śniegu i lodzie, żadna technika nie wyczaruje nam przyczepności i trakcji tam, gdzie ich po prostu nie ma.
Warto też wiedzieć, że swoje nastawienie do opon całorocznych zmienili też ich producenci – kilka lat temu opony w testowanym rozmiarze 225/50 R17 uchodziłyby za bardzo duże, ale dziś wielosezonówki bywają dostępne także w rozmiarach do 22 cali, z niskimi profilami typowymi dla aut o najwyższych osiągach. Da się kupić opony całoroczne z indeksem prędkości do 300 km/h. A jeszcze niedawno my też pisaliśmy, że opony całoroczne to raczej dobry wybór do aut niezbyt szybkich i niezbyt ciężkich... Czasy się zmieniają, więc czas na kolejny test!
Przeczytaj także: Jak sprawdzić głębokość bieżnika? Znajdź tajemniczy "garbik"
Opony całooczne: zwycięzcy rundy kwalifikacyjnej
Wszystkie opony mają u nas na początku równe szanse. Podczas rundy kwalifikacyjnej staramy się oddzielić te opony, które rokują i mają szanse na dobre miejsce w finale. Zaczynamy, jak zawsze, od prób hamowania na suchym i mokrym asfalcie – opony, które w takich próbach radzą sobie słabo, nie mają szans na punktowane miejsca, ani na naszą rekomendację. To dlatego do dalszych testów wybieramy tylko te, które uzyskały jak najmniejszą sumę dróg hamowania z obu prób. Na wnikliwe testowanie pozostałych szkoda naszego czasu.
1 | Bridgestone Turanza All Season 6 | 98 V | 50,5 | 36,8 | 87,3 |
2 | Pirelli Cinturato All Season SF 3 | 98 W | 53,5 | 36,9 | 90,4 |
3 | Continental AllSeasonContact 2 | 98 Y | 53,6 | 40,0 | 93,6 |
4 | Michelin CrossClimate 2 | 98 Y | 56,4 | 37,9 | 94,3 |
5 | Vredestein Quatrac | 98 V | 55,4 | 40,2 | 95,6 |
6 | Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 98 W | 55,2 | 41,5 | 96,7 |
7 | Kleber Quadraxer 3 | 98 W | 58,4 | 38,5 | 96,9 |
8 | GT Radial ClimateActive | 98 W | 56,6 | 40,9 | 97,5 |
9 | BF Goodrich Advantage All-Season | 98 W | 59,0 | 38,9 | 97,9 |
10 | Viking FourTech Plus | 98 W | 55,4 | 43,1 | 98,5 |
11 | Dunlop All Season 2 | 98 W | 57,3 | 41,6 | 98,9 |
12 | Toyo Celsius AS2 | 98 Y | 59,0 | 39,9 | 98,9 |
13 | Giti AllSeason AS2 | 98 W | 58,6 | 40,6 | 99,2 |
14 | Linglong Grip Master 4S | 98 V | 59,8 | 40,2 | 100,0 |
15 | Kumho Solus 4S HA32+ | 98 W | 57,9 | 42,5 | 100,4 |
Opony całoroczne: tym modelom trochę zabrakło, żeby dostać się do finału
Opony z tej grupy uzyskały w próbach hamowania wyniki akceptowalne, ale nie tak dobre, żeby miały szanse na wysokie miejsce w finale. To modele, których zakupu nie możemy jednak jednoznacznie odradzić – wśród nich mogą być całkiem dobre produkty, ale nie tak dobre, żeby przy przyjętych przez nas kryteriach, miały szanse na zwycięstwo. Tych opon też nie badamy dalej
16 | Nexen N’Blue 4 Season 2 | 98 W | 61,4 | 39,4 | 100,8 |
17 | Laufenn G Fit 4S | 98 W | 58,2 | 42,7 | 100,9 |
18 | Nokian Seasonproof 1 | 98 V | 60,1 | 41,2 | 101,3 |
19 | Ceat 4SeasonDrive+ | 98 V | 62,1 | 40,5 | 102,6 |
20 | Semperit Allseason-Grip | 98 W | 58,9 | 44,1 | 103,0 |
21 | Prinx Quattura 4S | 98 W | 62,5 | 40,7 | 103,2 |
22 | Firestone Multiseason2 | 98 V | 64,0 | 41,8 | 105,8 |
23 | Tourador X All Climate TF1 | 98 Y | 63,4 | 42,6 | 106,0 |
24 | Tristar All Season Power | 98 Y | 63,4 | 42,8 | 106,2 |
25 | Triangle SeasonX TA01 | 98 W | 63,7 | 42,5 | 106,2 |
26 | Tracmax X-Privilo A/S Trac Saver | 98 Y | 64,4 | 42,3 | 106,7 |
Najgorsze opony całoroczne w teście 2024/2025: tych modeli nie polecamy
Do tej grupy zaliczają się modele, których w żadnym wypadku nie możemy polecić, bo ich wyniki w próbach hamowania są naszym zdaniem niewystarczające do rzeczywiście bezpiecznej eksploatacji. Co znamienne, w tej grupie (na szczęście) nie ma modeli znanych marek.
miejsce | Marka i model | Indeks prędkości/nośności | Droga hamowania na mokrym ze 100 km/h (m) | Droga hamowania na suchym ze 100 km/h (m) | Suma dróg hamowania (m) |
30 | Fortuna Ecoplus 2 4S | 98 W | 68,9 | 42,4 | 111,3 |
31 | Westlake All Season Elite Z401 | 98 W | 68,0 | 44,1 | 112,1 |
32 | Fronway Fronwing A/S | 98 W | 72,5 | 41,3 | 113,8 |
33 | Berlin Tires All Season 2 | 98 Y | 71,3 | 43,6 | 114,9 |
34 | RoadX RX Motion 4S | 98 Y | 70,0 | 45,4 | 115,4 |
35 | Lanvigator Catchfors A/S II | 98 W | 74,1 | 41,9 | 116,0 |
36 | Arivo Carlorful A/S | 98 W | 74,0 | 42,5 | 116,5 |
37 | Royal-Black Royal A/S II | 98 W | 82,1 | 43,6 | 125,7 |
Opony całoroczne: koszty eksploatacji
Jednym z czynników wpływających na koszty eksploatacji auta są opory toczenia generowane przez opony.Źródło: Auto Bild
W tym dziale naszego testu badamy nie tylko to, ile kosztuje zakup opon i na jak długo one wystarczają, ale też analizujemy generowane przez nie opory, które wpływają na zużycie paliwa przez auto. Co do zasady, sama cena zakupu nie jest tak ważna, jak jej relacja do trwałości opon – no chyba, że ktoś jeździ tak mało, że opony wymienia wtedy, kiedy sparcieją ze starości, a nie wtedy, kiedy się zużyją. Najniższy koszt na 1000 km zapewniają opony marki Linglong, które mają przeciętną trwałość, ale za to są tanie. Tyle że niestety na tych oponach odnotowaliśmy ponadprzeciętnie duże opory toczenia, w tej dziedzinie rządzą opony Toyo.
Przeczytaj także: Kupujemy opony - jak ważna jest data produkcji opon?
TrwałośćŹródło: Auto Bild
Opony marek Toyo i Dunlop też wypadają nieźle w kwestii kosztów przejechania 1000 km, ale nie za sprawą korzystnych cen, ale dzięki wysokiej trwałości. Całoroczne opony marki Pirelli zużywają się dosyć szybko, ale za to... są drogie. Według naszych szacunków opony Dunlop All Season 2 powinny wytrzymać 67 410 km, a całoroczne gumy Kumho Solus 4S HA32+ zużyły się już po ok. 40 tys. km.
Koszt pokonania 1000 kmŹródło: Auto Bild
Opony całoroczne na śniegu i lodzie: niektóre są bardziej zimowe od zimówek?
Dobre opony całoroczne w warunkach zimowych mają osiągi zbliżone do osiągów zimówekŹródło: Auto Bild
Żeby sprawdzić, jak nowoczesne opony całoroczne wypadają w porównaniu z zimówkami, do każdego testu w warunkach zimowych dodajemy zimową oponę referencyjną. O dziwo, nie we wszystkich próbach wygrała ona z oponami całorocznymi! Model AllSeasonContact 2 marki Continental i Michelin CrossClimate 2 w dziedzinie prowadzenia na ośnieżonej drodze pokonały opony sezonowe, a w próbie slalomu zaskoczenie było jeszcze większe, bo tu aż pięć modeli opon (Michelin, Kleber, Continental, BF Goodrich oraz Pirelli) zdołało pokonać opony zimowe.
Trakcja na śnieguŹródło: Auto Bild
W próbach hamowania takich zaskoczeń już nie było, różnica między zimówkami a oponami całorocznymi to nawet cztery metry, oczywiście na korzyść opon zimowych. Na pierwszy rzut oka to niby niewiele, ale z perspektywy kogoś, kto właśnie wchodzi na pasy...
Testy na śnieguŹródło: Auto Bild
Opony całoroczne na mokrej nawierzchni
Na mokrej nawierzchni opony całoroczne wypadają z reguły gorzej od opon letnich.Źródło: Auto Bild
Podczas deszczu, ale przy letnich temperaturach – w takich warunkach porównywaliśmy opony całoroczne z referencyjnymi oponami letnimi. Z jednym wyjątkiem to właśnie opony letnie wygrywały na mokrej nawierzchni z gumami całorocznymi – tylko w próbie aquaplaningu na prostym odcinku opony całoroczne marki Pirelli odpłynęły na warstewce wody nieco później od gum sezonowych.
AquaplaningŹródło: Auto Bild
Niemal wszystkie opony całoroczne dosyć przeciętnie radziły sobie z hamowaniem na mokrej drodze – najlepsze traciły do opon letnich trzy metry, najgorsze (Linglong) aż 12 metrów!
Aquaplaning na łukachŹródło: Auto Bild
Aquaplaning na łukach to poważne ryzyko.Źródło: Auto Bild
Testy na mokrym asfalcieŹródło: Auto Bild
Opony całoroczne na suchej nawierzchni: tu opony letnie wygrywają
Na suchej drodze cechy przydatne na ośnieżonej nawierzchni (lamele, elastyczna mieszanka) negatywnie wpływają na osiągi opon całorocznych.Źródło: Auto Bild
Również na suchej drodze różnice między oponami letnimi a całorocznymi okazują się większe niż w warunkach zimowych, między oponami całorocznymi a typowymi zimówkami. Taka już natura opon wielosezonowych, bo dobra przyczepność na śniegu i lodzie wymaga zastosowania bardziej elastycznej mieszanki gumowej i licznych lameli, które zmniejszają sztywność bieżnika – a to odbija się m.in. na długościach dróg hamowania.
Hamowanie na suchymŹródło: Auto Bild
Nawet najlepiej radząca sobie z hamowaniem opona całoroczna (Bridgestone Turanza AllSeason 6) potrzebowała niemal dwóch metrów drogi hamowania więcej od referencyjnych opon letnich. W przypadku najgorszych opon w tej próbie droga hamowania wydłużała się aż o niemal 9 metrów.
Opory toczeniaŹródło: Auto Bild
Emisja hałasuŹródło: Auto Bild
Prowadzenie na suchymŹródło: Auto Bild
Duży plus dla producentów: w próbach prowadzenia różnice między oponami letnimi i całorocznymi nie są (już) tak duże, za to opony całoroczne okazują się co do zasady wyraźnie cichsze od letnich.
1. miejsce: Vredestein Quatrac
Ocena: Wzorowa
- Indeksy: 98 V
- Cena kpl. 2214 zł
- Etykieta: C/B/B 71
Zalety
- zrównoważone osiągi na najwyższym poziomie, niska podatność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania, sportowo-pewne prowadzenie i szybkie reakcje na ruchy kierownicą.
Wady
- nieznacznie podwyższone opory toczenia.
2. miejsce: Continental
Ocena: Wzorowa
- Indeksy: 98 Y
- Cena kpl.: 2666 zł
- Etykieta: C/B/B 72
Zalety
- zrównoważone osiągi, dobre wyniki na śniegu i lodzie, krótkie drogi hamownia, dobra przyczepność, sportowo-bezpieczne prowadzenie na mokrym.
Wady
- przeciętna odporność na aquaplaning, wysoka cena.
2. miejsce: Michelin CrossClimate 2
Ocena: Wzorowa
- Indeksy: 98 Y
- Cena kpl. : 2881 zł
- Etykieta: B/B/B 71
Zalety
- Dobre osiągi i krótkie drogi hamowania na suchej i ośnieżonej drodze, wysoka trwałość, niskie opory toczenia.
Wady
- nieco wydłużone drogi hamowania na mokrej nawierzchni.
4. miejsce: Goodyear Vector 4seasons Gen-3
Ocena: Wzorowa
- Indeksy: 98 W
- Cena kpl.: 2494 zł
- Etykieta: C/B/B 70
Zalety:
- Zrównoważone, wysokie osiągi, niska podatność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania, sportowo pewne prowadzenie w każdych warunkach.
Wady:
5. miejsce: Pirelli Cinturato All Season SF3
Ocena: dobra
- Indeksy: 98 W
- Cena kpl.: 2408 zł
- Etykieta: C/A/B 72
Zalety
- Wysokie osiągi i krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej drodze, bardzo niska podatność na aquaplaning
Wady
- Zadowalająca trwałość, wysoka cena
6. miejsce:Dunlop All Season 2
Ocena: dobra
- Indeksy 98 W
- Cena kpl.: 2193 zł
- Etykieta: B/C/B 72
Zalety
- Zrównoważone, dobre osiągi, bez poważnych wad, najwyższa trwałość w teście.
Wady
- Przeciętne prowadzenie boczne na śniegu, wydłużone drogi hamowania na mokrym
7. miejsce: Kleber Quadraxer 3
Ocena: dobra
- Indeksy: 98 W
- Cena za kpl.: 2193 zł
- Etykieta: C/B/A 69
Zalety
- Przekonywujące wyniki, krótkie drogi hamowania na śniegu i na suchej drodze, niska podatność na aquaplaning.
Wady
- Przeciętna przyczepność i wydłużone drogi hamowania na mokrej nawierzchni
8. miejsce: Giti Giti AllSeason AS2
Ocena: dobra
- 98 W
- Cena za kpl.: 2279 zł
- Etykieta: C/A/B 7
Zalety
- Dobre zachowanie, krótkie drogi hamowania na śniegu i lodzie, niska podatność na aquaplaning, sportowo-bezpiecznie prowadzenie na mokrej i suchej drodze.
Wady
- Nieznacznie wydłużone drogi hamowania na mokrej drodze, jedynie zadowalająca trwałość
9. miejsce: GT Radial ClimateActive
Ocena: dobra
- 98 W
- Cena za kpl.: 2214 zł
- Etykieta: C/A/B 70
Zalety
- Przekonywujące, dobre osiągi i krótkie drogi hamowania na ośnieżonej drodze, bezpieczne prowadzenie na mokrej i suchej drodze.
Wady
- Ograniczona trwałość, wydłużone drogi hamowania na mokrym.
10. miejsce: BF Goodrich Advantage All-Season
Ocena: zadowalająca
- 98 W
- Cena za kpl.: 1913 zł
- Etykieta: C/B/A 69
Zalety:
- Krótkie drogi hamowania na śniegu i na suchej drodze, niska podatność na aquaplaning, wysoka trwałość.
Wady:
- Przeciętna przyczepność i wydłużone drogi hamowania na mokrym
11. miejsce: Viking FourTech Plus
Ocena: zadowalająca
- 98 W
- Cena za kpl.: 2128 zł
- Etykieta: C/B/B 72
Zalety
Bezpieczne prowadzenie na mokrej i suchej drodze, niska podatność na aquaplaning.
Wady
Przeciętna przyczepność i jedynie zadowalające prowadzenie na śniegu, przeciętna trwałość.
12. miejsce: Bridgestone Turanza All Season 6
Ocena: zadowalająca
- 98 V
- Cena za kpl.: 2429 zł
- Etykieta: C/B/B 70
Zalety
- Świetny występ z bezpiecznym prowadzeniem i krótkimi drogami hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, przekonywująca trwałość.
Wady
- Słabe wyniki na ośnieżonej drodze.
13. miejsce: Kumho Solus 4S HA32+
Ocena: polecana warunkowo
- 98 W
- Cena za kpl.: 1892 zł
- Etykieta: C/B/B 72
Zalety:
- Bezpieczne prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, dobry komfort toczenia.
Wady:
- Umiarkowana odporność na aquaplaning, słabe prowadzenie boczne na śniegu, ograniczona trwałość, podwyższone opory toczenia.
14. miejsce: Toyo Celsius AS2
Ocena: polecana warunkowo
- 98 Y
- Cena za kpl.: 2021
- Etykieta: C/B/B 71
Zalety:
- Zrównoważone prowadzenie na suchej drodze, bardzo wysoka trwałość.
Wady:
- Słabe osiągi na ośnieżonej drodze, ograniczona przyczepność i wydłużone drogi hamowania na mokrej drodze.
14. miejsce: Linglong Grip Master 4S
Ocena: polecana warunkowo
- 98 V
- Cena kpl.: 1526 zł
- Etykieta: C/B/A 69
Zalety:
- Bezpieczne prowadzenie na suchej drodze, wysoki komfort, wysoka trwałość.
Wady:
- Kiepskie wyniki w testach na zaśnieżonej i mokrej nawierzchni, bardzo ograniczona odporność na aquaplaning.