Auto Świat Testy Porównania samochodów Kia Sorento kontra Ssangyong Rexton - dzieli je epoka

Kia Sorento kontra Ssangyong Rexton - dzieli je epoka

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Kia Sorento i SsangYong Rexton pochodzą z Korei, mają napęd na 4 koła, 2,2-litrowe diesle pod maskami i są w nich miejsca dla 7 osób. Wbrew pozorom to jednak zupełnie różne auta. W czym tkwią różnice i z czego wynikają?

Kia Sorento kontra Ssangyong Rexton - dzieli je epoka
Zobacz galerię (31)
Auto Świat / Adam Mikuła
Kia Sorento kontra Ssangyong Rexton - dzieli je epoka

Wciągu ostatniej dekady koreańskie marki samochodowe dokonały ogromnego postępu. To zasługa miliardowych inwestycji w ośrodki badawczo-rozwojowe, stylistyczne oraz fabryki. Produkt zmienił się nie do poznania – na lepsze, oczywiście. Powyższe dotyczy jednak tylko marek Hyundai i Kia. Trzecia koreańska firma obecna na europejskim rynku – SsangYong – też stara się o uwagę klientów, ale pozostaje w cieniu. Czy słusznie?

Postanowiliśmy to zbadać na przykładzie dwóch dużych SUV-ów: obóz Goliata reprezentuje Kia Sorento – takich aut nad Wisłą zarejestrowano w 2015 r. 788 egz. Dawidem będzie SsangYong Rexton, którego w zeszłym roku kupiły tylko 42 osoby.

Pierwsza generacja Sorento była zbudowana na ramie i miała reduktor – te czasy już minęły. Inżynierowie Kii uznali, że auta tego typu i tak rzadko opuszczają asfalt, dlatego już od poprzedniej generacji Sorento ma samonośne nadwozie, a stały napęd 4x4 jest realizowany za pomocą wielopłytkowego sprzęgła.

Rexton, który w niewiele zmienionej formie jest produkowany od 2001 r., wciąż ma ramową konstrukcję, dołączany na sztywno napęd, reduktor, większy prześwit oraz wszystkie wynikające z tego wady i zalety.

Ssangyong Rexton to powrót do lat 90.

Za kierownicą SsangYonga cofamy się do lat 90. Kokpit jest wykonany z tandetnych materiałów, brakuje komputera pokładowego, nie wspominając o asystentach jazdy. Klimatyzacja – choć automatyczna– jedynie 1-strefowa. W opcji można dokupić system multimedialny z dotykowym ekranem, jednak w testowanym aucie było tylko radio z CD i Bluetoothem. Niestety, nie udało nam się sparować iPhone’a z zestawem głośnomówiącym.

Kokpit Kii Sorento jest przyjaźnie urządzony – materiały o dobrej jakości, w topowej wersji mamy takie luksusy, jak wentylowane fotele z elektryczną regulacją długości siedziska czy podgrzewana kierownica. Multimediami i nawigacją steruje się za pomocą ekranu dotykowego o wygodnym interfejsie. Na pokładzie są też nowocześni asystenci jazdy: aktywny tempomat, czujnik pasa ruchu, układ ostrzegający o ruchu poprzecznym podczas cofania, czujnik martwego pola, skaner znaków drogowych, kamery – wszystko na czasie.

Kabina Kii Sorento jest przemyślana

Także tylna część kabiny wygląda lepiej w Sorento niż w Rextonie. Środkowy rząd siedzeń można regulować, znajdziecie tu też więcej miejsca na kolana, a kabina jest aż o 8 cm szersza – ma to znaczenie, gdy siedzi tu trójka pasażerów. W obu autach topowe wersje wyposażenia mają podgrzewane siedziska, ale tylko w Kii pomyślano o roletach na bocznych szybach.

Dorośli w każdym z opisywanych aut siedzą w 3. rzędzie foteli za karę, ale jeśli już mielibyśmy wybrać, wolelibyśmy podróżować Kią – w SsangYongu siedzi się bardzo nisko, nie ma miejsca na stopy, w Sorento można je wygospodarować, przesuwając środkową kanapę o kilka cm do przodu.

Prawdziwe różnice widać jednak dopiero podczas jazdy. Silnik Rextona głośno klekocze, osiąga moc 178 KM i zapewnia gorszą dynamikę niż jednostka Kii. Według naszych pomiarów sprint do „setki” zajmuje 11,1 s, Kii – o 1,7 s mniej. Z kolei, żeby zatrzymać Rextona z tej prędkości, trzeba 39 m, a po rozgrzaniu hamulców aż 40 m – to o całą długość auta więcej niż w Kii, takie wyniki nie przystoją. Słabszy silnik Rextona jest też bardziej spragniony niż 200-konne Sorento, bo średnio zużył 8,8 l/100 km, podczas gdy Kia – o 0,7 l mniej.

Zawieszenie SsangYonga ma duży skok, jest miękkie i przez to nadwozie wpada w drgania nawet na najmniejszych nierównościach, a po ich pokonaniu długo się jeszcze buja. Owszem, więcej zniesie w terenie, ale na asfalcie Sorento wykazuje zupełnie inny standard komfortu jazdy i prowadzenia – dziury połyka miękko, ale „na raz”. Bacznie słucha się też kierowcy, szczególnie w trybie Sport, który także wyostrza „zmysły” silnika i skrzyni biegów.

Lekko obracająca się kierownica Rextona daje słabe wyczucie, a przełożenie układu kierowniczego jest tak duże, że w mieście irytuje ciągłe przekładanie rąk. SsangYong ma też ogromną tendencję do podsterowności. Ze względu na brak międzyosiowego dyferencjału na asfalcie można korzystać tylko z napędu na tylną oś. W Kii napęd trafia cały czas na obie osie, poza asfaltem możliwe jest symetryczne zablokowanie proporcji rozdziału momentu.

Wyższy komfort akustyczny w Sorento to zasługa lepszego wyciszenia, a także niższego nadwozia: przy 130 km/h zmierzyliśmy 69 dB, w Rextonie – o 2 dB więcej.

Punktowana cena SsangYonga to 165 500 zł. Kia jest o 30 000 zł droższa i ma o wiele bogatsze wyposażenie. Dopłaca się jednak nie tylko za gadżety. Rexton technicznie tkwi w latach 90., przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa. Czy gdyby w tamtej epoce ktoś wam zaproponował auto droższe o 18 proc., ale pochodzące z przyszłości, to nie kupilibyście Kii?

Kia Sorento kontra Ssangyong Rexton - naszym zdaniem

Co robił Ssangyong przez ostatnie 10 lat? Nie wiem, ale szkoda, że nie to samo, co Kia. Poza wyższą masą przyczepy i reduktorem nic nie przemawia za Rextonem. Sorento udowadnia, jak może być ciekawy i wygodny rodzinny samochód, którym okazjonalnie można zjechać z asfaltu. To zdecydowanie auto warte zakupu.

Kia Sorento i Ssangyong Rexton - dane techniczne

Kia SorentoSsangyong Rexton
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilaniecommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)21992157
Moc maksymalna (KM/obr./min)200/3800178/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)441/1750400/1400
Prędkość maksymalna (km/h)200187
Skrzynia biegówaut. 6aut. 7
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)605-1662502-1928
Opony testowanego auta235/55 R 19255/60 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l)„7178
Średnie spalanie (l/100 km)6,77,4
Masa holowanej przyczepy, hamowanej (kg)20002600
Dł./szer./wys. (mm)4780/1890/16854755/1900/1840
Osiągi (pomiary testowe)
Przyspieszenie 0-50 km/h2,9 s3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s11,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,0 s20,3 s
Elastyczność 60-100 km/h5,5 s6,9 s
Elastyczność 80-120 km/h6,9 s9,3 s
Masa rzeczywista/ładowność1994/626 kg2086/624 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,7/11,6 m11,4/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,6 m38,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,9 m39,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe8,1 l/100 km8,8 l/100 km
Zasięg880 km890 km
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński