Zaczęło się od wersji 135- i 160- -konnych (wbrew pozorom wcale nie były piorunująco szybkie!), potem eksperymentowano z odmianą 180 KM, ale – nie wiedzieć czemu – tak mocne Abarthy 500 były dostępne tylko z dość przeciętną zautomatyzowaną skrzynią, fabrycznie nie miały szpery, a kosztowały nieziemskie pieniądze (wersja Tributo Ferrari za ok. 50 000 euro!). 190-konne Biposto? Równie drogie, nadaje się głównie na tor. W końcu ktoś pomyślał i powstało 595 Competizione: szpera w opcji, moc 180 KM, większe hamulce i bardziej znośna cena.
Abarth 595 Competizione - nadwozie
Nowego Abartha 595 Competizione poznacie m.in. po: innych zderzakach, nowych światłach do jazdy dziennej (diody LED), przeprojektowanych tylnych lampach i zmodernizowanej kierownicy. Standard to system multimedialny z dotykowym ekranem, za dopłatą – z nawigacją GPS. Największa wada Abartha, tak jak i w poprzedniku, to za wysoka pozycja za kierownicą. Niemiłe wrażenie potęgują potwornie twarde kubełki Sabelt (standard w Competizione), na dodatek bez możliwości regulowania na wysokość.
Abarth 595 Competizione - silnik
Dzięki sprężarce Garrett GT1446 Abarth „ciągnie” w całym zakresie obrotów. Czuć różnicę w stosunku do słabszych wersji, zwłaszcza jeśli chodzi o elastyczność, bo obiecywanego czasu sprintu do „setki” (6,7 s) nie udało się osiągnąć – nasz wynik to 7,6 s (problemy z trakcją...). Podczas żywiołowej jazdy Abarth swobodnie pali ponad 10 l/100 km, a gdy będziesz muskać gaz – o 3 l mniej.
Abarth 595 Competizione - prowadzenie
Największy postęp: mechaniczna szpera – dostępna w pakiecie za drobne 10 000 zł (!) – sprawia, że na wyjściu z zakrętu 595 nie mieli wewnętrznym kołem, poprawiło się też czucie układu kierowniczego. 4-tłoczkowe hamulce Brembo okazują się odporne na fading, ale 38,3 m ze 100 km/h to średni wynik.
Abarth 595 Competizione - wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 3,0 s (3. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 3,4 s (4. bieg) |
Poziom hałasu 50/100/130 km/h | 65/70/73 dB |
Średnie spalanie | 7,8 l.100 km |
Zasięg | 448 km |
Średnica zawracania | 9,5 m |
Droga ha,owania 100-0 km/h (z/g) | 38,3/39 m |
Masa własna/ładowność | 1100/315 kg |
Abarth 595 Competizione - koszty
Ponad 100 000 zł za tak małe auto z dwuletnią gwarancją to nadal nie jest okazja. Ale jeśli Abarth 595, to ten.
Abarth 595 Competizione - to nam się podoba
Mechaniczna blokada dyferencjału w opcji, poprawiony układ kierowniczy, elastyczność, hamulce odporne na fading.
Abarth 595 Competizione - to nam się nie podoba
Za wysoka pozycja za kierownicą, twarde fotele z przeciętnym trzymaniem bocznym, cena pakietu zawierającego szperę.
Abarth 595 Competizione - naszym zdaniem
Ta zmiana naprawdę jest dobra, bo choć np. do Forda Fiesty ST nadal trochę brakuje, to do tej pory żaden Abarth zbudowany na bazie Fiata 500 (poza Biposto!) nie był tak blisko pokonania rywali.
Abarth 595 Competizione - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa | 1368 cm3 |
Moc maksymalna | 180 KM/5500 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/3000 obr./min. |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/ręczna 5b. |
Rozmiar opon | 205/40 R 17 |
Pojemnośc bagaznika | 185-625 l |
Rostaw osi | 2300 mm |
Długość/szerokość/wysokość | 3660/1627/1485 mm |
Cena wersji Competizione | od 102 900 zł |