Auto Świat Wiadomości Aktualności Przed tymi modelami opon letnich ostrzegają eksperci z Niemiec. Jedne kuszą szczególnie

Przed tymi modelami opon letnich ostrzegają eksperci z Niemiec. Jedne kuszą szczególnie

Z wymianą opon zimowych na letnie warto zaczekać do momentu, kiedy nie będzie już ryzyka nocnych czy porannych przymrozków. Ale za nowymi oponami warto rozglądać się już teraz, dopóki jest wybór i pełna dostępność, w szczycie sezonu może być z tym gorzej. Jakie opony warto wybrać? Eksperci z niemieckiego automobilklubu ADAC opublikowali już wyniki najnowszego testu opon letnich. Trzy z osiemnastu przetestowanych modeli okazały się tak złe, że eksperci stanowczo odradzają ich zakup.

Test opon letnich ADAC 2025
Test opon letnich ADAC 2025Marc Wittkowski / ADAC
  • Opony tanie, dobre i trwałe? Trudno znaleźć model ogumienia, który spełni te trzy oczekiwania na raz
  • Nawet wśród opon do aut o wysokich osiągach zdarzają się modele o fatalnych parametrach
  • Wysoki indeks nośności nie świadczy wcale o jakości opon, oznacza on tylko, że opona przy dużej prędkości nie rozsypie się na strzępy
  • Jakość opon ma znaczenia także latem – różnice między poszczególnymi modelami ogumienia są wciąż olbrzymie
  • W przypadku markowych opon ryzyko wpadki jest niewielkie. O ile wybieramy modele przeznaczone na rynek europejski
  • Opony niemieckie są lepsze od japońskich czy chińskich? Na podstawie marki trudno ocenić pochodzenie modelu

Wielu kierowców twierdzi, że jakość opon ma znaczenie przede wszystkim zimą, bo śnieg i lód błyskawicznie ujawniają problemy z przyczepnością. Ale to wcale nie znaczy, że latem warto jeździć na jakichkolwiek gumach. Po pierwsze, choćby dlatego, że przy dobrej pogodzie zdarza się nam podróżować naprawdę szybko. Po drugie – przecież pogoda nie zawsze jest dobra, a na mokrym asfalcie na nieodpowiednich oponach bywa tak ślisko, jak na śniegu czy lodzie.

Na sezon 2025 eksperci z niemieckiego automobilklubu ADAC przygotowali test opon letnich w popularnym rozmiarze 225/40 R18. To rozmiar typowy dla aktualnych modeli klasy średniej, który też całkiem fajnie sprawdzi się np. w mocnych autach kompaktowych. Nie bez powodu wiele modeli opon w tym rozmiarze ma w nazwie dopisek "sport" albo "performance" i wysoki indeks prędkości, np. W (do 270 km/h) czy Y (do 300 km/h). Czy opony o tak wysokich deklarowanych parametrach mogą mieć jakiekolwiek poważne wady? Okazuje się, że tak, a wyniki testu są na to najlepszym dowodem.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji