Auto Świat Testy Porównania samochodów BMW X5 kontra Volkswagen Touareg: wielcy gracze na wojennej ścieżce

BMW X5 kontra Volkswagen Touareg: wielcy gracze na wojennej ścieżce

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Pomyślcie o pojedynku mistrzów w klasie. Co przychodzi wam do głowy? Nam – BMW X5 i Volkswagen Touareg. Sprawdzamy, które auto wygra zacięty pojedynek gigantów z potężnymi turbodieslami pod maskami!

BMW X5 xDrive30d kontra VW Touareg V6 3.0 TDI
Zobacz galerię (10)
Auto Bild
BMW X5 xDrive30d kontra VW Touareg V6 3.0 TDI

Nowy Touareg wygląda nieco agresywniej od swego poprzednika. Mimo to duży SUV ze stajni Volkswagena wciąż okazuje się przyjemnym towarzyszem podróży. Ma po mistrzowsku zorganizowane wnętrze z wygodnymi siedzeniami, hałasy powstające podczas jazdy są niemal niesłyszalne dla pasażerów, a w tylnej części kabiny jest więcej miejsca niż w przypadku bawarskiego rywala. Wszystko to razem sprawia, że w Volkswagenie czujemy się jak w loży dla VIP-ów.

Ponieważ auta luksusowe to domena BMW, Touarega czekał pojedynek na naturalnym terenie przeciwnika. I choć „wolfsburczyk” nie okazywał strachu, rodziło się pytanie, jak wszystko się potoczy, bo np. ludzie z VW świetnie zdawali sobie sprawę z zalet konkurenta i swoich słabości. Choćby takich, jak mniejszy niż w X5 bagażnik. Do atutów BMW należy też jakość wykończenia. Do tego dochodzą zalety cichej jednostki napędowej, która jedynie na pełnym gazie nieco głośniej pracuje. X5 punktuje też wspaniałymi siedzeniami.

Te SUV-y są szerokie prawie na dwa metry!

Gdy porównamy podwozia, nieco lepsze okaże się X5, osadzone na aktywnym zawieszeniu. Na podłużnych fałdach jest ono miękkie, na niewielkich nierównościach pionowych lekko drży, ale nie pozwala się wyprowadzić z równowagi. Jedynie szybkim zmianom kierunku jazdy w następujących po sobie zakrętach towarzyszą niewielkie zachwiania karoserii.

Ze sportowego punktu widzenia bawarski SUV ma więcej do zaoferowania. Wystawione do pojedynku auto wyposażono w pakiet Professional, w skład którego weszło nie tylko wspomniane zawieszenie, lecz także system redukujący przechyły nadwozia. Również na szosach z kiepską nawierzchnią BMW mknie płynnie, przez co oszczędza kręgosłupom pasażerów szczegółowych komunikatów o stanie dróg.

BMW X5 xDrive30d kontra VW Touareg V6 3.0 TDI
BMW X5 xDrive30d kontra VW Touareg V6 3.0 TDIAuto Bild

Napęd X5 jest jednym z najlepszych na rynku. Trzy litry pojemności rozdzielone na sześć cylindrów – w tej konkurencji można by ogłosić remis. Pozostałe dane dotyczące silników również są bardzo do siebie zbliżone. V6 w Touaregu ma o 4 KM większą moc i o 20 Nm większy moment obrotowy niż rzędówka w X5. Czy to oznacza, że bezpośrednie starcie na torze nie ma sensu? Otóż ma. O 79 kg lżejszy samochód

z Bawarii jest żwawszy i bardziej spontaniczny, szybciej się zbiera i z większą ochotą wkręca na obroty. I choć VW również nie zasypia gruszek w popiele, to w sprincie do 130 km/h BMW ma nad swoim oponentem 2,6 s przewagi. Nieważne, czy to start spod świateł, gwałtowne dodanie gazu, czy pęd z maksymalną prędkością – Touareg zawsze ogląda tylne światła swego konkurenta.

Mimo podobnej mocy silnika BMW oferuje lepsze przyspieszenie i elastyczność.

A przecież trzeba przyznać, że do ospałych nie należy, skoro potrzebuje zaledwie 7,6 s na osiągnięcie „setki”, a jego prędkość maksymalna wynosi 225 km/h. Dopiero po jej osiągnięciu dalsze przyspieszanie uniemożliwia opór powietrza, jak i opory toczenia. X5 zawdzięcza swe rewelacyjne osiągi m.in. wyśmienitemu ośmioprzełożeniowemu „automatowi” ZF, który błyskawicznie i miękko zmienia biegi dokładnie wtedy, gdy trzeba.

W VW też pracuje ośmiostopniowy „automat”, który dobrze wywiązuje się z obowiązków. Niestety, wszystko trwa tu jednak nieco dłużej. Czy jest więc konkurencja, w której Touareg góruje nad rywalem? Można powiedzieć, że może być nią cena, ale spalanie niestety już niekoniecznie. Zużycie paliwa w Touaregu wynosi 8,5 l ON na 100 km i jest o litr większe niż w X5. To z pewnością chluby nie przynosi, bo oznacza krótszy o 130 km zasięg.

Dane producentów

bmwvw
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R6/24t.diesel/V6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilaniecommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)29932967
Moc maksymalna (KM/obr./min)258/4000262/3800
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)560/1500580/1750
Skrzynia biegów/napędaut. 8-biegowa/4x4aut. 8-biegowa/4x4
Opony testowanego auta255/50 R 19265/50 R 19
Prędkość maksymalna (km/h)230225
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/t
Pojemność bagażnika (l)650-1870580-1642
Dł./szer./wys. (mm)4886/1938/17624801/1940/1709
Pojemność zbiornika paliwa (l)8585

Wyniki testu

X5 Touareg
Przyspieszenie 0-50 km/h2,0 s2,4 s
0-100 km/h6,6 s7,6 s
0-130 km/h11,1 s12,7 s
Elastyczność 60-100 km/h3,9 s4,4 s
80-120 km/h5,0 s5,5 s
Masa rzeczywista/ładowność2172/608 kg2251/629 kg
Rozdział masy (przód/tył)51/49 proc.54/46 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,7/12,7 m11,5/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,8 m36,3 m
ze 100 km/h (gorące)36,6 m35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)56 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)63 dB (A)
przy 130 km/h67 dB (A)67 dB (A)
Spalanie testowe7,5 l/100 km8,5 l/100 km
Zasięg1130 km1000 km

Podsumowanie: BMW rozdaje karty!

Touareg to znakomite luksusowe auto. Jednak na nieszczęście dla Volkswagena jego bawarski konkurent potrafi wszystko to, co auto z Wolfsburga, tyle że lepiej. Szczególnie zadziwia dynamika X5, która potwierdza zasadę, że BMW z podobnej mocy silnika potrafi uzyskać lepsze przyspieszenia niż rywale. Nabywca każdego z tych aut będzie bardzo zadowolony. Jeżeli jednak szuka naprawdę wybitnego reprezentanta klasy dużych SUV-ów, to niech postawi na BMW.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków