Choć nazywają się inaczej i są przeznaczone dla dwóch zupełnie różnych grup odbiorców, to w rzeczywistości jest to ten sam pojazd, sprzedawany na dwa sposoby: luksusowa klasa V i bardziej praktyczne Vito.
Nadwozia. Z zewnątrz różnią się szczegółami. Oprócz kolorów nadwozia mają inne: grill, relingi, felgi, lusterka i klamki. Oba auta wyposażono w inteligentne reflektory ledowe (w Vito jako opcja), które w nocy zapewniają świetną widoczność.
We wnętrzu różnice są już wyraźne. Kierowca za sterami klasy V czuje się jak w klasie S. Zachwyca projekt dwukolorowej deski rozdzielczej, obszytej częściowo skórą i wykończonej aluminium oraz elementami imitującymi drewno hebanowe. Uwagę zwracają także: duży ekran multimediów z pokrętłem i touchpadem oraz obszyte skórą wentylowane fotele. Po przesiadce do Vito przeżyliśmy szok. Kokpit ma o wiele prostszą stylistykę, króluje tu twardy plastik, rodem z auta segmentu B, który w dodatku nieprzyjemnie pachnie. Za to obsługa multimediów jest łatwiejsza, bo są przyciski. Siedzenia nie mają tu skóry ani wentylacji, ale sprawdzają się w trasie.
W obu autach wygodnie siedzi się w każdym rzędzie foteli, choć klasa V ma o jeden fotel mniej, jest za to funkcjonalny składany stolik. Luksusowa wersja otrzymała elektrycznie otwierane tylne drzwi i klapę kufra – niestety, elektryka tej ostatniej zawodzi.
Silniki. W obu autach pracuje ten sam diesel, jednak w klasie V mocniejszy o 27 KM, i to czuć. Przewaga w dynamice wynika także z tego, że Vito ma napęd 4x4. O dziwo, różnice w spalaniu są minimalne.
Prowadzenie. Agility Control w Vito podwyższa komfort podróżowania, ale pod względem prowadzenia oba modele spisują się świetnie.
Koszty. Wersja dla VIP-ów jest o 60 000 zł droższa – cóż, jakość i bajery kosztują. Gdyby w Vito zrezygnować z 4x4 (18 000 zł), różnica w cenie się zwiększy!
Mercedesy Klasy V i Vito - to nam się podoba
Klasa V: styl wnętrza i jakość, audio, dynamika. Vito: 4x4. Oba auta: systemy bezp., komfort, prowadzenie, spalanie.
Mercedesy Klasy V i Vito - to nam się nie podoba
Klasa V: problemy z el. ster. klapą.
Vito: dynamika, tworzywa. Oba auta: twarda praca silnika, trudny montaż ciężkich foteli.
Mercedesy Klasy V i Vito - naszym zdaniem
Wybieramy Vito W klasie V kuszą bajery, osiągi i jakość, ale wolę Vito, bo nie prowadzi się go gorzej, a ma 4x4 i o jeden fotel więcej.
Dane techniczne | V 250d | Vito 116 |
Silnik | turbodiesel/R4/16 | turbodiesel/R4/16 |
Pojemność | 214 cm3 | 2143 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM/3800 obr./min. | 163 KM/3800 obr./min. |
Maks. moment obr. | 440 Nm/1400-2400 obr./min. | 380 nm/1400-2400 obr./min. |
Napęd/skrzynia biegów | tylny/aut. 7 | 4x4/aut. 7 |
Maks. pojemność bagażnika | 4630 mm | |
Rozstaw osi | 3200 mm | |
Długość/szerokość/wysokość | 5140/1928/1880 mm | |
Cena wersji podst (z VAT) | od 222 260 zł | od 200 577 zł |
Cena wersji testowej (z VAT) | 304 390 zł | 243 530 zł |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 12,4 s |
Prędkość maks. | 206 km/h | 189 km/h |
Spalanie w mieście | 6,9 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 5,5 l/100 km | 6 l/100 km |
Spalanie średnie | 6 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 158 g/km | 174 g/km |
Średnie spalanie testowe | 8,4 l/100 km | 8,8 l/100 km |
Średnica zawracania | 11,8 m | 12,9 m |