Auto Świat Testy Renault Clio R.S. Trophy – emocje gwarantowane

Renault Clio R.S. Trophy – emocje gwarantowane

Renault przygotowało dla fanów sportowych wrażeń malucha, który nie tylko efektownie wygląda, lecz także, a może przede wszystkim szybko jeździ. Jednak wygląd i dynamika to nie jedyne atuty Clio R.S. Trophy z 220-konnym silnikiem pod maską

Renault Clio R.S. Trophy
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Renault Clio R.S. Trophy

Renault Clio – na to hasło od razu przychodzi nam na myśl maluch, który świetnie sprawdza się podczas jazdy w mieście. Jednak w gamie tego modelu jest również odmiana, przyprawiająca o żywsze bicie serca amatorów sportowej jazdy. Przekonajmy się zatem ile frajdy daje Renault Clio R.S. Trophy.

Dobre wrażenie samochód robi już dzięki stylistyce nadwozia. Od słabszych odmian Renault Clio R.S. Trophy odróżniają efektownie wyglądające 18-calowe alufelgi spomiędzy których widać czerwone zaciski hamulcowe, a z tyłu dominuje podwójny układ wydechowy wkomponowany w dyfuzor.

Renault Clio R.S. Trophy
Renault Clio R.S. TrophyŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

We wnętrzu również nie brakuje sportowych akcentów. Tapicerkę sportowych siedzeń oraz kierownicy wykończono czerwonymi szwami, w takim samym kolorze są też aplikacje na drzwiach, dźwigni skrzyni biegów i na tunelu środkowym. Nie zabrakło również aluminiowych pedałów.

Istotnym elementem samochodu są sportowe fotele, które bardzo dobrze spełniają swoją rolę i pewnie utrzymują jadących podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Powody do zadowolenia daje również ukształtowanie kierownicy, która pewnie leży w dłoniach.

Mniej pochlebnie można się wyrażać o obsłudze urządzeń pokładowych. Wprawdzie 7-calowy, dotykowy ekran znajduje się w zasięgu rąk kierowcy, ale już aktywowanie niektórych funkcji wymaga przejścia przez skomplikowane menu, a poza tym podczas testu zdarzało się, że ikonki trzeba było nacisnąć dwa razy żeby zadziałała konkretna funkcja.

Nieciekawie wygląda także kwestia przestronności z tyłu – mało jest przede wszystkim miejsca na nogi oraz widoczności. Obserwacja sytuacji za samochodem przez niezbyt dużą szybę w klapie bagażnika okazuje się utrudniona.

Renault Clio R.S. Trophy to rasowy maluch

Jednak wszelkie niedogodności bledną, gdy uruchomimy silnik i rozpoczniemy jazdę. W wersji Trophy samochód ma o 20 KM więcej niż w modelu R.S., a dzięki funkcji overboost na 4. i 5. biegu można się cieszyć dodatkowymi 20 Nm momentu obrotowego.

Aby uzyskać jak najlepsze przyspieszenie warto skorzystać z funkcji lunch control. Jak to działa? Przytrzymujemy obie łopatki przy kierownicy, aby aktywować tę funkcję, następnie wciskamy pedały gazu i hamulca do oporu, silnik wchodzi na obroty, puszczamy hamulec, a samochód z impetem wystrzeliwuje i już po 6,6 s na liczniku mamy setkę. Świetna dynamika to również zasługa dwusprzęgłowej skrzyni biegów, która teraz zmienia przełożenia o 30 proc. szybciej.

Renault Clio R.S. Trophy nie dla mięczaków

Zawieszenie polubią wyłącznie kierowcy, którzy oczekują ekstremalnie sportowych wrażeń i nie liczą nawet na najmniejszy poziom komfortu. Powiedzieć, że układ jezdny jest twardy to mało. Obniżone o 20 mm z przodu i 10 mm z tyłu zawieszenie nie tłumi nawet najmniejszych nierówności nawierzchni. Takie nastawy docenimy oczywiście podczas szaleństw na torze, ale już nawet najkrótsze podróże publicznymi drogami będą męczące.

Podczas szybkiego pokonywania zakrętów samochód prowadzi się niemal jak po szynach w czym pomocny jest również bezpośredni układ kierowniczy. W trakcie dynamicznej jazdy trzeba pamiętać, że Renault Clio R.S. Trophy ma tendencję do podsterowności.

Renault Clio R.S. Trophy – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)1618
Moc maksymalna (KM/obr./min)220/6050
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)260/2000 (280 z overboostem)
Skrzynia biegówaut. 6b.
Napędprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta205/40 R 18
Dł./szer./wys. (mm)4062/1506/1448
Rozstaw osi (mm)2589
Masa własna/ładowność (kg)1279/432
Pojemność bagażnika (l)300-1146
Pojemność zbiornika paliwa (l)45
Przyspieszenie 0-100 km/h6,6 s
Prędkość maksymalna235 km/h
Spalanie w mieście7,6 l/100 km
Spalanie poza miastem5,1 l/100 km
Spalanie średnie5,9 l/100 km
Emisja CO2135 g/km
Teoretyczny zasięg760 km
Średnica zawracania10,6 m

Renault Clio R.S. Trophy – nasza opinia

Idealny maluch dla kierowców, którym zależy przede wszystkim na sportowych wrażeniach niezależnie od tego czy jeżdżą publicznymi drogami czy po torze. Frajda z prowadzenia oraz dynamiczne przyspieszenie rekompensują niedostatki w ergonomii. Trzeba jednak liczyć się z wydatkiem 96 900 zł.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji