Auto Świat Testy Porównania samochodów Duży może więcej? Porównanie: Skoda Kodiaq kontra VW Tiguan Allspace

Duży może więcej? Porównanie: Skoda Kodiaq kontra VW Tiguan Allspace

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Jak to możliwe, że przez moment Skoda miała SUV-a większego od VW Tiguana? Wolfsburg szybko nadrabia zaległości. Nadjeżdża nowy, większy Tiguan Allspace!

Duży może więcej? Skoda Kodiaq kontra VW Tiguan Allspace
Zobacz galerię (20)
Auto Bild
Duży może więcej? Skoda Kodiaq kontra VW Tiguan Allspace
  • Skoda i Volkswagen dzielą technikę, ale nie są identyczne
  • Sportowe fotele Skody zabiorą trochę miejsca na nogi z tyłu
  • Wybór: VW czy Skoda nie będzie prosty
  • Na tylnych kanapach jest wygodniej niż w luksusowych limuzynach

Odpowiedź na Kodiaqa nazywa się „Tiguan Allspace” i ma taką długość, jak Kodiaq – 4,7 m. A czym się różnią te SUV-y? Wyjaśnimy to w teście porównawczym. Oba stają do walki z dieslami 2.0 o mocy 150 KM, dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów i napędem 4x4. Zaraz dowiecie się, dlaczego:

Designerzy obu marek przykryli tę samą technikę różnymi szatami. Tiguana Allspace’a zdobi „twarz” typowa dla Volkswagena, a z profilu bocznego widać idealnie okrągłe nadkola. Kodiaq z kolei z „twarzy” mniej przypomina inne modele Skody, a błotniki mają bardziej kanciasty kształt.

Pod blachą sprawa się komplikuje. Pod względem obsługi urządzeń pokładowych żadnemu z tych pojazdów nie można nic zarzucić. Za to w kwestii wrażenia jakości Kodiaq wypada nieco gorzej od Tiguana. Czyżby w meksykańskiej fabryce Volkswagena w Puebla zwracano większą uwagę na wykończenie niż w czeskich Kvasinach?

Są tak przestronne, że większe auta... nie mają już (chyba) sensu

Niewykluczone. W każdym razie w Wolfsburgu dobrze wiedzą, jakie wyposażenie jest istotne w rodzinnym SUV-ie, a które nie. W testowej Skodzie były bowiem zamontowane bardzo dobre, ale też drogie fotele sportowe. Natomiast Tiguan Allspace miał na pokładzie standardowe fotele. Nie podpierają one tak dobrze ciała, ale za to są mniejsze i zajmują mniej miejsca, oparcie fotela pasażera można złożyć i są dostępne z materiałową tapicerką (w Skodzie trzeba zamówić skórę). Czesi ponadto nie oferują podwójnej podłogi bagażnika. Dzięki temu mieści się w nim więcej, ale na podłodze przeszkadzają stopnie.

Reflektory dynamicznie wyciemniające obszary, żeby nie oślepiać innych kierowców, także oferuje tylko VW, jednak trzeba za nie dopłacić. W Skodzie asystent świateł drogowych potrafi je tylko automatycznie włączać i wyłączać. Jeśli chodzi o wyposażenie komfortowe, to obie marki stawiają na inne upodobania klientów: Skoda w wersji Style ma w standardzie m.in. kluczyk zbliżeniowy, światła LED i podgrzewane przednie fotele, a Volkswagen – np. adaptacyjny tempomat oraz elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika. Poszukajmy innych różnic dzielących te pojazdy.

Przesiadamy się z jednego auta do drugiego i z powrotem i naprawdę się zastanawiamy, czy to są dwa różne modele. Owszem, są różne. Ponieważ silnik, skrzynia biegów i zawieszenie pochodzą z tej samej koncernowej półki, Tiguana i Kodiaqa dzielą niuanse. Skoda ma miększe zestrojenie i bardziej się buja, co nieco wbrew logice odbiera szczyptę komfortu, bo oba auta dobrze pochłaniają nierówności. Mocniej wspomagany układ kierowniczy modelu Kodiaq też odrobinę bardziej odcina kierowcę od samochodu. VW wydaje się zwinniejszy, inżynierowie wyczarowali tu naprawdę przyjemny kompromis między codziennym komfortem a zobowiązującą do dynamicznej jazdy sztywnością.

Pod względem napędu wyścig jest wyrównany. Wygląda na to, że te same silniki i skrzynie biegów nie różnią się nawet oprogramowaniem. Oba zespoły napędowe dobrze „się zbierają”, mało palą i podczas ruszania nieco „potykają” o ślamazarny system start-stop. Efektem ostatniej z wymienionych przypadłości jest lekkie szarpnięcie w czasie ruszania z miejsca, będące wynikiem pracy sprzęgieł „automatu”. Ale i tak DSG to jedna z najlepszych skrzyń, które znamy z popularnych aut.

I nie zapominajcie: w samochodach ważących 1,8 tony moc 150 KM nie zapewni sportowych osiągów. A teraz pora na wyniki pomiarów drogowych, wymiary kabin, katalogowe dane techniczne, wyposażenie, ceny i punktację.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

SkodaVolkswagen
Przyspieszenie 0-50 km/h3,0 s2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,0 s9,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h17,8 s17,2 s
Elastyczność 60-100 km/h6,0 s5,8 s
Elastyczność 80-120 km/h8,1 s7,8 s
Masa rzeczywista/ładowność1765/575 kg1754/606 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,7 m11,7/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,7 m36,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,7 m34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 100 km/h65 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 130 km/h69 dB (A)69 dB (A) 
Spalanie testowe6,7 l/100 km6,6 l/100 km
Zasięg890 km910 km

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wymiary kabin (oceniane):

Skoda KodiaqVW Tiguan Allspace
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11351175
Szerokość wnętrza z przodu(mm)15301510
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10351030
Zakres regulacji fotela(mm)225240
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)840860
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)15051505
Wysokość nad głową z tyłu(mm)980980
Wysokość siedziska z tyłu(mm)380370

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

KodiaqTiguan Allspace
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)19681968
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3500150/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)340/1750340/1750
Prędkość maksymalna (km/h)194198
Skrzynia biegówmanualna, 7-biegowamanualna, 7-biegowa
Napędna cztery kołana cztery koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)650-2065610-1920
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)60/12,160/12,1
Marka i model opon testowanego autaContinental SportContact 5Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta235/55 R 18235/55 R 18
Emisja CO2 (g/km)149153
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2300/7502300/750

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

KodiaqTiguan Allspace
Wersja2.0 TDI DSG 4x4 Style2.0 TDI DSG 4x4 Comfortline
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSS
Poduszka kolanowa kierowcySS
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/pełne światła LEDS/N/S (adaptacyjne AFL)S/N/5860 zł (dynamiczne)
Klimatyzacja automatycznaS (trójstrefowa)S (trójstrefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/790 zł
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczneS/SS/N
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DABS/S/500 złS/S/840 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/5700 zł (Columbus)S/S/7490 zł (Discover Pro)
Czujnik światła/deszczu/adaptacyjne zawieszenieS/S/4100 złS/S/4330 zł
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/rodzaj foteliS/S/S/sportowe (7500 zł)S/S/S/standardowe
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownicaS/800/1000 zł1400 zł/N/540 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. pokrywa bagażnikaS/4000 (pakiet)/1800 złN/S/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofaniaS/S/3300 zł (widok 360 stopni)S/S/2210 zł (widok 360 stopni)
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy4000 zł (pakiet)/S1870 (pakiet)/1720 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)4000 zł (pakiet)1870 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych4000 (pakiet)/300 złS/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący200/1400 złS/2070 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2700 zł/18 cali (bez dopłaty)2180 zł/18 cali (1690 zł)

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - ceny, utrata wartości, gwarancja, przeglądy (oceniane):

KodiaqTiguan Allspace
Cena podstawowa148 650 zł157 990 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)43,9 proc.44,5 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu176 050 zł186 190 zł

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.SkodaVolkswagen
Przestronność z przodu403638
Przestronność z tyłu302930
Pojemność bagażnika252524
Ładowność151415
Widoczność201716
Fotele, pozycja kierowcy302827
Ergonomia obsługi201818
Jakość wykończenia201617
Suma punktów200183185
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.SkodaVolkswagen
Przyspieszenie251717
Elastyczność252222
Poziom hałasu151111
Skrzynia biegów151414
Zachowanie na drodze302728
Komfort jazdy302627
Układ kierowniczy151415
Średnica zawracania533
Skuteczność hamulców403636
Suma punktów200170173
KosztyMaks. pkt.SkodaVolkswagen
Cena po doposażeniu503226
Utrata wartości151212
Zużycie paliwa302222
Wyposażenie – komfort402222
Wyp. – bezpieczeństwo302527
Ubezpieczenia1087
Gwarancja1588
Przeglądy101010
Suma punktów200139134
Wynik końcowy600492492
Miejsce w teście 1.1.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica ta nie wpływa na ocenę):

Auto Świat

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - podsumowanie:

Co wybrać? To, co się bardziej podoba. Poważnie! Tych aut nie dzieli ani przepaść cenowa, ani wysoce indywidualne rozwiązania techniczne czy ergonomiczne. Kodiaq i Tiguan to techniczne bliźniaki i trzeba się naprawdę skupić, żeby znaleźć różnice inne niż wygląd. Jedno i drugie auto to wspaniałe rozwiązanie dla rodzin, pozwalające planować wyprawy niemal bez ograniczeń w objętości bagażu i podróżować w komforcie.

A Wy co byście wybrali? Zapraszamy do dzielenia się uwagami w komentarzach, ale... Niezależnie od tego, co wybierzecie, to i tak będzie do Volkswagen :)

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków