Jednak ostatnie testy zderzeniowe amerykańskiej organizacji naukowo-edukacyjnej Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) wskazały, że nawet najlepiej sprzedawane modele Jeep Grand Cherokee czy Chevrolet Blazer nie wykazują nadzwyczajnego poziomu bezpieczeństwa, zwłaszcza podczas zderzenia bocznego. Chociaż oba modele wyposażono w kurtynowe poduszki powietrzne, w teście osiągnęły najgorszy wynik. Z powodu absencji airbagów bocznych i słabym belkom w bocznych elementach nadwozia, wyniki były poniżej przeciętnej.
Podczas testu według amerykańskiej metodyki do testowanego samochodu uderza z prędkością 50 km/h bariera, która przedstawia przednią część samochodu kategorii SUV lub pickup. Dane uzyskiwane są m. in. z dwóch manekinów SID II, które są umieszczone na fotelu kierowcy i na miejscu za nim. Na nich ocenia się przede wszystkim poziom obrażeń części ciała, zwłaszcza głowy, spowodowanych m. in. zdeformowanymi elementami nadwozia.
W sumie przetestowano sześć modeli: Nissan Pathfinder, Toyota 4Runner, Nissan Xterra, Ford Explorer (Mercury Mountaineer), Jeep Grand Cherokee, Chevrolet Blazer (GMC Envoy, Isuzu Ascender, Saab 9-7X). Ostatni z wymienionych modeli nie wyszedł najlepiej ani w teście uderzenia czołowego. Z wszystkich SUV-ów, które IIHS kiedykolwiek przetestowano, Blazer osiągnął najgorszy wynik z wszystkich przetestowanych samochodów (uderzenie czołowe, tylne i boczne).
Według Davida Zuby, wiceprezydenta IIHS, niektóre samochody niższych kategorii są bezpieczniejsze od większości SUV-ów. W roku 2007 w USA kurtynowe i boczne poduszki powietrzne miało w wyposażeniu seryjnym 71% samochodów osobowych, podczas gdy te same elementy wyposażenia ma tylko 48% SUV-ów.
Z wcześniej przeprowadzonych testów agencja poleciła kupno pięciu samochodów - Acura MDX i RDX, Lincoln MKX, Mercedes-Benz klasy M i Volvo XC90.