Auto Świat Testy Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive - Najważniejszy Seat w historii

Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive - Najważniejszy Seat w historii

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Choć Ateca jest 6. modelem w palecie Seata, firma pokłada w niej największe nadzieje – bo to kompaktowy SUV! Ale czy samo to gwarantuje jej miano bestsellera? Sprawdziliśmy, co potrafi 150-konny diesel z napędem 4x4.

Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / Adam Mikuła
Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive

W zeszłym roku Seat sprzedał na świecie 400 tys. samochodów – najlepszy wynik od 2007 r. Sukces zawdzięcza przede wszystkim Leonowi, ale na samym kompakcie hiszpańska firma by nie pociągnęła. Volkswagen po matczynemu dba o swoje dzieci i podzielił się techniczną bazą do kompaktowego SUV-a, czyli dał to, czego klienci dokoła globu pragną teraz najbardziej. Projektanci Seata ubrali tę bazę w szaty Leona, inżynierowie karnie przyjęli listę elementów, które muszą być mniej szlachetne niż w Tiguanie, i tak powstała Ateca. Za produkcję odpowiada fabryka Skody w Kvasinach (Czechy). Na tej samej linii powstaje też Kodiaq – SUV o rozmiar większy od Ateki, ale wykorzystujący te same podzespoły.

Niezależnie od tego, co powiedzą w reklamie – nowy kompaktowy SUV Seata jest nieco prostszą, tańszą i mniejszą wariacją na temat SUV-a VW. Czy ładniejszą, to już zostawiam waszym gustom. Obiektywnie – na pewno twardszą. I czuć to „na dzień dobry”, szczególnie gdy wcześniej miało się do czynienia z Tiguanem. O zawieszeniu za chwilę, bo jeszcze przed rozpoczęciem jazdy poczuliśmy odrobinę sztywniejszy fotel niż w... sami wiecie czym. Jest jednak wygodnie, właściwą pozycję za kierownicą każdy znajduje w okamgnieniu, zero problemów sprawia też poznanie obsługi, bo rozmieszczenie przycisków jest jak w Leonie – tak samo twarde miejscami są też plastiki.

Najważniejsze odstępstwa kokpitu Ateki od przywołanego to nowy system informacyjno-rozrywkowy z 8-calowym ekranem dotykowym i duże pokrętło na tunelu środkowym, którym wybiera się tryby jazdy. Można dostroić: czułość reakcji silnika na gaz, siłę wspomagania kierownicy, pracę ESP (w „offroad” pozwala na uślizg kół i symuluje blokadę osiowego mechanizmu) oraz układu 4x4, a także aktywny tempomat i... klimatyzację.

Adaptacyjnego zawieszenia nie dostaniecie nawet za dopłatą, a szkoda, bo na dziurawych, ba, już popękanych nawierzchniach polskich dróg chciałoby się zmiękczyć twardość amortyzatorów. Do kabiny trafia zbyt wiele wstrząsów. Rozsądnym pomysłem w naszych realiach będzie wybór mniejszych kół niż „19-ki” z profilem 45 w testowanym egzemplarzu, które dodatkowo stukały na dziurach.

Seat Ateca - frajda na równej drodze

Sztywne zestrojenie i bezpośredni układ kierowniczy dają za to frajdę na równej krętej drodze. Ateca jest zwinna, nadwozie mało się przechyla w zakręcie, nie odczuwa się też tak bardzo wysokiego środka ciężkości. Dwulitrowy diesel energicznie zabiera się do pracy i dostaje konkretnego kopa przy ok. 2,5 tys. obrotów. Dzięki napędowi 4Drive, za którym kryje się sprzęgło Haldex, nie ma problemu z dynamicznym ruszeniem nawet na mokrej nawierzchni.

Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive
Seat Ateca 2.0 TDI 4DriveŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Nasze pomiary potwierdziły dane fabryczne – od 0 do 100 km/h Ateca przyspiesza w 8,6 s. Żwawo i nie ma powodu, żeby sięgać po 190-konny wariant, droższy o prawie 20 000 zł. Także dlatego, że występuje wyłącznie z przekładnią DSG, która nie lubi miejskiej jazdy. Ręczna skrzynia pasuje do żywiołowego charakteru Ateki, praca krótkim i precyzyjnym lewarkiem jest płynna. Sześć przełożeń wystarcza też do oszczędnej jazdy: średnio 5,7 l/100 km to świetny wynik na naszej pętli testowej jak na 2-litrowy motor oraz napęd 4x4 i tylko o 14 proc. więcej niż obiecuje Seat. Jedyny drobny zgrzyt: w Tiguanie klekot diesla mniej słychać...

Seat Ateca - spora kabina, uczciwe ceny

O ile pasażerom nie będzie przeszkadzać sztywne zestrojenie podwozia, na pokładzie Ateki będą czuli się dobrze. Z tyłu jest więcej miejsca niż w konkurencyjnych Sportage’u, Qashqaiu, Kadjarze czy Tucsonie, wygodnie wyprofilowano też kanapę. Szkoda tylko, że oparcie nie jest regulowane jak w „koreańczykach” czy... VW.

Ceny Ateki zaczynają się od 77 100 zł za odmianę 1.0 TSI/115 KM z napędem na przednią oś. Nasz testowy egzemplarz w topowej wersji Xcellence był ponaddwukrotnie droższy, tyle że z wielu jego dodatków można spokojnie zrezygnować. Uboższy wariant Style z testowanym zespołem napędowym kosztuje 116 800 zł, a nawet z kilkoma dodatkami zmieścicie się w kwocie 130 000 zł. Ceny opcji uczciwie skalkulowano: aktywny tempomat kosztuje 734 zł, asystent pasa ruchu, system monitorowania martwego pola i automatyczne światła drogowe w pakiecie są za 2975 zł, a system unikania kolizji zawarto nawet w standardzie. Słowa uznania należą się także za 4-letnią gwarancję – to mniej niż daje Kia czy Hyundai, ale więcej niż standardowo oferują bratni Volkswagen i Skoda na swoje SUV-y.

Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive - to nam się podoba

Oszczędny, ale żywiołowy diesel, dobra trakcja i osiągi dzięki szybko rozdzielającemu moc napędowi 4x4, zwinne prowadzenie, wygodne fotele i kanapa, dość miejsca nawet dla 4 dorosłych.

Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive - to nam się nie podoba

Niezbyt komfortowa amortyzacja nierówności (szczególnie na testowych niskoprofilowych kołach), miejscami proste tworzywa, silnik jest hałaśliwy na wyższych obrotach.

Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive - nasza ocena: groźny dla Kii i Nissana

Ateca jest średnio o 15 000 zł tańsza od VW Tiguana i powody tej różnicy widać w detalach wykończenia, dostępności opcji czy zestrojeniu podwozia – taka polityka koncernu. Jednak Ateca nie musi się wstydzić, bo to jeden z najlepszych Seatów, które kiedykolwiek powstały, bardzo groźny rywal bestsellerów polskiego rynku SUV-ów, jak Nissan Qashqai czy Kia Sportage.

Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive Xcellence - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyturbodiesel/R4/16
Pojemność skokowa1968 cm3
Moc maksymalna150 KM/3500 obr./min.
Maks. moment obrotowy340 nm/1750 obr./min.
Skrzynia biegów/napędręczna 6b./4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h7,1/10,8 s (4./5. bieg) | 10,4/14,1 s (5./6. bieg)
Prędkość maksymalna196 km/h
Średnie spalanie testowe5,7 l/100 km
Pojemność bagaznika485-1579 l
Długość/szerokość/wysokość4363/1841/1611 mm
Rozstaw osi2630 mm
Masa rzeczywista/ładowność1565/535 kg
Średnica zawracania10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h37,6 (zimne)/37,9 m (gorące)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h58/65/69 dB
Cena podst. testowanej wersji Xcellence127 700 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna4 lata/120 tys. km
Przeglądyco 30 tys. km lub rok
Cena testowanego egzemplarza155 286 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków