Auto Świat Testy Porównania samochodów Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - który SUV za 80 tys. zł będzie lepszym wyborem?

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - który SUV za 80 tys. zł będzie lepszym wyborem?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Najtańszego Dustera można nabyć już za 39 900 zł, a ceny Mitsubishi ASX rozpoczynają się od 68 990 zł. Choć różnica cenowa między wersjami podstawowymi jest duża, sprawdzamy, który model będzie lepszym wyborem, jeśli zdecydujemy się wydać na niego 80 tys. zł

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - który SUV za 80 000 zł będzie lepszym wyborem
Zobacz galerię (23)
Auto Świat / Adam Mikuła
Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - który SUV za 80 000 zł będzie lepszym wyborem
  • Wolnossący silnik ASX-a ma 117 KM, doładowany w Dusterze – 125 KM
  • Dzięki doładowanemy silnikowi Dacia Duster ma lepszą dynamikę
  • Do zakupu Dacii Duster zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4

Ale jak to? Jak możecie porównywać uznany japoński samochód taki jak Mitsubishi ASX z budżetowym SUV-em z Rumunii - czyli Dacią Duster? – przewidujemy, że takie komentarze pojawią się w sieci po publikacji tego materiału. Przyznajemy, że wcale go nie planowaliśmy, ale ponieważ użytkujemy ASX-a w teście długodystansowym, a w międzyczasie na redakcyjnym parkingu pojawił się nowy Duster, stwierdziliśmy: dlaczego nie!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mitsubishi ASX to doświadczony gracz na rynku, debiutował bowiem w 2010 roku. Od tego czasu był kilka razy modernizowany, po raz ostatni pod koniec ubiegłego roku. Dacia Duster zadebiutowała również w 2010 roku, ale testowany przez nas egzemplarz to model drugiej generacji, która pojawiła się w salonach Dacii w lutym bieżącego roku. Tyle w kwestii zarysu historycznego, przyjrzyjmy się zatem, co te auta potrafią.

Zaczniemy od przyjemności prowadzenia. Starsze konstrukcyjnie Mitsubishi ASX musi w tej dziedzinie ustąpić miejsca nowszej Dacii Duster. Mitsubishi ASX ma sztywno zestrojone zawieszenie, które gorzej amortyzuje nierówności nawierzchni. W dodatku w prowadzeniu nie pomaga także mniej precyzyjny układ kierowniczy. Co innego Dacia Duster – zwłaszcza na tle pierwszej generacji wyczuwa się duże zmiany na korzyść. Nowy, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Dacii dostarcza wystarczającą ilość informacji zwrotnych z kół, a sposób amortyzacji dziur w nawierzchni może posłużyć za wzorzec dla wielu samochodów w tej klasie.

Wolnossący silnik Mitsubishi ASX to konstrukcja, która ma już swoje lata, ale zbiera pozytywne opinie za trwałość i bezproblemową obsługę. Ma raczej umiarkowany temperament, a szybka jazda wymaga utrzymywania wysokich obrotów. W efekcie, gdy próbujemy wykorzystać Mitsubishi ASX do bardziej dynamicznego przemieszczania się, zaczyna mocno hałasować. Po przekroczeniu 100 km/h na 5. biegu buczenie spod maski staje się męczące i, żeby je zlikwidować, mamy ochotę włączyć kolejne przełożenie. Niestety, skrzynia jest 5-stopniowa. Na szczęście 115-konny silnik Mitsubishi ASX-a mało pali.

Dacia Duster ma lepszą dynamikę

Doładowana jednostka Dacii Duster przede wszystkim jest mocniejsza o kilka koni mechanicznych, a dzięki turbinie uzyskuje o 51 Nm więcej, co korzystnie wpływa na jej elastyczność. W mieście trzeba się tylko przyzwyczaić do krótkiej „jedynki”, którą zestopniowano pod jazdę w terenie. Także i w tym modelu podczas przyspieszania robi się głośno w kabinie, ale dźwięk silnika irytuje mniej niż w Mitsubishi ASX. Podczas jazdy autostradą ze stałą prędkością w Dacii Duster jest zdecydowanie ciszej, w czym pomaga szósty bieg. Downsizingowy motor w Dacii okazał się jednak bardziej paliwożerny – zużył aż o 1,4 l więcej benzyny na 100 km. Wysokie spalanie to po części efekt napędu na obie osie. W Dacii Duster drażniła nas też obsługa lewarka biegów, który potrafi haczyć.

Żaden z samochodów nie zachwyca pod względem przestronności wnętrza ani jakością wykończenia. O ile kierowcy o wzroście do 180 cm uda się jeszcze znaleźć optymalną pozycję, o tyle siedzący za nim pasażer o zbliżonych gabarytach w żadnym z aut nie będzie podróżował wygodnie (nieco więcej miejsca na kolana oferuje Mitsubishi ASX). Deski rozdzielcze obu rywali wykonano z twardych tworzyw, ale w Mitsubishi jest więcej kolorowych detali. Kufer Mitsubishi ASX jest pojemniejszy, ale wcale nie bardziej ustawny. Dodatkowe litry uzyskano w nim, stosując seryjny zestaw naprawczy. W mniejszym bagażniku Dacii Duster było koło zapasowe.

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - wyniki testu drogowego

Dacia DusterMitsubishi ASX
Przyspieszenie 0-50 km/h3,8 s3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h12,1 s12,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h20,6 s21,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)7,2 s13,2 s
Elastyczność 60-100 km/h (5/6. bieg)12,5/16,8 s19,7 s/-
Masa rzeczywista/ładowność1409/458 kg1367/503 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,0/11,0 m11,3/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)43,9 m (opony zimowe)44,7 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)44,3 m (opony zimowe)45,7 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe8,5 l/100 km7,1 l/100 km
Zasięg590 km890 km

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - dane techniczne

Duster 1.2 TCe 4WDASX 1.6i 2WD
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz. R4/16benz. R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk wielopunktowy/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)11971590
Moc maksymalna (KM/obr./min)125/5300117/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)205/2300154/4000
Prędkość maksymalna (km/h)179183
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 5-biegowa
Napęd4x4przedni
Hamulce (przód/tył)tw/btw/t
Pojemność bagażnika (l)376-1409 (koło zapasowe)406-1206 (zestaw naprawczy)
Pojemność zbiornika paliwa (l)5063
Marka i model opon testowanego autaBarum Polaris 3Goodyear Ultra Grip
Rozmiar opon testowanego auta215/60 R 17225/55 R 18
Spalanie fabr. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km)6,4/1455,9/136

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - wyposażenie

Duster 1.2 TCe 4WDASX 1.6i 2WD
WersjaPrestigeIntense Plus NAVI
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowyS/S/S/NS/S/S/S
Reflektory LED/ksenonyN/NN/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna (1-strefowa)S/1300 złN/S
System multimedialny/nawigacjaS/S (rozszerzone mapy 300 zł)S/S
Bluetooth/USB/Apple CarPlay i Android AutoS/S/NS/S/S
Przyciemniane szyby tylne/relingiS/SS/N (S w Instyle)
Kontrola zjazdu ze wniesienia/wsp. ruszania pod góręS/SN/S
Dostęp bezkluczykowy/elektrycznie sterowana klapa1000 zł/NS/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/N
Czujniki parkowania tylneSN (S w Instyle)
Kamera cofania/system automatycznego parkowaniaS (4 kamery 1100 zł)/NS/N
Podgrzewane fotele przednie600 złS
Zestaw naprawczy/koło zapasoweS/400 złS/N
Tapicerka skórzana1450 złN (S w Instyle)
Elektrycznie sterowane fotele z przodu z pamięcią ustawieńNN (S w Instyle)
System unikania kolizji/asystent pasa ruchuN/NN (S w Instyle)/N (S w Instyle)
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowychS/NN/N
Lakier metalizowany/alufelgi2000 zł/S (17 cali)2300 zł/S (18 cali)

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - gwarancja i ceny

Duster 1.2 TCe 4WDASX 1.6i 2WD
Cena podstawowa70 800 zł79 990 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)39,4 proc.44,2 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. km5 lat lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna6 lat12 lat
Przeglądyco 20 tys. km lub rokco 20 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu77 500 zł82 290 zł

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - nasza opinia

Słabsza elastyczność wolnossącego silnika i mniej precyzyjne prowadzenie powodują, że w tych kategoriach Mitsubishi ASX przegrywa z Dacią Duster. Atuty Mitsubishi ASX to jednak: niższe spalanie, lepsze wyposażenie, 5-letnia gwarancja i mniejsze ryzyko awarii wolnossącego motoru. Z kolei do zakupu Dacii Duster zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków