Panamera w wersji Edition trafiła do sprzedaży w 2015 r. i była oferowana z bazowym benzyniakiem oraz dieslem. Obecnie w cennikach pozostała już jedynie odmiana benzynowa. Testowy egzemplarz z napędem 4x4 miał nie tylko potwierdzić zasadność wyboru tej wersji, lecz także udowodnić swoją wyższość nad klasowymi rywalami. Czy to się udało?
Jeśli chodzi o odmianę Edition, to zdecydowanie tak, bo to nic innego, jak bazowa Panamera doposażona w niektóre dodatki z listy opcji. A skoro za nieco ponad 10 000 zł można mieć wyposażenie warte blisko 70 000 zł, to chyba warto z tego skorzystać. Tym bardziej że te dodatki i tak są przeważnie wybierane przez potencjalnych nabywców.
Porsche Panamera Edition - Warto skorzystać!
W standardzie wersji Edition są: system PCM z 7-calowym ekranem dotykowym i nawigacją, aktywne zawieszenie (PASM), system PDLS (m.in. zasięg reflektorów dostosowany do prędkości jazdy, dynamiczne doświetlanie zakrętów), podgrzewane fotele (przód), nagłośnienie firmy Bose, a także 19-calowe felgi ze stopów lekkich. Dodatki te podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz dodają charakteru autu.
Bardzo dobre wrażenie robią karoseria i wnętrze. Pomijając kwestię wyglądu, nadwozie jest świetnie spasowane, a drzwi – grube jak w czołgu! Siedzi się nisko w wygodnym fotelu, który może nie jest megaobszerny, ale wyprofilowanie, twardość, ukształtowanie – pierwsza klasa. Miejsca jest pod dostatkiem (i z przodu, i z tyłu), atrakcyjnie prezentują się materiały wykończeniowe, wszystko mamy pod ręką. Można też liczyć na cały arsenał systemów bezpieczeństwa i podnoszących komfort jazdy. Do tego kierowca ma możliwość monitorowania wielu informacji dotyczących i parametrów jazdy, i pracy silnika. Generalnie, jeżdżąc Panamerą, ma się poczucie nie tylko prestiżu, lecz także tego, że to naprawdę solidnie zbudowany wóz. Tym bardziej że bazowy benzyniak wcale nie jest złym wyborem!
310-konna wolnossąca „V6-ka” o poj. 3,6 l nie czyni z Panamery demona prędkości, ale dobrze sprawdza się podczas codziennej jazdy. Zapewnia niezłą dynamikę („setka” w nieco ponad 6 s) i nie pali przesadnie dużo. Minimalne zużycie paliwa, jakie udało się nam uzyskać, to 9,2 l/100 km (jazda z prędkością 80-90 km/h poza terenem zabudowanym), a średnia na zatłoczonych ulicach Warszawy wyniosła 15,4 l/100 km. Oczywiście, w przypadku ustawień sportowych i podczas dynamicznej jazdy trzeba się przygotować na spalanie 20 l/100 km i wyższe, ale to nie powinno dziwić. W końcu auto waży blisko 2 tony i ma napęd 4x4.
Porsche Panamera - Pokazuje dwa oblicza
Musimy jeszcze wspomnieć, że w trakcie jazdy Panamera pokazuje dwa oblicza – pierwsze (w ustawieniach standardowych): auta wyważonego, statecznego i komfortowego, drugie (po włączeniu programu Sport Plus): limuzyny z pazurem. Co więcej, w rasowym trybie jazdy „V6-ka” brzmi gardłowo, ale słychać też charakterystyczną chrypkę. O skutecznych hamulcach, precyzyjnym układzie kierowniczym, szybko działającej przekładni PDK i efektywnym napędzie 4x4 wspominamy tylko grzecznościowo.
Porsche Panamera - to nam się podoba
Solidna budowa, przestronne wnętrze, świetnie wyprofilowane fotele, dobre wyposażenie, rozsądne spalanie, wysoka precyzja prowadzenia.
Porsche Panamera - to nam sie nie podoba
Bagażnik o przeciętnej wielkości (płytki, na dwie niezbyt duże walizki), stosunkowo wysoka cena zakupu, a także kosztowne opcje.
Porsche Panamera - nasza ocena
Dopracowane i solidnie zbudowane auto, które daje sporo przyjemności z jazdy. W wersji Edition już w serii jest nieźle wyposażone, choć rachunek za Panamerę 3.6 Edition raczej nie zamknie się na ok. 415 000 zł – po doliczeniu kilku opcji cena zbliży się do 500 000 zł.
Porsche Panamera - dante techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | benz./V6/24 |
Pojemność | 3605 ccm |
Ustawienie/zasilanie silnika | wzdłużnie z przodu/wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 310 KM/6200 obr./min. |
Maks. moment obr. | 400 Nm/3750 obr./min. |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7b/4x4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,1 s |
Prędkość maksymalna | 257 km/h |
Średnie spalanie | 8,8 l/100 km |
Długość, szerokość, wysokość | 5015/1931/1418 mm |
Rozstaw osi | 2920 mm |
Pojemność bagażnika | 445-1263 l |
Cena podst. testowanej wersji | 414 810 zł |
Dla nabywców Panamery mamy dobrą wiadomość: w ofercie jest wersja Edition z bogatszym wyposażeniem. Od tego roku występuje tylko z bazowym benzyniakiem. Czy warto ją kupić?
Panamera jest duża i masywna, ale prowadzi się ją lekko i pewnie. Na plus: efektywny napęd 4x4
Wnętrze Panamery jest estetyczne i zostało dopracowane w drobnych szczegółach
Do dynamicznej jazdy polecamy „V8-kę”, do spokojnej – wolnossącą „V6-kę”
Oparcia ze zintegrowanymi zagłówkami i logo Porsche
W standardzie wersji Edition jest 7-calowy ekran dotykowy.
Układ jezdny Panamery można konfigurować na kilka sposobów
Pakiet Sport Chrono wymaga dopłaty 6300 zł