Pół roku temu zakończyliśmy test „308-ki”, którą pokonaliśmy 100 tys. km. Kompaktowy Peugeot zachwycił przede wszystkim bezawaryjną jazdą, ale też wieloma cechami użytkowymi, takimi jak dynamika, ekonomiczność, komfort czy sposób prowadzenia. Testujący zarzucali jednak „308-ce” niewielką przestrzeń w 2. rzędzie siedzeń, niezbyt czytelne zegary, mało nowoczesne multimedia i brak elektronicznych systemów asystujących. I właśnie zaawansowana ofensywa nowych technologii wyznacza główny kierunek zmian, których dokonano w ramach liftingu 308 drugiej generacji, produkowanego od 2013 r.
Peugeot 308 - nie jest mistrzem przestrzeni
Tradycyjnie już przy okazji modernizacji wprowadzono kosmetyczne zmiany w wyglądzie – nowe: grill, reflektory, zderzak, maska, wzory felg i lakierów. Rozstaw osi, a także ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż nie uległy zmianie. Co za tym idzie, z przodu każdy bez względu na wzrost znajdzie optymalną pozycję dla siebie, za to z tyłu dorosłym pasażerom będzie brakowało kilku centymetrów na nogi, żeby wygodnie podróżować. Imponujące możliwości daje nadal bagażnik, który ma pojemność 398 l (o prawie 20 l więcej niż w VW Golfie).
Peugeot 308 po liftingu nadal ma i-Cockpit, czyli deskę rozdzielczą składającą się z: pomniejszonej kierownicy, analogowych zegarów z obrotomierzem działającym „pod prąd” oraz 7-calowego wyświetlacza dotykowego, obsługującego radio, nawigację, telefon czy klimatyzację. I choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że nic się tu nie zmieniło, to w rzeczywistości dokonano istotnych modernizacji. Zastosowano na przykład nowy pojemnościowy ekran dotykowy, który lepiej reaguje na dotyk. Połączona z TomTom Traffic nawigacja 3D ma teraz funkcję poleceń głosowych i może w czasie rzeczywistym wykrywać korki, a następnie pomagać je omijać. Multimedia otrzymały funkcję Mirror, umożliwiającą skopiowanie ekranu smartfona na wyświetlaczu samochodu. Można też korzystać z bezprzewodowego internetu. Z kolei podczas cofania kierowca może skorzystać z funkcji auto matycznego parkowania lub kamery, która oprócz klasycznego widoku pokazuje obraz z góry.
Ogromny postęp widać też w dziedzinie systemów bezpieczeństwa. Pojawiły się: automatycznie zmieniające się światła, funkcja wykrywająca zmęczenie kierowcy, asystent pasa ruchu (koryguje tor jazdy), czujnik martwego pola, monitorowanie znaków drogowych, aktywny tempomat (zawiesza działanie poniżej 30 km/h) czy ostrzeganie przed kolizją. O ile większość wymienionych funkcji jest seryjna w Allure, o tyle dziwi nas, że układ automatycznego hamowania wymaga dopłaty (1800 zł).
Peugeot 308 - w 2018 roku z filtrem GPF
Subiektywnie nie zauważyliśmy zmian w 3-cylindrowym benzyniaku 130 KM, który nadal zachwyca wysoką kulturą pracy i świetną reakcją na gaz już od niskich obrotów. Okazuje się jednak, że przy okazji liftingu auta silnik ten otrzymał filtr cząstek stałych GPF (dostępny w 1. połowie 2018 r). To dobra wiadomość dla ekologów, ale wątpimy, czy także dla właścicieli.
Zmierzone przez nas osiągi praktycznie nie różnią się od przedliftingowej wersji 1.2/130 KM Allure. Nieco lepsze są czasy rozpędzania na 4. i 6. biegu, a spalanie było tylko o 0,1 l/100 km wyższe niż w poprzedniku. Zgodnie z zapowiedziami producenta spadła masa auta. Różnica 19 kg może wydawać się mała, ale pamiętajmy, że 308 otrzymało wiele nowych elementów.
Peugeot 308 - to nam się podoba
Nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa, komfort jazdy i precyzja prowadzenia, duży bagażnik, dobra reakcja na gaz już od niskich obrotów.
Peugeot 308 - to nam się podoba
Mało przestrzeni z tyłu na nogi, nieczytelne zegary, nerwowe zachowanie tylnej osi w łuku po najechaniu na nierówności, zamontowanie filtra cząstek stałych.
Peugeot 308 - nasza ocena
Lifting Peugeota 308 oceniamy pozytywnie. Auto zostało wzbogacone o nowoczesne multimedia i systemy asystujące. 130-konny benzyniak zachwyca sposobem rozwijania mocy, a podwozie – wygodą podróżowania. Precyzja prowadzenia nadal jest dobra, choć na nierównych łukach belka tylnego zawieszenia nie potrafi dorównać układowi wielowahaczowemu.
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 Allure - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Pojemnośc skokowa | 1199 cm3 |
Moc maksymalna | 130 KM/5500 obr./min. |
Maks. moment. obrotowy | 230 Nm/1750 obr./min. |
Skrzynia biegów/napęd | ręczna 6-biegowa |
Napęd | przedni |
Prędkość maksymlana | 201 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Elastycznośc 60-100/80-120 km/h | 7,3 s (4 bieg)/10,6 s (5 bieg) |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 60 dB/66 dB/69 dB |
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) | 37,3 m/36,2 m |
Średnie spalanie testowe | 7,1 l/100 km |
Średnie spalanie producenta | 4,6 l/100 km |
Pojemność bagażnika | 398-1206 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4253/1804/1457 mm |
Rozstaw osi | 2620 mm |
Masa własna/ładowność | 1270 kg/480 kg |
Cena podst. test. wersji | 82 600 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 25 tys. km |
Cena testowanego egz. | 106 250 zł |
Galeria zdjęć
Wśród elementów zwiększających bezpieczeństwo jest czujnik martwego pola.
Nowe wzory tapicerki. W wersji z dachem panoramicznym Cielo (2000 zł) przestrzeń nad głową jest ograniczona.
Francuski kompakt prowadzi się precyzyjniei zapewnia dobry komfort jazdy. Pod maską: dynamiczny trzycylindrowiec.
Tryb Sport zwiększa dynamiczne doznania (m.in. szybsza reakcja na gaz, inny kolor wskaźników) – osiągi są jednak identyczne.
Lifting Peugeota 308 oceniamy pozytywnie. Auto zostało wzbogacone o nowoczesne multimedia i systemy asystujące. 130-konny benzyniak zachwyca sposobem rozwijania mocy, a podwozie – wygodą podróżowania.
Downsizingowy benzyniak zapewnia dobrą dynamikę i wysoką kulturę pracy.
Aktywny asystent toru jazdy ostrzega i w razie potrzeby koryguje tor ruchu.
Podczas cofania możemy wspomóc się widokiem z lotu ptaka (180 stopni).
Cieszy to, że jadący „308-ką” mogą na pokładzie korzystać z internetu.
Internet w nawigacji pozwala optymalizować trasę w zależności od korków.
Po lifcie pozostał obrotomierz działający pod prąd. Doładowany benzyniak spontanicznie reaguje na gaz od niskich obrotów.
Z przodu nikt nie powinien narzekać na brak miejsca. Fotele są wygodne i wystarczająco dobrze podpierają ciało na zakrętach.
Na pierwszy rzut oka zmiany są niewielkie. 7-calowy wyświetlacz ma nową grafikę i lepiej reaguje na dotyk. Zmienione multimedia dostały funkcję Mirror Screen i nawigację 3D z dostępem do internetu.
Seryjnie w wersji Allure reflektory są halogenowe. Testowe auto miało światła Full LED (przeciwmgielne, pozycyjne, mijania i drogowe).
Bagażnik zaopatrzony w koło dojazdowe ma imponującą pojemność 398 l. W Allure: standardowy otwór do przewożenia długich przedmiotów.
Silnik 308 to jeden z najbar- dziej udanych trzycylindrowych benzyniaków na rynku.
Ceny 308 zaczynają się od 68 000 zł (1.2/110 KM Access). Bazowy Golf jest droższy tylko o 730 zł.