Auto Świat Testy Skoda Karoq 2.0 TDI - przekonuje wszechstronnością

Skoda Karoq 2.0 TDI - przekonuje wszechstronnością

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Choć takie SUV-y jak Skoda Karoq powstały z myślą o jeździe miejskiej, to wyposażona w mocnego diesla, automatyczną skrzynię biegów i napęd 4x4 Skoda sprawdza się także na autostradzie i nieutwardzonych drogach

Skoda Karoq 2.0 TDI - przekonuje wszechstronnością
Zobacz galerię (17)
Auto Świat / Adam Mikuła
Skoda Karoq 2.0 TDI - przekonuje wszechstronnością
  • Skoda Karoq to miejski SUV, który oprócz offroadowej stylizacji rzeczywiście potrafi coś w terenie
  • Jedną z największych zalet Skody Karoq jest funkcjonalnie urządzone wnętrze
  • Nawiększą wadą tego modelu jest wysoka cena

Analitycy rynkowi wieszczą, że popyt na małe SUV-y będzie coraz większy i to właśnie ta klasa pojazdów zdetronizuje najlepiej sprzedające się obecnie kompakty. Czy to oznacza, że debiutujący w tym roku Karoq miałby cieszyć się większą popularnością od wieloletniego hitu sprzedażowego Skody – Octavii? Dziś wydaje się nam to niemożliwe, ale czas pokaże. Na razie, testując topowy wariant silnikowy i wyposażeniowy, przyjrzymy się, co potrafi kompaktowy SUV ze znaczkiem Skody.

Skoda Karoq - SUV funkcjonalny jak VAN

Podwyższone nadwozie ma typową dla Skody, a raczej dla aut z Grupy VW, skromną, lecz zgrabną stylistykę. Wyższa pozycja za kierownicą ułatwia zajmowanie miejsc przez dorosłych oraz zapinanie dzieci w fotelikach. Gwarantuje także lepszą widoczność kierowcy, który siedzi wyżej niż w kompakcie. Wnętrze jest obszerne, zwłaszcza prowadzący ma pełną swobodę ruchów. Z tyłu także będzie wygodnie dwójce dorosłych pasażerów, choć ilość miejsca na kolana jest mniejsza niż w Octavii.

Za dopłatą 1800 zł można zamówić system Varioflex, który składa się z trzech niezależnie regulowanych foteli z możliwością przesuwania, złożenia, ustawienia pionowo, a nawet wymontowania. Po wykonaniu ostatniej czynności tworzy się gigantyczna jak na auto tej klasy przestrzeń bagażowa, wynosząca 1810 l. Tyle że ci, którzy wybiorą Varioflexa, nie będą mogli zamówić podwójnej podłogi w bagażniku, tym samym nie uzyskają płaskiej powierzchni po złożeniu oparć siedzeń.

Funkcjonalne rozwiązanie, jakim jest Varioflex, ogranicza też wygodę podróżowania z tyłu, gdyż dwa fotele są drobne, a konstrukcja zajmuje nieco miejsca. W przypadku seryjnych tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa wynosi 521 l. System Varioflex zabiera aż 42 l. Dużo!

Kokpit jest solidnie wykończony i łatwy
w obsłudze. W wersji Style w standardzie
2-strefowa klimatyzacja automatyczna.
Kokpit jest solidnie wykończony i łatwy w obsłudze. W wersji Style w standardzie 2-strefowa klimatyzacja automatyczna.Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Skoda Karoq - czy wyżej znaczy lepiej?

Podwyższone nadwozie przekonuje wyglądem i ma wiele praktycznych atutów, zwłaszcza że prześwit wynosi 176 mm. Docenia się to nie tylko podczas jazdy po bezdrożach (o tym nieco później), lecz także w mieście, kiedy trzeba zmierzyć się w trakcie parkowania z wysokim krawężnikiem.

Podniesienie środka ciężkości wymusza jednak na konstruktorach zastosowanie bardziej sztywnego zawieszenia. W Karoqu jego twardość początkowo nawet nam się spodobała, gdyż w powiązaniu z precyzyjnym układem kierowniczym pozwalała czerpać przyjemność z dynamicznej jazdy. Samochód pewnie prowadzi się zarówno przy autostradowych prędkościach, jak i na szybko pokonywanych zakrętach. W takich warunkach nie odczuliśmy żadnego dyskomfortu związanego ze sztywno zestrojonym zawieszeniem.

Gdy jednak przyszło nam podróżować po drogach o gorszej jakości, silne wstrząsy docierające do wnętrza zaczęły nam przeszkadzać. Być może winę za niedostateczne filtrowanie pełnej łat drogi ponosiły 18-calowe koła z niskoprofilowymi oponami.

Skoda Karoq - czy da sobie radę w terenie?

Skoro mowa o kiepskich nawierzchniach, to trudno nie wspomnieć w przypadku Karoqa 4x4 o jego możliwościach offroadowych. Na bezdrożach poza wysokim prześwitem możemy skorzystać z elektronicznych asystentów, do których należą funkcja Auto Hold, pomagająca podjechać pod wzniesienia, a także układ Hill Descent Assist, wspierający kierowcę w czasie zjeżdżania ze stromych stoków.

Podczas jazdy w terenie koniecznie trzeba wybrać tryb Off-Road, który dostosowuje układ napędowy oraz wszystkie systemy bezpieczeństwa tak, żeby osiągnąć optymalną trakcję. Pamiętajmy jednak, że te rozwiązania zwiększają możliwości Karoqa na bezdrożach, ale nie czynią go stricte autem terenowym.

Prześwit 176 mm nie tylko pozwoli
pokonać wysokie krawężniki, lecz 
także przyda się na bezdrożach.
Prześwit 176 mm nie tylko pozwoli pokonać wysokie krawężniki, lecz także przyda się na bezdrożach.Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Znajdujący się pod maską testowego egzemplarza 2-litrowy silnik TDI o mocy 150 KM zapewnia ważącemu prawie 1,7 tony autu dobre osiągi. Silnik jest elastyczny, co w powiązaniu z wysokim momentem obrotowym (340 Nm) gwarantuje dobrą dynamikę. Wyciszenie diesla oraz aerodynamika wysokiego nadwozia są dobre. Podczas jazdy autostradowej podróżowanie Karokiem nie jest ani przez chwilę męczące.

Nie do końca byliśmy zadowoleni ze spalania osiągniętego podczas testu. Na odcinku pomiarowym 2-litrowe TDI zużyło 7,6 l/100 km, czyli o ponad 30 proc. więcej niż obiecuje producent. Zapewne za taki wynik odpowiadają: ciężkie nadwozie, przekładnia automatyczna oraz napęd na obie osie.

Skoda Karoq - to nam się podoba

Funkcjonalne wnętrze, dobra dynamika i prowadzenie, możliwości offroadowe.

Skoda Karoq - to nam się nie podoba

Wysoka cena wersji 4x4, kiepski komfort na dziurawych drogach, z tyłu wąskie fotele.

Skoda Karoq - nasza opinia

Przyjemność z jazdy topowym Karokiem jest duża, zwłaszcza że auto świetnie się prowadzi i jest dynamiczne. Cieszy świadomość, że w kiepskich warunkach pogodowych i drogowych można liczyć na napęd 4x4. Mankamentem jest jednak cena...

Skoda Karoq - pomiary testowe

Przyspieszenie 0-50 km/h3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,5 s
Elastyczność 60-100 km/h5,5 s (aut.)
Elastyczność 80-120 km/h7,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1680/476 kg
Rozdział masy przód/tył56/44 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo)10,7/10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce zimne)44,1 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce rozgrzane)44,7 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)
Średnie żużycie paliwa podczas testu7,6 l/100 km
Zasięg720 km

Skoda Karoq dane techniczne producenta

Silnik: typ/cylindry/zaworyturbo diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1963
Moc makzymalna (KM/obr./min)150/3500
Maksymalny mom. (Nm/obr./min)340/1750-3000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,3
Prędkość maksymalna (km/h)195
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)5,2
Emisja CO2 (g/km)137
Skrzynia biegów/napędaut. 7 (2-sprzęgłowa)/4x4
Pojemność bagażnika479-1605 (1810)
Marka i model opon testowanego autaDunlop Winter Sport 3D
Rozmiar opon225/50 R 18
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków