Auto Świat Testy Porównania samochodów Małe SUV-y, duża frajda? Porównanie: Jaguar E-Pace i Volvo XC40

Małe SUV-y, duża frajda? Porównanie: Jaguar E-Pace i Volvo XC40

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Mają niecałe 4,5 m długości, ale moc aż 250 KM, napęd na 4 koła i automatyczne skrzynie. Jaguar E-Pace i Volvo XC40 stają do pojedynku!

Porównanie: Jaguar E-Pace i Volvo XC 40 - małe Suv-y, duża frajda?
Zobacz galerię (12)
Auto Bild
Porównanie: Jaguar E-Pace i Volvo XC 40 - małe Suv-y, duża frajda?
  • Jaguar jest cięższy aż o 140 kg
  • Volvo sprintuje do 100 km/h o ponad sekundę szybciej
  • suma mocy w tym porównaniu to prawie 500 KM

Wielkie imię budzi duże oczekiwania. Tyczy się to zarówno arystokracji i elit finansowych jak i czterech kółek. Kiedy nobliwi Szwedzi z Volvo i szlachetni Brytyjczycy z Jaguara prezentują swoje nowe SUV-y, nie oszczędzimy im naszej twardej szkoły testowej. Badamy je dokładnie i pytamy: czy XC40 i E-Pace dają swoim rodzicom powody do dumy?

Kiedy auta wyglądają tak dobrze, jak Ci dwaj, wówczas można stracić dla nich głowę. Mierzą poręczne 4,40 m długości, mają krótkie zwisy – w kategorii flirtu panuje remis, tu decyduje osobisty gust. Inaczej wygląda sprawa we wnętrzach tych blaszanych piękności. Kierowca w obu modelach siada wygodnie, nawet jeśli mierzy 2 m wzrostu. Jednak w Jaguarze siedzi się niżej nad podłogą i przez to przyjemniej.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W Volvo co i rusz próbujesz coś przestawić w fotelu, by wreszcie z rozczarowaniem stwierdzić, że dojechałeś już do najniższego „piętra”. Oba SUV-y stawiają na obsługę przez dotyk. Jaguar funduje nam jeszcze kilka pokręteł do kontrolowania klimatyzacji, ale w Volvo reguluje się ją dotykowo. Szkoda – dotykowe ekrany sprawdzają się w tabletach, z których korzystamy na domowej kanapie, ale niekoniecznie w samochodzie, podczas jazdy, na zatłoczonych drogach.

Także na tylnej kanapie Brytyjczyk oferuje wyższy komfort. W szwedzkim SUV-ie kanapa jest umieszczona nisko nad podłogą i ma niemal pionowo ustawione oparcie. Za to do Jaguara trudniej się wsiada. Bardziej płaski dach i węższy otwór drzwiowy wymagają od podróżnych nieco gibkości. Choć bagażnik Jaguara mieści domyślnie o 100 l więcej niż Volvo to po złożeniu foteli to XC40 może się pochwalić o 100 l pojemniejszym kufrem.

Volvo i Jaguar podstawiły nam do testu swoje SUV-y w wypasionych wersjach: 250 benzynowych koni, napęd na 4 koła, automatyczne przekładnie. Oczywiście, że większość klientów będzie pewnie wolała diesle z mniejszą mocą. Ale w tym przypadku będziemy się poruszać w lidze GTI. Jednostka T5 w Volvo wypuszcza do kół moc 247 KM i zostawia mocniejszego o 2 KM Jaguara z tyłu. XC40 z lekkością sprintuje w 6,5 s 0-100 km/h podczas gdy Jaguar jeszcze przepina się przez swoje 9 biegów i osiąga „setkę” dopiero 1,1 s później.

Nawet przy rozsądnym korzystaniu z listy opcji ceny obu samochodów szybko rosną

Później różnice już tylko rosną. Podczas gdy Szwed umiejętnie sortuje swoje 8 biegów i osiąga 200 km/h po 32,3 s, E-Pace przy swoim dobitnym sportowym tonie silnika robi to w 43,1 s. W obliczu mocy silnika jest to nieco rozczarowujące. Ale takie są skutki nadwagi. Nasza waga pokazała aż 1869 kg masy gdy postawiliśmy na niej Jaguara. Volvo, też nielekkie, waży jednak o 140 kg mniej.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zaleta napędu Jaguara: system start-stop pracuje bez szarpnięć. Po postoju na światłach jednostka o oznaczeniu P250 budzi się ponownie do życia bez zawahań. Volvo jest dalekie od tego. Tutaj każdej automatycznej aktywacji jednostki towarzyszy delikatne popchnięcie samochodu.

Szwed nie poprzestaje jednak na tym i pozwala sobie także podczas jazdy rozdzielać przyjazne kuksańce. Rzadko udaje mu się elegancko pokonać dziury w miejskich asfaltach. Z szykownymi, ale obniżającymi komfort, 19-calowymi kołami, Volvo pokonuje uskoki jezdni sztywno i ze stuknięciem. Poza miastem XC40 wykazuje lepsze maniery.

Jaguar uczył się ich od dziecka. Mimo 19-calowych kół ma bardziej harmonijnie zestrojone zawieszenie. Brytyjczyk reaguje na niedoskonałości drogi bardziej spokojnie. A teraz pora na wyniki pomiarów drogowych, w tym spalania, wymiary kabin, ceny i specyfikacje!

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

JaguarVolvo
Przyspieszenie 0-50 km/h2,6 s2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,6 s6,5 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h12,6/20,0 s10,5/16,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,3 s3,5 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h5,4 s4,3 s
Masa rzeczywista/ładowność1869/531 kg1729/491 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,5 m11,7/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)37,8 m37,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)36,4 m36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe11,9 l/100 km10,9 l/100 km
Zasięg580 km490 km

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Jaguar E-PaceVolvo XC40
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11451140
Szerokość wnętrza z przodu(mm)15151470
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10001020
Zakres regulacji fotela(mm)215240
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)730725
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14501440
Wysokość nad głową z tyłu(mm)960975
Wysokość siedziska z tyłu(mm)360335

*indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość od oparcia kanapy do oparcia fotela kierowcy, który wcześniej odsunięto o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście)

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - dane katalogowe (nieoceniane poza pojemnościami bagażników):

E-PaceXC40
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)19981969
Moc maksymalna (KM/obr./min)249/5500247/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)365/1200-4500350/1800-4800
Prędkość maksymalna (km/h)230230
Skrzynia biegówautomatyczna, 9-biegowaautomatyczna, 8-biegowa
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)577-1234460-1336
Pojemność zbiornika paliwa (l)6954
Marka i model opon testowanego autaGoodyear Eagle F1 Asymmetric 2Continental PremiumContact 6
Rozmiar opon testowanego auta235/55 R 19235/50 R 19
Emisja CO2 (g/km)174164

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

E-PaceXC40
Wersja2.0 i4P AWD ST5 AWD Momentum
Airbagi czołowe/boczne przód/kurtynoweS/S/SS/S/S
Reflektory LED/przeciwmgielneS/NS/880 zł
Klimatyzacja automatyczna 1-strefowa/2-strefowaN/SS/1140 zł
System multimedialny/nawigacjaS/SS/5410 zł
Bluetooth/USB/dadio cyfrowe DABS/S/1690 złS/S/1400 zł
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterkaS/SS/1140 zł
Fotochromatyczne lusterka: wewnętrzne/zewnętrzneS/S700/1000 zł
Elektrycznie ustawiane fotele/skórzana tapicerkaS/17 860 zł4280/5540 zł (skóra + winyl)
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/4470 zł (pakiet)S/7070 zł
Czujniki deszczu/zmierzchu/el. otwierana klapa bagażnikaS/S/2430 złS/S/2230 zł
Czujniki parkowania tylne/przednieS/SS/1920 zł
Kamera cofania/kluczyk zbliżeniowy/asystent parkowaniaS/3120 zł/S2100/1970/3010 zł
Podgrzewane fotele przednie/kierownica1820/3250 zł1140/1010 zł
Aktywne zawieszenie/wirtualny kokpit5290/3380 zł3880 zł/S
System unikania kolizji/asystent pasa ruchuS/SS/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania4470 zł (pakiet)/S2530 zł za obie opcje
Czujnik uwagi kierowcy/skaner znaków drogowychS/SS/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie4080/5770 zł (19-cal.)3000 zł/2750 zł (19-cal.)

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane):

E-PaceXC40
Cena podstawowa204 200 zł185 400 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna10 lat12 lat
Przeglądyco 26 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu244 740 zł231 640 zł

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - punkty i specyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.JaguarVolvo
Przestronność z przodu403333
Przestronność z tyłu302221
Pojemność bagażnika252321
Ładowność151312
Widoczność201616
Fotele, pozycja kierowcy302827
Ergonomia obsługi201414
Jakość wykończenia201817
Suma punktów200167161
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.JaguarVolvo
Przyspieszenie252123
Elastyczność252325
Poziom hałasu151210
Skrzynia biegów151414
Zachowanie na drodze302627
Komfort jazdy302625
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania533
Skuteczność hamulców403434
Suma punktów200172175
KosztyMaks. pkt.JaguarVolvo
Cena po doposażeniu501820
Zużycie paliwa301517
Wyposażenie – komfort403029
Wyp. – bezpieczeństwo302122
Ubezpieczenia1044
Gwarancja15108
Przeglądy10910
Suma punktów185107110
Wynik końcowy585446446
Miejsce w teście 1.1.

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana):

Żródło: Auto Świat

W przypadku kompaktowych SUV-ów rzadko mamy okazję oglądać tak wysokie zużycie paliwa. W dodatku oba samochody spaliły podczas naszego testu o ponad połowę więcej niż obiecują ich producenci! Jeżeli ktoś lubi bardzo mocno wciskać gaz, w przypadku Volvo bez trudu osiągnie 17 l/100 km, a w Jaguarze nawet 19 l/100 km. Diesle palą mniej...

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - podsumowanie:

Witamy nowych graczy w klasie kompaktowych SUV-ów! Mimo że ten segment rynku był już wcześniej bardzo różnorodny, Jaguar i Volvo pokazały, że nadal można zaproponować coś nowego i interesującego.

Nasze porównanie, poza mocnymi i tymi słabszymi stronami obu samochodów, pokazało także, iż moc to nie wszystko: mimo bardzo podobnych parametrów napędu oba samochody wykazują różny temperament. Co "zjada" konie u Jaguara? Na pewno masa. I dopracowanie elementów układu napędowego.

Którego SUV-a byście wybrali? Zapraszamy do komentowania.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków