Drobna stłuczka, ślady po gradzie albo po kamieniu, który wyleciał spod kół innego samochodu, mogą spowodować poważny wyłom w domowym budżecie. Mogą, ale nie muszą!
Oczywiście, jeżeli udamy się do autoryzowanego serwisu, prawdopodobnie dostaniemy propozycję wymiany uszkodzonego elementu, kompletnego lakierowania lub innej drogiej naprawy. Tymczasem są tańsze rozwiązania, tyle że trzeba ich poszukać. Do stosunkowo popularnych usług tego typu należy spawanie plastikowych elementów. Jeśli dobrze poszukamy, to w tej branży znajdziemy prawdziwych artystów, którzy z kawałków pogruchotanego tworzywa potrafią odtworzyć zderzak w pierwotnym kształcie. Jeżeli usługa zostanie wykonana profesjonalnie, odbudowana część będzie równie wytrzymała jak i przed uszkodzeniem.Serwisy znają sposoby, ale się nie przyznają Są też firmy oferujące usuwanie wgnieceń bez lakierowania karoserii.
Co ciekawe, usługa ta bardzo często wykorzystywana jest w serwisach i salonach autoryzowanych. Tyle że niemal niedostępna dla klientów. Jak to możliwe? Otóż dilerzy często korzystają z pomocy zewnętrznych specjalistów, którzy naprawiają auta uszkodzone w transporcie lub podczas przestawiania na placu. Naprawa jest dużo tańsza, szybsza i - w przeciwieństwie do klasycznego klepania i lakierowania -nie pozostawia śladów. Dzięki temu nie trzeba się nawet przyznawać klientowi, że jego auto było uszkodzone...
A jeżeli ucierpiał również lakier? Są fachowcy, którzy potrafią usunąć bez śladu niewielkie rysy.Jednak kiedy naprawa idzie na konto klienta lub jego ubezpieczyciela, to oczywiście lepiej wstawić auto na blacharnię, lakiernię i zainkasować kilka tysięcy. Wniosek? Czasem warto szukać "naprawiaczy", a nie "wymieniaczy".Spawanie i klejenie plastikuNiemal wszystkie elementy z tworzyw sztucznych da się naprawić. Szczególnie jeśli są one lakierowane - wtedy po naprawie nie zostanie żaden widoczny z zewnątrz ślad. Tworzywa termoplastyczne można spawać. Tak, to nie pomyłka! Materiał nagrzewany jest przy użyciu specjalnej dmuchawy, rolę elektrody lub drutu spawalniczego przejmuje wtapiany w miejsce pęknięcia pasek z tworzywa. Ważne, aby było ono identyczne z tym, z którego wykonano naprawiany element. Tworzywa nie będące termoplastami da się zwykle skleić i zaszpachlować ubytki. Efektzależy od umiejętności rzemieślnika. Ewentualny zysk jest duży!Usuwanie wgnieceńNiewielkie wgniecenia karoserii, jeżeli nie ucierpiał lakier, można usunąć bez klepania i lakierowania. Przy użyciu specjalnych narzędzi blacha jest wyciągana lub wypychana i wraca do pierwotnej formy. Naprawa sprawdza się podczas usuwania niewielkich szkód parkingowych i śladów po gradobiciu. Specjalistów można szukać w internecie i branżowych książkach telefonicznych.Usuwanie rys na lakierzeChwila nieuwagi przy manewrowaniu wózkiem bywa bardzo kosztowna. Według oficjalnie obowiązujących cenników polakierowanie jednego elementu, czyli np. zderzaka, błotnika czy drzwi, kosztuje ok. 500 - 700 zł. Oczywiście, są warsztaty, w których można to zrobić taniej, ale i tak trzeba się liczyć z kwotą co najmniej kilkuset złotych. Specjaliści od drobnych napraw potrafią to zrobić jeszcze taniej. Zamiast lakierować całą część, uzupełniają tylko lakier w miejscu uszkodzenia. Dzięki temu nie trzeba demontować części z samochodu, mniejsze jest też zużycie materiałów. Ta forma naprawy wymaga jednak dużych umiejętności.Odpryski na szybachNiewielkie odpryski na szybach można wypełnić specjalną żywicą. Ponieważ po naprawie zawsze pozostaje przebarwienie na szkle, to nie powinno się w ten sposób usuwać uszkodzeń znajdujących się w polu widzenia kierowcy. Ważne jest, aby szybę naprawić jak najszybciej po powstaniu odprysku, zanim jeszcze zacznie się rozklejać.Naprawa felg aluminiowychW tym przypadku sprawa jest dosyć delikatna, bo od felgi zależy w dużej mierze bezpieczeństwo jazdy. Naszym zdaniem warto naprawiać jedynie kosmetyczne defekty felg - niewielkie zarysowania, zadrapania, uszkodzenia lakieru. Prostowanie mocno pogiętych felg lub też zaspawywanie pęknięć bywa bardzo ryzykowne. Rzemieślnik tak naprawdę nigdy nie wie, z czego wykonana jest felga, bo skład stopu jest tajemnicą producenta. Dlatego jeśli nawet felgę można ładnie pospawać, to niezmiernie trudno jest przewidzieć wytrzymałość mechaniczną uzyskanych połączeń.Naprawa oponyNaprawa opon to jedna z najpopularniejszych usług - oferują ją właściwie wszystkie serwisy ogumienia. Uwaga! Można łatać tylko te opony, które mają niezbyt duże uszkodzenia na czole bieżnika. Jeżeli opona jest przebita lub przecięta na długości większej niż 5-6 mm bądź też został uszkodzony jej bok, to zgodnie z zaleceniami większości firm oponiarskich nie powinno się jej naprawiać. Uwaga! Producenci opon stanowczo zabraniają wykonywania jakichkolwiek napraw ogumienia klasy HP (High Performance - "wysokie osiągi"), czyli opon o indeksach prędkości W, Y lub ZR.Otwory w tapicerceŚlady po zdemontowanym zestawie głośnomówiącym do telefonu komórkowego albo po niegdyś potrzebnym uchwycie od dawno zagubionej latarki trwale szpecą tapicerkę. Do niedawna jedyną metodą była wymiana uszkodzonego elementu. To dosyć kosztowne rozwiązanie, szczególnie w autach, w których deska rozdzielcza składa się z rozbudowanego elementu skrywającego poduszki powietrzne, który kosztuje nawet kilka tys. zł. Na szczęście są już specjaliści potrafiący uzupełniać ubytki przy pomocy specjalnej, barwionej szpachli. Da się nawet odtworzyć fakturę materiału. Za kilkaset złotych można też na nowo zasklepić otwory pozostające po wystrzeleniu poduszek powietrznych.