Auto Świat Testy Peugeot 308 FL 1.2 PureTech 130 - teraz bardziej konkurencyjny

Peugeot 308 FL 1.2 PureTech 130 - teraz bardziej konkurencyjny

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Peugeot 308 to udane auto kompaktowe, zwłaszcza ze 130-konnym benzyniakiem. Teraz do redakcji trafił egzemplarz po liftingu. W pierwszym teście sprawdzimy, czy zmiany zwiększyły jego atrakcyjność.

Peugeot 308 FLŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Pół roku temu zakończyliśmy test „308-ki”, którą pokonaliśmy 100 tys. km. Kompaktowy Peugeot zachwycił przede wszystkim bezawaryjną jazdą, ale też wieloma cechami użytkowymi, takimi jak dynamika, ekonomiczność, komfort czy sposób prowadzenia. Testujący zarzucali jednak „308-ce” niewielką przestrzeń w 2. rzędzie siedzeń, niezbyt czytelne zegary, mało nowoczesne multimedia i brak elektronicznych systemów asystujących. I właśnie zaawansowana ofensywa nowych technologii wyznacza główny kierunek zmian, których dokonano w ramach liftingu 308 drugiej generacji, produkowanego od 2013 r.

Peugeot 308 - nie jest mistrzem przestrzeni

Tradycyjnie już przy okazji modernizacji wprowadzono kosmetyczne zmiany w wyglądzie – nowe: grill, reflektory, zderzak, maska, wzory felg i lakierów. Rozstaw osi, a także ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż nie uległy zmianie. Co za tym idzie, z przodu każdy bez względu na wzrost znajdzie optymalną pozycję dla siebie, za to z tyłu dorosłym pasażerom będzie brakowało kilku centymetrów na nogi, żeby wygodnie podróżować. Imponujące możliwości daje nadal bagażnik, który ma pojemność 398 l (o prawie 20 l więcej niż w VW Golfie).

Peugeot 308 FL
Peugeot 308 FLŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Peugeot 308 po liftingu nadal ma i-Cockpit, czyli deskę rozdzielczą składającą się z: pomniejszonej kierownicy, analogowych zegarów z obrotomierzem działającym „pod prąd” oraz 7-calowego wyświetlacza dotykowego, obsługującego radio, nawigację, telefon czy klimatyzację. I choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że nic się tu nie zmieniło, to w rzeczywistości dokonano istotnych modernizacji. Zastosowano na przykład nowy pojemnościowy ekran dotykowy, który lepiej reaguje na dotyk. Połączona z TomTom Traffic nawigacja 3D ma teraz funkcję poleceń głosowych i może w czasie rzeczywistym wykrywać korki, a następnie pomagać je omijać. Multimedia otrzymały funkcję Mirror, umożliwiającą skopiowanie ekranu smartfona na wyświetlaczu samochodu. Można też korzystać z bezprzewodowego internetu. Z kolei podczas cofania kierowca może skorzystać z funkcji auto matycznego parkowania lub kamery, która oprócz klasycznego widoku pokazuje obraz z góry.

Ogromny postęp widać też w dziedzinie systemów bezpieczeństwa. Pojawiły się: automatycznie zmieniające się światła, funkcja wykrywająca zmęczenie kierowcy, asystent pasa ruchu (koryguje tor jazdy), czujnik martwego pola, monitorowanie znaków drogowych, aktywny tempomat (zawiesza działanie poniżej 30 km/h) czy ostrzeganie przed kolizją. O ile większość wymienionych funkcji jest seryjna w Allure, o tyle dziwi nas, że układ automatycznego hamowania wymaga dopłaty (1800 zł).

Peugeot 308 - w 2018 roku z filtrem GPF

Subiektywnie nie zauważyliśmy zmian w 3-cylindrowym benzyniaku 130 KM, który nadal zachwyca wysoką kulturą pracy i świetną reakcją na gaz już od niskich obrotów. Okazuje się jednak, że przy okazji liftingu auta silnik ten otrzymał filtr cząstek stałych GPF (dostępny w 1. połowie 2018 r). To dobra wiadomość dla ekologów, ale wątpimy, czy także dla właścicieli.

Zmierzone przez nas osiągi praktycznie nie różnią się od przedliftingowej wersji 1.2/130 KM Allure. Nieco lepsze są czasy rozpędzania na 4. i 6. biegu, a spalanie było tylko o 0,1 l/100 km wyższe niż w poprzedniku. Zgodnie z zapowiedziami producenta spadła masa auta. Różnica 19 kg może wydawać się mała, ale pamiętajmy, że 308 otrzymało wiele nowych elementów.

Peugeot 308 - to nam się podoba

Nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa, komfort jazdy i precyzja prowadzenia, duży bagażnik, dobra reakcja na gaz już od niskich obrotów.

Peugeot 308 - to nam się podoba

Mało przestrzeni z tyłu na nogi, nieczytelne zegary, nerwowe zachowanie tylnej osi w łuku po najechaniu na nierówności, zamontowanie filtra cząstek stałych.

Peugeot 308 - nasza ocena

Lifting Peugeota 308 oceniamy pozytywnie. Auto zostało wzbogacone o nowoczesne multimedia i systemy asystujące. 130-konny benzyniak zachwyca sposobem rozwijania mocy, a podwozie – wygodą podróżowania. Precyzja prowadzenia nadal jest dobra, choć na nierównych łukach belka tylnego zawieszenia nie potrafi dorównać układowi wielowahaczowemu.

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 Allure - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Pojemnośc skokowa 1199 cm3
Moc maksymalna 130 KM/5500 obr./min.
Maks. moment. obrotowy 230 Nm/1750 obr./min.
Skrzynia biegów/napęd ręczna 6-biegowa
Napęd przedni
Prędkość maksymlana 201 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Elastycznośc 60-100/80-120 km/h 7,3 s (4 bieg)/10,6 s (5 bieg)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 60 dB/66 dB/69 dB
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) 37,3 m/36,2 m
Średnie spalanie testowe 7,1 l/100 km
Średnie spalanie producenta 4,6 l/100 km
Pojemność bagażnika 398-1206 l
Długość/szerokość, wysokość 4253/1804/1457 mm
Rozstaw osi 2620 mm
Masa własna/ładowność 1270 kg/480 kg
Cena podst. test. wersji 82 600 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 25 tys. km
Cena testowanego egz. 106 250 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków