- Skoda i Volkswagen dzielą technikę, ale nie są identyczne
- Sportowe fotele Skody zabiorą trochę miejsca na nogi z tyłu
- Wybór: VW czy Skoda nie będzie prosty
- Na tylnych kanapach jest wygodniej niż w luksusowych limuzynach
- Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
- Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wymiary kabin (oceniane):
- Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):
- Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
- Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - ceny, utrata wartości, gwarancja, przeglądy (oceniane):
- Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja:
- Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica ta nie wpływa na ocenę):
- Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - podsumowanie:
Odpowiedź na Kodiaqa nazywa się „Tiguan Allspace” i ma taką długość, jak Kodiaq – 4,7 m. A czym się różnią te SUV-y? Wyjaśnimy to w teście porównawczym. Oba stają do walki z dieslami 2.0 o mocy 150 KM, dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów i napędem 4x4. Zaraz dowiecie się, dlaczego:
Designerzy obu marek przykryli tę samą technikę różnymi szatami. Tiguana Allspace’a zdobi „twarz” typowa dla Volkswagena, a z profilu bocznego widać idealnie okrągłe nadkola. Kodiaq z kolei z „twarzy” mniej przypomina inne modele Skody, a błotniki mają bardziej kanciasty kształt.
Pod blachą sprawa się komplikuje. Pod względem obsługi urządzeń pokładowych żadnemu z tych pojazdów nie można nic zarzucić. Za to w kwestii wrażenia jakości Kodiaq wypada nieco gorzej od Tiguana. Czyżby w meksykańskiej fabryce Volkswagena w Puebla zwracano większą uwagę na wykończenie niż w czeskich Kvasinach?
Są tak przestronne, że większe auta... nie mają już (chyba) sensu
Niewykluczone. W każdym razie w Wolfsburgu dobrze wiedzą, jakie wyposażenie jest istotne w rodzinnym SUV-ie, a które nie. W testowej Skodzie były bowiem zamontowane bardzo dobre, ale też drogie fotele sportowe. Natomiast Tiguan Allspace miał na pokładzie standardowe fotele. Nie podpierają one tak dobrze ciała, ale za to są mniejsze i zajmują mniej miejsca, oparcie fotela pasażera można złożyć i są dostępne z materiałową tapicerką (w Skodzie trzeba zamówić skórę). Czesi ponadto nie oferują podwójnej podłogi bagażnika. Dzięki temu mieści się w nim więcej, ale na podłodze przeszkadzają stopnie.
Reflektory dynamicznie wyciemniające obszary, żeby nie oślepiać innych kierowców, także oferuje tylko VW, jednak trzeba za nie dopłacić. W Skodzie asystent świateł drogowych potrafi je tylko automatycznie włączać i wyłączać. Jeśli chodzi o wyposażenie komfortowe, to obie marki stawiają na inne upodobania klientów: Skoda w wersji Style ma w standardzie m.in. kluczyk zbliżeniowy, światła LED i podgrzewane przednie fotele, a Volkswagen – np. adaptacyjny tempomat oraz elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika. Poszukajmy innych różnic dzielących te pojazdy.
Przesiadamy się z jednego auta do drugiego i z powrotem i naprawdę się zastanawiamy, czy to są dwa różne modele. Owszem, są różne. Ponieważ silnik, skrzynia biegów i zawieszenie pochodzą z tej samej koncernowej półki, Tiguana i Kodiaqa dzielą niuanse. Skoda ma miększe zestrojenie i bardziej się buja, co nieco wbrew logice odbiera szczyptę komfortu, bo oba auta dobrze pochłaniają nierówności. Mocniej wspomagany układ kierowniczy modelu Kodiaq też odrobinę bardziej odcina kierowcę od samochodu. VW wydaje się zwinniejszy, inżynierowie wyczarowali tu naprawdę przyjemny kompromis między codziennym komfortem a zobowiązującą do dynamicznej jazdy sztywnością.
Pod względem napędu wyścig jest wyrównany. Wygląda na to, że te same silniki i skrzynie biegów nie różnią się nawet oprogramowaniem. Oba zespoły napędowe dobrze „się zbierają”, mało palą i podczas ruszania nieco „potykają” o ślamazarny system start-stop. Efektem ostatniej z wymienionych przypadłości jest lekkie szarpnięcie w czasie ruszania z miejsca, będące wynikiem pracy sprzęgieł „automatu”. Ale i tak DSG to jedna z najlepszych skrzyń, które znamy z popularnych aut.
I nie zapominajcie: w samochodach ważących 1,8 tony moc 150 KM nie zapewni sportowych osiągów. A teraz pora na wyniki pomiarów drogowych, wymiary kabin, katalogowe dane techniczne, wyposażenie, ceny i punktację.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
Skoda | Volkswagen | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s | 2,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 9,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 17,8 s | 17,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,0 s | 5,8 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 8,1 s | 7,8 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1765/575 kg | 1754/606 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,7 m | 11,7/11,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,7 m | 36,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,7 m | 34,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinieprzy 100 km/h | 65 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinieprzy 130 km/h | 69 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,7 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Zasięg | 890 km | 910 km |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wymiary kabin (oceniane):
Skoda Kodiaq | VW Tiguan Allspace | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1135 | 1175 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1530 | 1510 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1035 | 1030 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 225 | 240 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 840 | 860 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1505 | 1505 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 980 | 980 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 380 | 370 |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):
Kodiaq | Tiguan Allspace | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/3500 | 150/3500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 340/1750 | 340/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 194 | 198 |
Skrzynia biegów | manualna, 7-biegowa | manualna, 7-biegowa |
Napęd | na cztery koła | na cztery koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 650-2065 | 610-1920 |
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) | 60/12,1 | 60/12,1 |
Marka i model opon testowanego auta | Continental SportContact 5 | Continental SportContact 5 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/55 R 18 | 235/55 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 149 | 153 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2300/750 | 2300/750 |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
Kodiaq | Tiguan Allspace | |
Wersja | 2.0 TDI DSG 4x4 Style | 2.0 TDI DSG 4x4 Comfortline |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | S | S |
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/pełne światła LED | S/N/S (adaptacyjne AFL) | S/N/5860 zł (dynamiczne) |
Klimatyzacja automatyczna | S (trójstrefowa) | S (trójstrefowa) |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/790 zł |
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne | S/S | S/N |
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB | S/S/500 zł | S/S/840 zł |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/5700 zł (Columbus) | S/S/7490 zł (Discover Pro) |
Czujnik światła/deszczu/adaptacyjne zawieszenie | S/S/4100 zł | S/S/4330 zł |
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/rodzaj foteli | S/S/S/sportowe (7500 zł) | S/S/S/standardowe |
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica | S/800/1000 zł | 1400 zł/N/540 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. pokrywa bagażnika | S/4000 (pakiet)/1800 zł | N/S/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | S/S/3300 zł (widok 360 stopni) | S/S/2210 zł (widok 360 stopni) |
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy | 4000 zł (pakiet)/S | 1870 (pakiet)/1720 zł |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | 4000 zł (pakiet) | 1870 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | 4000 (pakiet)/300 zł | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | 200/1400 zł | S/2070 zł |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2700 zł/18 cali (bez dopłaty) | 2180 zł/18 cali (1690 zł) |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - ceny, utrata wartości, gwarancja, przeglądy (oceniane):
Kodiaq | Tiguan Allspace | |
Cena podstawowa | 148 650 zł | 157 990 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 43,9 proc. | 44,5 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 176 050 zł | 186 190 zł |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | Skoda | Volkswagen |
Przestronność z przodu | 40 | 36 | 38 |
Przestronność z tyłu | 30 | 29 | 30 |
Pojemność bagażnika | 25 | 25 | 24 |
Ładowność | 15 | 14 | 15 |
Widoczność | 20 | 17 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 18 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 17 |
Suma punktów | 200 | 183 | 185 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Skoda | Volkswagen |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 17 |
Elastyczność | 25 | 22 | 22 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 27 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 15 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 36 | 36 |
Suma punktów | 200 | 170 | 173 |
Koszty | Maks. pkt. | Skoda | Volkswagen |
Cena po doposażeniu | 50 | 32 | 26 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 22 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 22 | 22 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 25 | 27 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 7 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 |
Suma punktów | 200 | 139 | 134 |
Wynik końcowy | 600 | 492 | 492 |
Miejsce w teście | 1. | 1. |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica ta nie wpływa na ocenę):
Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - podsumowanie:
Co wybrać? To, co się bardziej podoba. Poważnie! Tych aut nie dzieli ani przepaść cenowa, ani wysoce indywidualne rozwiązania techniczne czy ergonomiczne. Kodiaq i Tiguan to techniczne bliźniaki i trzeba się naprawdę skupić, żeby znaleźć różnice inne niż wygląd. Jedno i drugie auto to wspaniałe rozwiązanie dla rodzin, pozwalające planować wyprawy niemal bez ograniczeń w objętości bagażu i podróżować w komforcie.
A Wy co byście wybrali? Zapraszamy do dzielenia się uwagami w komentarzach, ale... Niezależnie od tego, co wybierzecie, to i tak będzie do Volkswagen :)
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Pojedynek technicznych biźniaków? Tak. I od razu przyznajemy, że aby znaleźć różnice, trzeba szukać niuansów...
Skoda Kodiaq to potężne auto. Nie jest co prawda dłuższe od kombi klasy średniej, ale kombinacja takiej długości z wysokim nadwoziem daje znakomite efekty w kabinie.
Z przodu Skoda jest zdecydowanie bardziej charakterystyczna od Volkswagena. Naszym zdaniem jest od niego zwyczajnie... Ładniejesza?
Nie, to nie jest żadne GTI. To rodzinny SUV z dieslem! W Skodzie można takie fotele dostać za dopłatą - są świetne, ale zabierają nieco miejsca na tylnej kanapie. Za chcilę dowiecie się, dlaczego nie ma to żadnego znaczenia, a teraz zajmijmy miejsce za kierownicą Skody Kodiaq.
Po zegarach widać, że to Skoda. Żeby było inaczej, niż w Volkswagenie, ekran multimediów osadzono między nawiewami. I wyszło to lepiej, bo w ten sposób jest on bliżej szyby i kierowca nie musi tak mocno obniżać wzroku, jak w Tiguanie Allspace.
Widzicie już, dlaczego grubsze oparcia przednich foteli nie robią różnicy siedzącym z tyłu Skody? Ilość miejsca na nogi z tyłu jest tak duża, że nie ma to znaczenia. I tak panują tu królewskie warunki podróżowania. Idealne auto na dalekie trasy dla pasażerów w pierwszym i drugim rzędzie.
650-2065 litrów - więcej, niż u rywala. Koszt nieco większej pojemności to próg, jaki tworzą złożone tylne fotele.
Gadżet firmowy Skody: nawet, jeżeli będzie używany tylko podczas tej jednej ulewy, warto go mieć.
Kolejny przydatny dodatek - skrobaczka ukryta pod pokrywą wlewu paliwa. Dzięki temu nie trzeba jej wycierać, żeby nie zamoczyć schowków.
Nie, to nie jest Audi, tylko Skoda. Qodiaq.
A to już jej techniczny brat - Volkswagen Tiguan Allspace.
Jak widzicie, przód Volkswagena jest wizualnie bardziej toporny - tutaj widać, jaką wprawą w żonglowaniu liniami krzywymi i prostymi wykazał się stylista czeskiej marki, której przód wydaje się lżejszy.
Przednie fotele Volkswagena przy opcjonalnych "kubłach" Skody wyglądają jak krzesła biurowe. Nie dajcie się zwieść - to bardzo wygodne siedzenia.
Na szczęście księgowi koncernu VW wygospodarowali środki na zaprojektowanie własnego kokpitu i Tiguan Allspace nie wygląda w środku jak Kodiaq. Multimedia są nisko i to się gorzej sprawdza.
Z tyłu w Volskwagenie - m.in. dzięki standardowym fotelom - jeszcze więcej miejsca niż w Skodzie!
Elegancki i przydatny gadżet: chcąc wyciągnąć z układu jezdnego jak najwięcej trakcji, można wybrać jedno z predefiniowanych ustawień elektroniki na różne rodzaje nawierzchni. Konstruktorzy VW słusznie uznali, że mimo rozbudowanej sensoryki auta wzrok kierowcy stanowi wartość dodaną jeżeli chodzi o dostrzeganie zmian przyczepności nawierzchni i jej charakteru.
Lampka w bagażniku - żadna to technologia rakietowa, ale czasem potrafi się przydać.
610-1920 litrów Tiguana Allspace - płaska podłoga kosztowała cenne litry, które pozwalają Skodzie wygrać rywalizację o mistrza pojemności bagażowej.
W tylnych lampach Tiguana Allspace można się doszukać motywu znanego już z Passata.
Skoda przodem? Nie tym razem. Możecie sami się przekonać, dlaczego tak jest, czytając całe porównanie z wynikami pomiarów drogowych, wymiarami kabin, testem spalania i wieloma innymi informacjami.