Logo
TestyObszerny i z napędem 4x4 - test Forda Galaxy 2.0 TDCi

Obszerny i z napędem 4x4 - test Forda Galaxy 2.0 TDCi

Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Ford Galaxy to funkcjonalne wnętrze, bogate wyposażenie, mocny silnik współpracujący z automatyczną przekładnią i napędem wszystkich kół – to połączenie wręcz wymarzone dla dużej rodziny, choć nie tylko. Czy ma jakieś wady?

Obszerny i z napędem 4x4 - test Forda Galaxy 2.0 TDCi
Zobacz galerię (15)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Obszerny i z napędem 4x4 - test Forda Galaxy 2.0 TDCi

Duży van? To rozwiązanie przestaje być modne! Zmodernizowany Espace stał się crossoverem, na naszym rynku nie ma już Lancii Voyager (czy jak kto woli: Chryslera Grand Voyagera). Duże vany zniknęły z ofert Fiata i grupy PSA. Chodzą słuchy, że z salonów ma też być wycofany Sharan.

Jednak Ford nadal rozwija model Galaxy – mieliśmy niedawno okazję jeździć tym autem w trzecim wydaniu, które jest mocno zmodernizowanym poprzednikiem. Warto zaznaczyć, że w ofercie ciągle pozostaje też S-Max: bazujący na technice Galaxy, tyle że nieco mniej funkcjonalny, z bardziej sportową stylistyką.

Gdy jeździliśmy Galaxy, cały czas zastanawialiśmy się, dlaczego klienci odwracają się od takich aut. Jedyne wytłumaczenie to… moda, bo wad w dużym Fordzie praktycznie nie wykryliśmy. Chyba że przyczepimy się do tego, że gdy w trasie nagle zapragnęliśmy rozłożyć dodatkowe fotele, to nie mieliśmy co zrobić z dużą roletą.

Poza tym o wnętrzu wypowiemy się w samych superlatywach. Ilość miejsca? W SUV-ie o podobnych gabarytach piątka osób z pewnością nie będzie miała większej przestrzeni dla siebie i na walizki. Po złożeniu kanapy (w opcji system z elektrycznym składaniem i rozkładaniem 3. rzędu) powstaje wielka, równa płaszczyzna.

Dodatkowe miejsca? Dorośli może pomarudzą (ciasno na wysokości nóg), ale dzieci będą zachwycone. Oczywiście, w takiej konfiguracji nie da się podróżować na dalekich dystansach, jednak problemem jest w tym przypadku ograniczona przestrzeń na walizki – cóż, auto w końcu ma tylko 4,8 m długości.

Ford Galaxy może być świetnym wyborem dla miłośników wszelkiego rodzaju gadżetów. Wskaźniki w bogatszej odmianie Titanium to ekran o przekątnej 10,1 cala. W aucie mogą też się znaleźć (seryjnie lub za dopłatą) systemy wspomagające kierowcę. Prowadzący zyska pomoc w momencie opuszczania pasa ruchu, światła drogowe (oczywiście – LED) zmienią się samoczynnie, a podczas parkowania układ pokaże otoczenie za pomocą kamery lub przejmie sterowanie kierownicą.

Jeszcze mało? Kolejny układ rozpozna ograniczenie prędkości, inne będą czuwały nad hamowaniem przed przeszkodą i kondycją kierowcy. Takie dodatki, jak fabryczna nawigacja, cyfrowe radio czy kluczyk z ustawieniami typowymi dla danego kierowcy, to oczywistość. A wspomnieliśmy już o możliwości otwarcia klapy ruchem nogi pod zderzakiem? Poza typowo elektronicznymi systemami można wyposażyć wnętrze w przejrzysty szyberdach, fotele z funkcją masażu i przegrodę oddzielającą część pasażerską od towarowej.

Pod maską testowanego Forda pracował 180-konny diesel z dwusprzęgłową przekładnią PowerShift i napędem wszystkich kół. Warto podkreślić, że układ 4x4 nie ma czynić z Galaxy namiastki terenówki – pozostawiono mały prześwit, a napęd podnosi bezpieczeństwo na śliskich równych nawierzchniach.

Zespół napędowy sprawdza się znakomicie – dynamika, jak na rodzinnego vana, w zupełności zadowala, choć napęd tylnej osi trochę spowalnia rozpędzanie (według danych technicznych osiąganie „setki” trwa o 1 s dłużej niż w takiej samej wersji przednionapędowej – 10,6 s zamiast 9,6 s). Skrzynia pracuje szybko i sprawnie, nie czuć też zwłoki w działaniu 4x4.

Wady? Jedyna to spalanie: nie uda się wyrobić norm podawanych przez producenta – w mieście zamiast 6,4 l/100 km będzie o 2 l więcej, osiągnięcie 5,4 l na trasie też wymagałoby specjalnej techniki, 7 l to realny wynik.

Ford Galaxy 2.0 TDCi - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezp. common rail
Pojemność skokowa (cm3)1997
Moc maksymalna (KM/obr./min)180/3500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)400/2000-2500
Skrzynia biegówaut. 6
Napęd4x4
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta245/45 R 19
Dł./szer./wys. (mm)4848/1916/1747
Rozstaw osi (mm)2849
Masa własna/ładowność (kg)1841/844
Pojemność bagażnika (l)300-700-2339
Pojemność zbiornika paliwa (l)70
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s
Prędkość maksymalna203 km/h
Średnie spalanie5,8 l/100 km
Emisja CO2149 g/km
Teoretyczny zasięg1200 km
Średnica zawracania11,6 m

*dane fabryczne

Ford Galaxy 2.0 TDCi - nasza opinia

Moda na crossovery i SUV-y zmniejsza zainteresowanie vanami. Czy to słuszny trend? Galaxy ma naprawdę wiele do zaoferowania i nie jest to tylko obszerne wnętrze. Testowana wersja była kosztowna, ale lista zamontowanych dodatków imponuje. To prawdziwe auto przyszłości, zdolne do niemal samodzielnej jazdy.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium