Auto Świat Porady Strzałka w lewo – czy tu można zawracać? Kierowcy ciągle się mylą

Strzałka w lewo – czy tu można zawracać? Kierowcy ciągle się mylą

Strzałki w lewo stosowane są na znakach pionowych, są malowane na jezdni, są też sygnalizatory kierunkowe ze strzałkami skierowanymi w lewo. W zależności od tego, co to za znak oraz jakie inne znaki mu towarzyszą, zawracanie za strzałką skierowaną w lewo jest możliwe albo nie. Przypominamy obowiązujące zasady krok po kroku.

zawracanie-kopia
zawracanie-kopiaWojciech Denisiuk / Auto Świat
  • Sygnalizator S-3 ze strzałką skierowaną tylko w lewo działa jak zakaz zawracania, podczas gdy sygnalizator S-2 ze strzałką w lewo działa zupełnie inaczej
  • Strzałki kierunkowe na znakach drogowych dotyczące lewego skrajnego pasa ruchu nie zabraniają zawracania – ale ostatecznie możliwość zawracania zależy od innych znaków drogowych
  • Skąd tyle pomyłek? Wielu kierowców po prostu udaje, że zapomina, jak działają przepisy i trochę je naginają, żeby zaoszczędzić czas

Jeśli chodzi o strzałki w lewo umieszczane na sygnalizatorach świetlnych, najczęściej spotyka się je na sygnalizatorach S-3. Sygnalizator S-3 ma strzałkę (lub strzałki) kierunkowe umieszczone bezpośrednio na głównym wyświetlaczu. Nieco rzadziej spotyka się sygnalizatory S-2 ze strzałką w lewo, niemniej jeśli coś takiego widzicie, nie jest to pomyłka. Przepisy szczegółowo opisują znaczenie tych sygnalizatorów oraz to, jak należy się przy nich zachować.

Sygnalizator S-3 ze strzałką w lewo: jedziesz tylko w lewo

Sygnalizator S-3 w tej postaci nie pozwala na zawracanie – możliwa wyłącznie jazda w lweo
Sygnalizator S-3 w tej postaci nie pozwala na zawracanie – możliwa wyłącznie jazda w lweoAuto Świat

Sygnalizator S-3 (jak na zdjęciu) pozwala wyłącznie na jazdę w kierunku (kierunkach) wskazanym strzałką (strzałkami) – są bowiem możliwe różne kombinacje strzałek występujących na tym sygnalizatorze. Jedynie sygnalizator S-3 ze strzałką skierowaną w dół pozwala na zawracanie.

Sygnalizator S-3 w formie, która wyraźnie pozwala na zawracanie. Jeśli na skrzyżowaniu występuje taki sygnalizator, to raczej nie ma co się rozglądać za zakazem zawracania wyrażonym znakiem B-23 lub innym – to byłby błąd w oznakowaniu
Sygnalizator S-3 w formie, która wyraźnie pozwala na zawracanie. Jeśli na skrzyżowaniu występuje taki sygnalizator, to raczej nie ma co się rozglądać za zakazem zawracania wyrażonym znakiem B-23 lub innym – to byłby błąd w oznakowaniuAuto Świat
  • Ponadto, widząc zielone światło na sygnalizatorze S-3, możemy zakładać, że jadąc w kierunku wskazanym strzałką, nie spotkamy pojazdów znajdujące się na torze kolizyjnym. Przepis mówi:

Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

Prawda jest taka, że sygnalizator S-3 często pełni rolę... właśnie zakazu zawracania. Wystarczy, że nie ma strzałki skierowanej w dół.

Sygnalizator S-2 ze strzałką w lewo: zawrócisz, ale pod warunkiem...

Sygnalizator S-2 z tzw. zieloną strzałką
Sygnalizator S-2 z tzw. zieloną strzałkąAuto Świat

Sygnalizator S-2 z zieloną strzałką umieszczoną na dodatkowym, odseparowanym sygnalizatorze, najczęściej ma tę strzałkę skierowaną w prawo. Gdy na głównym sygnalizatorze świeci czerwone światło, a dodatkowy sygnalizator wyświetla zieloną strzałkę, można skręcać ale... po warunkami. Strzałka pozwala bowiem na skręt warunkowy. Te warunki to:

  • niezależnie od sytuacji na drodze, należy obowiązkowo zatrzymać się bezpośrednio przed sygnalizatorem choćby na ułamek sekundy
  • należy ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu

A co do zawracania, gdy strzałka skierowana jest w lewo, przepis mówi tak:

Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.

A znak B-23 to po prostu zakaz zawracania.

Znak B-23 – zakaz zawracania
Znak B-23 – zakaz zawracaniaAuto Świat

Strzałki kierunkowe na znakach pionowych i na asfalcie.

Strzałki kierunkowe skierowane w lewo umieszczone na znakach drogowych F-10 i F-11 same w sobie nie zabraniają zawracania – jest ono dozwolone z lewego skrajnego pasa. Podobnie działają strzałki w lewo umieszczone na asfalcie znak (P-8b).

Znaki F-10 i F-11 pokazujące kierunki na pasach ruchu
Znaki F-10 i F-11 pokazujące kierunki na pasach ruchuarchwium / Auto Świat

Ale uwaga: zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu ze strzałką w lewo jest możliwe tylko wtedy, gdy przed skrętem nie ma zakazu zawracania i nie ma sygnalizatora S-3, który nie przewiduje zawracania.

Zdarza się i takie oznakowanie – skręt w lewo, w prawo, a także zawracanie przy wyświetlanych zielonych strzałkach możliwe są warunkowo: trzeba zatrzymać się przed sygnalizatorem i nie wolno utrudniać innym ruchu.
Zdarza się i takie oznakowanie – skręt w lewo, w prawo, a także zawracanie przy wyświetlanych zielonych strzałkach możliwe są warunkowo: trzeba zatrzymać się przed sygnalizatorem i nie wolno utrudniać innym ruchu.ZDM / mat. prasowe

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków