Auto Świat Testy Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG - nie dolaliśmy nawet grama oleju

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG - nie dolaliśmy nawet grama oleju

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz

Podczas półrocznego testu przejechaliśmy Ibizą po Polsce i Europie 30 tys. km. Małe auto spaliło średnio aż 7,1 l na 100 km. Obawy dotyczące wysilonego silnika R3 i skrzyni DSG okazały się jednak bezpodstawne.

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG - tym razem z trzema cylindrami
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG - tym razem z trzema cylindrami

Jeśli silnik ma trzy cylindry, turbo, wtrysk bezpośredni i na dodatek pochodzi z koncernu Volkswagena, to można się obawiać o jego wytrzymałość. Jakby tego było mało, w naszej długodystansowej Ibizie motor połączono z dość zaawansowaną technicznie dwusprzęgłową skrzynią DSG. Półroczny test, podczas którego 110-konna Ibiza pokonała 30 tys. km, zaczynaliśmy więc z duszą na ramieniu.

Pierwszym obawom towarzyszyły pierwsze obserwacje – nasi testujący od początku bowiem narzekali na zbyt powolną reakcję skrzyni podczas ruszania z miejsca. Efekt „pozostania” na światłach wzmagał dodatkowo system start-stop (któremu do tego zdarzało się czasem głupieć). Przez cały dystans wskazywano to jako główny minus, metoda na jazdę Ibizą w mieście była więc dość prosta – skrzynię ustawialiśmy w tryb pracy S (Sport), a start-stop wyłączaliśmy (niestety, operację trzeba było powtarzać po każdym uruchomieniu samochodu).

Jeździliśmy głównie po Polsce, ale mały Seat ma na koncie i kilka zagranicznych wyjazdów. Miał on też swój epizod na Florydzie (tyle że była to mazurska Floryda).

Na początku testu na naszej trasie testowej zmierzyliśmy spalanie i wyszło nam dość dużo, bo aż 7,4 l/100 km (producent podaje 4,4 l/100 km). Po podliczeniu spalonego paliwa i pokonanego dystansu wyliczyliśmy, że Ibiza podczas całego testu zużyła średnio 7,1 l/100 km. Dodamy tu, że ok. 70 proc. jazdy przypadało poza miastem, z czego ok. połowę pokonaliśmy z niewielkimi bagażami. Tylko trzy wyjazdy odbyły się z bagażnikami na dachu, stosunkowo niewiele było też jazd z pełnym ładunkiem i w większym gronie. Okazało się więc, że 110-konne małe turbo nawet w połączeniu z dość nowoczesną przekładnią musi swoje wypić. Jednak ku naszemu zaskoczeniu podczas całego dystansu nie musieliśmy ani razu uzupełnić oleju w silniku.

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG - bez najmniejszej awarii

W aucie nic się nie zepsuło. Testujący narzekali co prawda na chybotliwy środkowy podłokietnik, a złe obchodzenie się z półką bagażnika spowodowało jej uszkodzenie. Były to jednak awarie spowodowane niewłaściwym użytkowaniem pojazdu. Jedyne, co nas zdziwiło – komputer pokładowy auta (nieco przekłamywał spalanie) zaczął domagać się wymiany oleju dopiero na chwilę przed 30 tys. km przebiegu. W ASO poinformowano nas, że to standardowy interwał w trybie Long Life (podobno jest to istotne dla flot), który można skrócić do 15 tys. km, i na tę opcję zdecydowalibyśmy się, gdyby Ibiza pozostała z nami.

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSGŻródło: Auto Świat

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG - przegląd

Po pokonaniu 30 tys. testowych kilometrów Ibiza trafiła na przegląd do ASO. Po sprawdzeniu pojazdu nie stwierdzono żadnych awarii. Elementy eksploatacyjne nie wykazywały oznak zużycia. Opony wytarliśmy równomiernie o ok. 1 mm. Koszt przeglądu olejowego po 30 tys. km to 900 zł, jednak w naszym wypadku musieliśmy doliczyć odgrzybianie klimatyzacji (128 zł) oraz zakup nowej tylnej półki (203 zł), którą uszkodziliśmy przez nadmierne załadowanie małej Ibizy.

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG - to nam się podoba

Brak awarii, zerowe zużycie oleju, dobre zachowanie na drodze, wysoka jakość wykonania wnętrza, bardzo łatwa obsługa, niezłe osiągi.

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG - to nam się nie podoba

Wysokie spalanie, problemy z szybkim ruszaniem, smród z klimatyzacji, niezbyt atrakcyjna cena, mało miejsca z tyłu.

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG - nasza ocena: pozytywne zaskoczenie

To trzecia długodystansowa Ibiza w naszej redakcji, jednak po raz pierwszy mieliśmy okazję sprawdzić pojazd z tak wysilonym silnikiem, połączony ze skrzynią DSG. Jak się okazało, na dystansie 30 tys. km w aucie nic się nie popsuło, aż szkoda, że nie pozwolono nam na więcej!

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI DSG FR - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)999
Moc maksymalna (KM/obr./min)110/5000-5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)200/2000-3500
Prędkość maksymalna (km/h)196
Skrzynia biegów/napędaut. 7 (DSG)/przedni
Poj. bagażnika (l)292
Opony testowanego auta215/45 R 16
Poj. zbiornika paliwa (l)45
Masa własna/ładowność (kg)1140/490
Min. średnica zawracania (m)10,0
Przysp. fabr. 0-100 km/h (s)9,3
Elastycz. fabr. 80-120 km/h (s)10,3
Śr. spalanie fabr. (l/100 km) 4,4
Gwarancja mech./perforacyjna4 lata (120 tys. km)/12 lat
Cena podst. test. wersji/testowanego egz.70 600 zł/75 473 zł
Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków