Choć nazywają się inaczej i są przeznaczone dla dwóch zupełnie różnych grup odbiorców, to w rzeczywistości jest to ten sam pojazd, sprzedawany na dwa sposoby: luksusowa klasa V i bardziej praktyczne Vito.

Nadwozia. Z zewnątrz różnią się szczegółami. Oprócz kolorów nadwozia mają inne: grill, relingi, felgi, lusterka i klamki. Oba auta wyposażono w inteligentne reflektory ledowe (w Vito jako opcja), które w nocy zapewniają świetną widoczność.

We wnętrzu różnice są już wyraźne. Kierowca za sterami klasy V czuje się jak w klasie S. Zachwyca projekt dwukolorowej deski rozdzielczej, obszytej częściowo skórą i wykończonej aluminium oraz elementami imitującymi drewno hebanowe. Uwagę zwracają także: duży ekran multimediów z pokrętłem i touchpadem oraz obszyte skórą wentylowane fotele. Po przesiadce do Vito przeżyliśmy szok. Kokpit ma o wiele prostszą stylistykę, króluje tu twardy plastik, rodem z auta segmentu B, który w dodatku nieprzyjemnie pachnie. Za to obsługa multimediów jest łatwiejsza, bo są przyciski. Siedzenia nie mają tu skóry ani wentylacji, ale sprawdzają się w trasie.

W obu autach wygodnie siedzi się w każdym rzędzie foteli, choć klasa V ma o jeden fotel mniej, jest za to funkcjonalny składany stolik. Luksusowa wersja otrzymała elektrycznie otwierane tylne drzwi i klapę kufra – niestety, elektryka tej ostatniej zawodzi.

Silniki. W obu autach pracuje ten sam diesel, jednak w klasie V mocniejszy o 27 KM, i to czuć. Przewaga w dynamice wynika także z tego, że Vito ma napęd 4x4. O dziwo, różnice w spalaniu są minimalne.

Prowadzenie. Agility Control w Vito podwyższa komfort podróżowania, ale pod względem prowadzenia oba modele spisują się świetnie.

Koszty. Wersja dla VIP-ów jest o 60 000 zł droższa – cóż, jakość i bajery kosztują. Gdyby w Vito zrezygnować z 4x4 (18 000 zł), różnica w cenie się zwiększy!

Mercedesy Klasy V i Vito - to nam się podoba

Klasa V: styl wnętrza i jakość, audio, dynamika. Vito: 4x4. Oba auta: systemy bezp., komfort, prowadzenie, spalanie.

Mercedesy Klasy V i Vito - to nam się nie podoba

Klasa V: problemy z el. ster. klapą.

Vito: dynamika, tworzywa. Oba auta: twarda praca silnika, trudny montaż ciężkich foteli.

Mercedesy Klasy V i Vito - naszym zdaniem

Wybieramy Vito W klasie V kuszą bajery, osiągi i jakość, ale wolę Vito, bo nie prowadzi się go gorzej, a ma 4x4 i o jeden fotel więcej.

Dane techniczne V 250d Vito 116
Silnik turbodiesel/R4/16 turbodiesel/R4/16
Pojemność 214 cm3 2143 cm3
Moc maksymalna 190 KM/3800 obr./min. 163 KM/3800 obr./min.
Maks. moment obr. 440 Nm/1400-2400 obr./min. 380 nm/1400-2400 obr./min.
Napęd/skrzynia biegów tylny/aut. 7 4x4/aut. 7
Maks. pojemność bagażnika 4630 mm
Rozstaw osi 3200 mm
Długość/szerokość/wysokość 5140/1928/1880 mm
Cena wersji podst (z VAT) od 222 260 zł od 200 577 zł
Cena wersji testowej (z VAT) 304 390 zł 243 530 zł
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 12,4 s
Prędkość maks. 206 km/h 189 km/h
Spalanie w mieście 6,9 l/100 km 7,5 l/100 km
Spalanie poza miastem 5,5 l/100 km 6 l/100 km
Spalanie średnie 6 l/100 km 6,6 l/100 km
Emisja CO2 158 g/km 174 g/km
Średnie spalanie testowe 8,4 l/100 km 8,8 l/100 km
Średnica zawracania 11,8 m 12,9 m