- Sygnalizator S-3 ze strzałką skierowaną tylko w lewo działa jak zakaz zawracania, podczas gdy sygnalizator S-2 ze strzałką w lewo działa zupełnie inaczej
- Strzałki kierunkowe na znakach drogowych dotyczące lewego skrajnego pasa ruchu nie zabraniają zawracania – ale ostatecznie możliwość zawracania zależy od innych znaków drogowych
- Skąd tyle pomyłek? Wielu kierowców po prostu udaje, że zapomina, jak działają przepisy i trochę je naginają, żeby zaoszczędzić czas
Jeśli chodzi o strzałki w lewo umieszczane na sygnalizatorach świetlnych, najczęściej spotyka się je na sygnalizatorach S-3. Sygnalizator S-3 ma strzałkę (lub strzałki) kierunkowe umieszczone bezpośrednio na głównym wyświetlaczu. Nieco rzadziej spotyka się sygnalizatory S-2 ze strzałką w lewo, niemniej jeśli coś takiego widzicie, nie jest to pomyłka. Przepisy szczegółowo opisują znaczenie tych sygnalizatorów oraz to, jak należy się przy nich zachować.
Sygnalizator S-3 ze strzałką w lewo: jedziesz tylko w lewo
Sygnalizator S-3 (jak na zdjęciu) pozwala wyłącznie na jazdę w kierunku (kierunkach) wskazanym strzałką (strzałkami) – są bowiem możliwe różne kombinacje strzałek występujących na tym sygnalizatorze. Jedynie sygnalizator S-3 ze strzałką skierowaną w dół pozwala na zawracanie.
- Ponadto, widząc zielone światło na sygnalizatorze S-3, możemy zakładać, że jadąc w kierunku wskazanym strzałką, nie spotkamy pojazdów znajdujące się na torze kolizyjnym. Przepis mówi:
Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Prawda jest taka, że sygnalizator S-3 często pełni rolę... właśnie zakazu zawracania. Wystarczy, że nie ma strzałki skierowanej w dół.
Sygnalizator S-2 ze strzałką w lewo: zawrócisz, ale pod warunkiem...
Sygnalizator S-2 z zieloną strzałką umieszczoną na dodatkowym, odseparowanym sygnalizatorze, najczęściej ma tę strzałkę skierowaną w prawo. Gdy na głównym sygnalizatorze świeci czerwone światło, a dodatkowy sygnalizator wyświetla zieloną strzałkę, można skręcać ale... po warunkami. Strzałka pozwala bowiem na skręt warunkowy. Te warunki to:
- niezależnie od sytuacji na drodze, należy obowiązkowo zatrzymać się bezpośrednio przed sygnalizatorem choćby na ułamek sekundy
- należy ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu
A co do zawracania, gdy strzałka skierowana jest w lewo, przepis mówi tak:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
A znak B-23 to po prostu zakaz zawracania.
Strzałki kierunkowe na znakach pionowych i na asfalcie.
Strzałki kierunkowe skierowane w lewo umieszczone na znakach drogowych F-10 i F-11 same w sobie nie zabraniają zawracania – jest ono dozwolone z lewego skrajnego pasa. Podobnie działają strzałki w lewo umieszczone na asfalcie znak (P-8b).
Ale uwaga: zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu ze strzałką w lewo jest możliwe tylko wtedy, gdy przed skrętem nie ma zakazu zawracania i nie ma sygnalizatora S-3, który nie przewiduje zawracania.