Auto Świat Testy Porównania samochodów Nissan Micra kontra VW Polo - starcie minimalistów

Nissan Micra kontra VW Polo - starcie minimalistów

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Malutkie silniki, a waga całkiem pokaźna - czy takie auta mają sens? Jeżeli ktoś potrzebuje miejskiego środka transportu i nie szuka dynamiki, będzie zadowolony.

Starcie minimalistów: Nissan Micra kontra VW Polo
Zobacz galerię (18)
Auto Bild
Starcie minimalistów: Nissan Micra kontra VW Polo
  • Dynamika wystarczy tylko w mieście przy jeździe w co najwyżej dwie osoby
  • Podstawowy Golf czy Pulsar byłyby lepszym i rozsądniejszym rozwiązaniem
  • Polo wydaje się o numer większe pod względem przestronności z tyłu

Wśród kompaktów trudno znaleźć auta z 75-konnymi silnikami. By doświadczyć tego automobilowego wyrzeczenia, musimy się przesiąść do aut segmentu B, na przykład: VW Polo z mocą 75 KM i Nissana Micry z 71-konnym silnikiem..

Ale chwileczkę, przecież ci dwaj wcale nie wyglądają na słabeuszy i bolesną degradację. Micra w kolorze Gunmetal Grey, z 16-calowymi kapciami i wieloma modnymi przetłoczeniami blachy przechodzi próbę wzroku bez żadnych ale.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W środku też daje się poznać z przyjemnej strony. Próżno tu szukać designerskiej zabawy jak w Clio, które jest produkowane w tej samej fabryce i jest dla Micry m.in. dawcą manetek kierunkowskazów. Nissan punktuje czytelnymi zegarami i łatwym w obsłudze systemem multimedialnym. Skojarzenia z Renault budzi za to ciasny tył – gdzie na dłuższą metę wytrzymają tylko dzieciaki – oraz bagażnik z tandetną wykładziną, która już w nowym aucie się poluzowała.

A Polo? Nawet jako 75-konny Comfortline wciąż błyszczy przestronnością, designerską poprawnością i solidnością aż po uszczelki. Tu się wygodniej wsiada, a z tyłu możemy liczyć na przestronność godną o numer większego auta: kolana i głowa mają znacznie więcej miejsca niż w Micrze.

Dynamika żółwia za takie pieniądze? Lepiej kupić większe auto z niedużym silnikiem

Mimo lekkiego, trzycylindrowego silnika 1.0 Polo to kawał kloca, waży 1,1 tony. Dieta dobrze by tu zrobiła, dlatego spokojnie można by zrezygnować z kilku dodatków. Analogowe zegary bazowej wersji są czytelne, obszerne fotele mają długie siedziska. Wyższym kierowcom będzie w Polo zdecydowanie wygodniej niż w Micrze.

Fajne w dietetycznym Polo jest to, że mimo niezbyt mocnego silnika zachowuje swoją zasadniczą dojrzałość. Jednostka napędowa jest dobrze wyciszona, od prędkości 80 km/h szum opływu powietrza i tak zagłusza charakterystyczny terkot 3 cylindrów. Mały silnik, duże auto – taki pakiet w Polo nam się podoba.

Jeździ lepiej od Micry: precyzyjniej się prowadzi i skuteczniej hamuje (także ze względu na szersze koła). Jedynie zestopniowanie wyższych biegów nie pasuje: „5-ka” jest zbyt bliska „4-ce”, obydwa mają zbyt długie przełożenia. By rozpędzić się z 80 do 120 km/h Polo potrzebuje ospałych 30,1 s. Żeby wyprzedzić ciężarówkę bez zmiany biegu, trzeba przejechać prawie kilometr!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

To, czego trochę brakuje „polówce” ma Nissan: zastrzyk świeżości i żywiołowości. W mieście obydwa auta legitymują się akceptowalną dynamiką, o ile jedziemy w pojedynkę - przy tak kiepskiej proporcji mocy do masy każdy kolejny pasażer odbiera pojazdom resztki wigoru. Niejeden pewnie przypomni sobie dawne czasy, gdy musiało wystarczyć 50 lub 60 KM. Tak było, ale wtedy auta ważyły 800-900 kg.

Tak czy inaczej, nawet wśród takich żółwi można dostrzec różnice. Litrowy silnik Micry z większą chęcią wkręca się na wysokie obroty, dostarcza więcej werwy i ma dobrze zestopniowaną skrzynię. Trzeba jednak też zauważyć, że ten silniczek nie ma układu start-stop jak VW, brzmi bardziej szorstko i minimalnie więcej pali.

Różnica w elastyczności układu silnik-skrzynia na korzyść Nissana jest znaczna i efekt jest taki, że w Micrze patrzysz się na prędkościomierz, w Polo – ze łzami w oczach na mocniejszy silnik w katalogu. Znacznie żwawszą jednostkę z turbodoładowaniem i mocą 95 KM można mieć po dopłaceniu 3300 zł i byłaby to bardzo rozsądna i satysfakcjonująca inwestycja. W Nissanie dopłata do 90 KM to 2000 zł. A teraz czas na tabele!

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

VolkswagenNissan
Przyspieszenie 0-50 km/h5,3 s4,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h16,5 s15,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h31,4 s31,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (4. bieg)18,4 s15,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (5. bieg)30,1 s27,3 s
Masa rzeczywista/ładowność1096/484 kg1031/459 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,7/10,7 m10,4/10,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,5 m37,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,7 m35,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe5,7 l/100 km5,8 l/100 km
Zasięg700 km700 km

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - wymiary kabin (oceniane):

VW PoloNissan Micra
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11701150
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14551420
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1010995
Zakres regulacji fotela(mm)220220
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)745675
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14251380
Wysokość nad głową z tyłu(mm)950890
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355355

*indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość oparcia tylnej kanapy od oparcia fotela kierowcy, który wcześniej odsunięto o metr od pedału hamulca - odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

PoloMicra
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy/R3/12benzynowy/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk wielopunktowy/pasekwtrysk wielopunktowy/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)999998
Moc maksymalna (KM/obr./min)75/620071/6300
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)95/300095/3500
Prędkość maksymalna (km/h)170161
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowamanualna, 5-biegowa
Napędprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/btw/b
Pojemność bagażnika (l)351-1125300-1004
Pojemność zbiornika paliwa (l)4041
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 3Continental PremiumContact
Rozmiar opon testowanego auta215/45 R 17195/55 R 16
Emisja CO2 (g/km)108103

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

PoloMicra
Wersja1.0 Comfortline1.0 Acenta
Airbagi czołowe/boczne przód/kurtynowe/kolanowyS/S/S/NS/S/S/N
Reflektory LED/przeciwmgielne3490/990 złN/2700 zł (pakiet)
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/3400 złS/1950 zł (pakiet)
System multimedialny/nawigacjaS/3920 złS/N
Bluetooth/USB/ekran dotykowyS/S/SS/S/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterkaS/670 zł1250 zł (pakiet, za obie opcje)
Fotochromatyczne lusterko wewnętrzne690 zł (pakiet)N
Elektrycznie sterowane lusterka/szyby przednie/tylneS/S/SS/S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatN/2070 złS/N
Czujniki deszczu/zmierzchu690 zł (pakiet)/S2700 zł (pakiet)/S
Czujniki parkowania tylne/przednie1600 zł za obie opcje950 zł (pakiet)/N
Kamera cofania1 090 zł950 zł (pakiet)
Podgrzewane fotele przednie1 680 zł1250 zł (pakiet)
Centralny zamek z pilotem/dzielona tylna kanapaS/SS/S
System unikania kolizji/asystent pasa ruchuS/N2700 zł (pakiet, za obie opcje)
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania1240 zł za obie opcjeN/N
Czujnik uwagi kierowcy/skaner znaków drogowychS/NN/2700 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie1860 zł/3200 zł (17-cal.)2000/1950 zł (16-cal.)

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane):

PoloMicra
Cena podstawowa54 490 zł52 990 zł
Utrata wartości po 3 latach i 45 tys. km36,5 proc.37,4 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu71 120 zł61 790 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.VWNissan
Przestronność z przodu403533
Przestronność z tyłu302621
Pojemność bagażnika251614
Ładowność151212
Widoczność201816
Fotele, pozycja kierowcy302524
Ergonomia obsługi201816
Jakość wykończenia201716
Suma punktów200167152
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.VWNissan
Przyspieszenie25810
Elastyczność25811
Poziom hałasu151110
Skrzynia biegów151413
Zachowanie na drodze302524
Komfort jazdy302524
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania534
Skuteczność hamulców403633
Suma punktów200144142
KosztyMaks. pkt.VWNissan
Cena po doposażeniu503238
Utrata wartości151514
Zużycie paliwa301919
Wyposażenie – komfort401612
Wyp. – bezpieczeństwo301715
Ubezpieczenia1056
Gwarancja15810
Przeglądy10107
Suma punktów200122121
Wynik końcowy600433415
Miejsce w teście 1.2.

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nieoceniana):

Auto Świat

Niezłe wyniki! Co prawda spalanie testowe i tak okazało się wyższe od katalogowego, ale różnica jest znacznie mniejsza niż w przypadku większości porównań, w którym startują samochody z silnikami turbo. Może jednak silniki wolnossące to nie jest taki zły pomysł, szczególnie w niewielkich samochodach?

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - podsumowanie:

W polskich warunkach takie auta to średnio roztropny pomysł. Samochody tej wielkości z podstawowymi silnikami benzynowymi sprawdzą się jako drugie auto w rodzinie, używane do jazdy na zakupy i do pracy, najlepiej w pojedynkę, bo inaczej w miarę dynamiczne przyspieszanie wymaga wiatru w plecy.

Taka ociężałość odbiera przyjemność z jazdy. Kompakty z podstawowymi silnikami kosztują niewiele więcej, a zazwyczaj mają lepsze osiągi. Gdybyśmy chcieli ulokować ok. 60 tys. zł, szukalibyśmy w tym kierunku.

A Ty? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków