Główną rolę podczas projektowania nadwozia odgrywał najlepszy projektant BMW Chris Bangle. To on jest odpowiedzialny za rewolucyjnie rasową stylizację „szóstki”. Nowe coupé BMW wzbudza podziw i pożądanie.
Mierząca 4,82 m karoseria z długą maską wygląda niezwykle dostojnie. Krótkie zwisy, wąskie miejsce dla kierowcy i szerokie, 19-calowe ogumienie (opcja) podkreślają dynamikę auta. Nam nie spodobała się jedynie jakby nałożona klapa bagażnika i niepasujące do całej bryły przetłoczenie z przodu.
Nawet jeśli BMW określa liczbę miejsc w tym samochodzie na 2+2, to tylne fotele nie mogą być traktowane jako pełnowartościowe miejsca siedzące. Osobom mierzącym ponad 180 cm i siedzącym dłużej niż 5 minut jest tam po prostu niewygodnie.
BMW 645 Ci – szlachetne wnętrze pieści zmysły
Sportowe siedzenia trzymają znakomicie, są bardzo dobrze wykonane, choć nieco za twarde. Po prostu poezja, ale do niektórych drobiazgów można mieć zastrzeżenia. Architektura kokpitu z dwoma łukami rozciągającymi się nad zestawem wskaźników i wyświetlaczem centralnym sprawia mało eleganckie wrażenie. Obsługa odchudzonego systemu iDrive jest łatwiejsza, choć nadal łatwo pogubić się w niej.
Nie zawiedliśmy się na silniku V8 o pojemności 4,4 litra. Przytłumionymi strzałami „czterozaworowiec” budzi się do życia, aby po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu gwałtownie wystrzelić i rasowo zabrzmieć dwoma rurami wydechowymi.
BMW 645 Ci – 333 KM pod maską
645Ci po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu zostawia na asfalcie czarny ślad bieżnika swoich szerokich gum, przyspieszając do 100 km/h w 5,8 sekundy. 333 koni pozwala bawić się „szóstką”. Przy sportowym trybie pracy silnik i perfekcyjnie dopasowana, sześciobiegowa, automatyczna skrzynia przekładniowa współpracują znakomicie. Nadmiar mocy skutecznie ograniczają elektroniczne systemy. Ingerują w ograniczenie prędkości maksymalnej pojazdu oraz zbyt duży moment napędowy, który powoduje poślizg kół.
Błysk w oczach kierowcy wzbudza precyzja auta wyposażonego w aktywne kierowanie i Dynamic Drive. Trzeba przyznać, że pomimo lekkiej konstrukcji ważącym 1740 kg coupé nie można szarżować tak łatwo, jak Porsche – ma ono skłonności do podsterowności. Jednakże kierowalność auta jest znakomita, a jazda nim to dziecinna igraszka: trzeba tylko dojechać do początku zakrętu, skręcić i przejechać. Proste odcinki wydają się nużące między kolejnymi zakrętami.
BMW 645 Ci – elektronika steruje zawieszeniem
Tajemnica tkwi w systemie aktywnego kierowania, zapewniającym maksymalną radość z prowadzenia przy minimalnych ruchach kierownicą, oraz w systemie aktywnych stabilizatorów (Dynamic Drive), który jednocześnie kompensuje prawie każdy przechył karoserii.
Trzeba przyznać, że sprężyście zawieszone coupé na dobrej autostradzie zachowuje się wzorowo. Ale wystarczy zjechać na podrzędną drogę, by przez 19-calowe ogumienie (opcja) poczuć twarde nastawy zawieszenia. Nierówności poprzeczne pasażerowie odczuwają nieprzyjemnie. Szef mający problemy z kręgosłupem mógłby narzekać na taki samochód służbowy. Powody do zadowolenia daje za to układ hamulcowy. Jego skuteczność jest wysoka, zwłaszcza że po rozgrzaniu hamulce nie tracą na skuteczności.
Za model 645 Ci w podstawowej wersji trzeba zapłacić ponad 100 tys. euro. Jedynym racjonalnym uzasadnieniem ceny jest fakt, że auto na polskim rynku ma niemal pełne wyposażenie (automatyczną klimatyzację, reflektory ksenonowe, tapicerkę skórzaną i Dynamic Drive).
BMW 645 Ci – podsumowanie
BMW przedstawiło jedno z najbardziej pociągających aut roku 2004. Lekka konstrukcja karoserii to połączenie gracji z siłą atlety. Zawieszenie i układ kierowniczy zapewniają maksimum radości z prowadzenia auta. Trudno znaleźć lepszy silnik. Mnóstwo innowacji technicznych sprawia, że auto to jest bodaj jednym z najnowocześniejszych samochodów świata. Szkoda tylko, że technika, piękno i jakość muszą tak dużo kosztować.
BMW 645 Ci – dane techniczne:
Silnik | Benzynowy, V8/32 |
Pojemność | 4398 ccm |
Moc maksymalna | 333 KM |
Maks. moment obrotowy | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,8 s |
V maks. | 250 km/h |
Spalanie śr. | 13,4 l/100 km |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4820/1855/1373 mm |
Poj. bagażnika | 450 l |
Koła | 245/45 R 18 |
Masa własna/ładowność | 1740/330 kg |
Jasne dywaniki rozświetlajà i optycznie powiększają wnętrze, jednak szybko się brudzą. Wysoka jakość wykonania
Ogrzewanie kierownicy kosztuje dodatkowo, seryjna jest elektryczna, dwupołożeniowa regulacja jej ustawienia
iDrive z czterema kierunkami ruchu, z przyciskiem „wyjście awaryjne” („menu”) jest łatwiejszy w obsłudze niż oferowany początkowo w nowej „siódemce”
Podobnie jak przednie błotniki także charakterystyczna tylna klapa jest wykonana z tworzywa