Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Najlepsze opony całoroczne na sezon 2024/2025. Sprawdziliśmy 37 modeli. Które warto kupić?

Najlepsze opony całoroczne na sezon 2024/2025. Sprawdziliśmy 37 modeli. Które warto kupić?

Opony całoroczne z roku na rok zdobywają coraz większe udziały w rynku. Czy to dlatego, że mamy coraz łagodniejszy, ale też i niezbyt przewidywalny klimat? A może przez to, że szukamy wszędzie oszczędności? Nie wykluczone, że to też dlatego, że opony całoroczne są po prostu coraz lepsze, a wymiana opon letnich i zimowych na jeden komplet opon wielosezonowych wymaga coraz mniej kompromisów. Sprawdziliśmy 37 modeli opon całorocznych w popularnym rozmiarze 225/50 R17 i już wiemy, które z nich warto kupić, a których należy unikać.

Test opon całorocznych na sezon 2024/2025
Test opon całorocznych na sezon 2024/2025Źródło: Auto Bild
  • Opony całoroczne to najszybciej rozwijający się segment rynku oponiarskiego w większości krajów Europy
  • Czasy, kiedy opony całoroczne były zalecane tylko do niezbyt dużych i niezbyt mocnych aut, już minęły
  • Osiągi opon całorocznych z roku na rok są coraz lepsze
  • Opony całoroczne są parametrami i osiągami bardziej zbliżone do opon zimowych niż do letnich
  • W krajach, w których obowiązuje nakaz jazdy na oponach zimowych, odpowiednio oznaczone opony całoroczne są uznawane za legalną alternatywę
  • Przetestowaliśmy 37 modeli opon całorocznych
  • 15 modeli trafiło do finału – aż 4 uzyskały ocenę wzorową

Wymagania wobec opon całorocznych z roku na rok rosną. Kiedyś nabywcy oczekiwali, żeby na takich oponach dało się jakkolwiek przetrwać zimę, dziś od opon wielosezonowych klienci oczekują, żeby latem zachowywały się tak samo, jak opony letnie, a zimą nie ustępowały pełnoprawnym zimówkom. Czy to możliwe? Na razie wciąż nie do końca, ale dystans w wynikach testów między oponami całorocznymi i sezonowymi ciągle się skraca, mimo że i w dziedzinie ogumienia letniego i w dziedzinie zimówek też mamy do czynienia z nieustannym postępem. Dobra wiadomość jest taka, że sporo jest na rynku opon całorocznych, którym w warunkach zimowych do zimówek niewiele już brakuje. O ile latem pewne niedostatki ogumienia da się nieco skompensować odpowiednią techniką jazdy (noga z gazu!), to zimą, na śniegu i lodzie, żadna technika nie wyczaruje nam przyczepności i trakcji tam, gdzie ich po prostu nie ma.

Warto też wiedzieć, że swoje nastawienie do opon całorocznych zmienili też ich producenci – kilka lat temu opony w testowanym rozmiarze 225/50 R17 uchodziłyby za bardzo duże, ale dziś wielosezonówki bywają dostępne także w rozmiarach do 22 cali, z niskimi profilami typowymi dla aut o najwyższych osiągach. Da się kupić opony całoroczne z indeksem prędkości do 300 km/h. A jeszcze niedawno my też pisaliśmy, że opony całoroczne to raczej dobry wybór do aut niezbyt szybkich i niezbyt ciężkich... Czasy się zmieniają, więc czas na kolejny test!