Auto Świat Testy Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - Nowy wzorzec bezawaryjności?

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - Nowy wzorzec bezawaryjności?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Peugeot 308 z trzycylindrowym doładowanym benzyniakiem w ciągu 14 miesięcy intensywnej eksploatacji przejechał ponad 100 000 km. Samochód nigdy nie odmówił posłuszeństwa, a warsztat z powodu drobnej usterki odwiedził tylko raz.

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - test długodystansowy
Zobacz galerię (13)
Auto Świat
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - test długodystansowy

Test Peugeota 308 1.2 PureTech umówiliśmy na rok z założeniem, że w tym czasie pokonamy 100 000 km. Żeby zrealizować to dość ambitne zadanie, ponad 30 kierowców użytkowało auto. Poruszali się nim zarówno w mieście, jak i przede wszystkim na dalekich trasach. Po półrocznym okresie eksploatacji zorientowaliśmy się, że europejskie wojaże i weekendowe wypady w Polskę to za mało, by pokonać w 12 miesięcy zakładany dystans. Dlatego postanowiliśmy przyspieszyć i jesienią 2016 roku poddaliśmy 308 intensywnej próbie jazdy non stop na dystansie 25 tys. km.

Test rozpoczął się w momencie, gdy licznik auta wskazywał 45 tys. km. Do tego czasu samochód odwiedzał warsztat jedynie podczas rutynowych przeglądów, na których nie stwierdzono żadnych usterek – przy przebiegu 23 tys. km na naszą prośbę wgrano jedynie nowe oprogramowanie systemu multimedialnego, który kilka razy się zawiesił.

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - ekstremalna próba

Przed próbą jazdy non stop wykonano przegląd, podczas którego oprócz standardowych czynności wymieniono przednie opony i wycieraczkę szyby czołowej. Nasze jazdy „308-ką” non stop (silnik wyłączaliśmy jedynie w czasie tankowania) po autostradach na odcinku Warszawa–Toruń–Warszawa po 9 dniach zakończyły się sukcesem. W trakcie intensywnej jazdy uzyskaliśmy średnią prędkość 125 km/h i spalanie 8,2 l/100 km.

Przegląd wykonany po tej próbie (przebieg 71 tys. km) nie wykazał żadnych niesprawności. Konieczna była jedynie wymiana tylnych opon (w aucie od nowości), gdyż starł się ich bieżnik, a jazda autostradowa przyczyniła się do ich wyząbkowania. Do osiągnięcia 100 000 km auto było już normalnie eksploatowane. Przy przebiegu 87 500 km zapaliła się kontrolka silnika. Po podjechaniu do ASO skasowano jedynie błąd czujnika układu rozrządu. Problem nigdy więcej już nie wystąpił. Gdy licznik wskazał 92 300 km, musieliśmy dolać oleju (0,5 l).

Niespełna 3 tys. km później Peugeot przeszedł rutynowy przegląd, podczas którego oprócz standardowych czynności wymieniono tarcze i klocki hamulcowe (drgania na kierownicy w trakcie hamowania). Użytkownicy pod koniec testu zauważyli, że sprzęgło przestało płynnie działać, choć nie ślizgało się, a z okolic tylnych lewych drzwi dochodziły trzaski. Wymienione klocki hamulcowe do końca testu denerwowały kierowców piszczeniem.

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - to nam się podoba

Znakomita dynamika, niskie zużycie paliwa (europejskie wojaże: 6,8 l/100 km), precyzyjna skrzynia, przyjemne prowadzenie, dobry komfort, pojemny kufer, rozsądna cena.

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - to nam się nie podoba

Na nierównościach głośna praca tylnego zawieszenia i nerwowe zachowanie, zawieszający się system multimedialny, skrzypienia fotela kierowcy.

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - nasza ocena

To, że 308 podczas testu 100 000 km nigdy nie odmówiło posłuszeństwa, jest sukcesem, także to, że jego podzespoły (z wyjątkiem sprzęgła) po takim przebiegu nadal są w świetnym stanie, ma duże znaczenie. Czy je polubiliśmy? Kierowcy chwalili dynamikę, prowadzenie i komfort. Narzekali zaś na małą kierownicę i zachowanie się tylnej osi na nierównościach.

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12
Pojemnośc skokowa1199 cm3
Moc maksymalna130 KM/5500 obr./min.
Maks. moment. obrotowy230 Nm/1750 obr./min.
Prędkość maksymlana207 km/h
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h3,6 s/9,6 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h6,6 s (4. bieg)/12,1 s (6. bieg)
Kałas w kabinie przy 50/100/130 km/h57 dB/64 dB/68 dB
Hamowanie ze 100 km/h37,8 (zimne)/37,2 (gorące)
Skrzynia biegów/napędręczna 6b/przedni
Średnie spalanie testowe6,3 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa/zasięg53 l/840 km
Pojemność bagażnika398-1206 l
Długość/szerokość, wysokość4253/1804/1457 mm
Rozstaw osi2620 mm
Opony testowanego egz.205/55 R16
Masa własna/ładowność1228/522 kg
Średnica zawracania10,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)37,8/27,2 m
Cena podst. testowanej wersji Style77 600 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądy okresoweco 25 tys. km/rok
Cena testowanego egzemplarza84 450 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków