Logo
PoradyWszystko o silnikuSilniki MultiAir Fiata: przełomowe rozwiązanie i… kłopoty?

Silniki MultiAir Fiata: przełomowe rozwiązanie i… kłopoty?

Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
  • Główna ciekawostka wersji MultiAir kryje się pod pokrywą zaworów - to elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi
  • MultiAir całkowicie eliminuje wałek rozrządu dla zaworów ssących
  • Podstawą prawidłowego funkcjonowania systemu MultiAir jest regularna, częsta wymiana oleju
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Ograniczenia związane ze sterowaniem rozrządem od dawna martwią konstruktorów. Czas otwarcia zaworów oraz ich skok są wymuszane przez kształt krzywek wałków rozrządu. Ułatwieniem w konstrukcji były, wprowadzane w latach 90., układy zmiennych faz rozrządu. Obecnie to bardzo popularne rozwiązania, w pewnym zakresie pozwalające zmieniać czasy otwarcia i zamknięcia zaworów. To ułatwiło konstruktorom pogodzenie sprzecznych cech (wysoka moc i oszczędność). Ostatnie lata to też debiut takich systemów, jak Valvetronic BMW, które pozwalają zmieniać także skok zaworów (od praktycznie zerowego do np. 9,8 mm).

Udostępnij:
Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium