- Skoda Karoq to miejski SUV, który oprócz offroadowej stylizacji rzeczywiście potrafi coś w terenie
- Jedną z największych zalet Skody Karoq jest funkcjonalnie urządzone wnętrze
- Nawiększą wadą tego modelu jest wysoka cena
Analitycy rynkowi wieszczą, że popyt na małe SUV-y będzie coraz większy i to właśnie ta klasa pojazdów zdetronizuje najlepiej sprzedające się obecnie kompakty. Czy to oznacza, że debiutujący w tym roku Karoq miałby cieszyć się większą popularnością od wieloletniego hitu sprzedażowego Skody – Octavii? Dziś wydaje się nam to niemożliwe, ale czas pokaże. Na razie, testując topowy wariant silnikowy i wyposażeniowy, przyjrzymy się, co potrafi kompaktowy SUV ze znaczkiem Skody.
Skoda Karoq - SUV funkcjonalny jak VAN
Podwyższone nadwozie ma typową dla Skody, a raczej dla aut z Grupy VW, skromną, lecz zgrabną stylistykę. Wyższa pozycja za kierownicą ułatwia zajmowanie miejsc przez dorosłych oraz zapinanie dzieci w fotelikach. Gwarantuje także lepszą widoczność kierowcy, który siedzi wyżej niż w kompakcie. Wnętrze jest obszerne, zwłaszcza prowadzący ma pełną swobodę ruchów. Z tyłu także będzie wygodnie dwójce dorosłych pasażerów, choć ilość miejsca na kolana jest mniejsza niż w Octavii.
Za dopłatą 1800 zł można zamówić system Varioflex, który składa się z trzech niezależnie regulowanych foteli z możliwością przesuwania, złożenia, ustawienia pionowo, a nawet wymontowania. Po wykonaniu ostatniej czynności tworzy się gigantyczna jak na auto tej klasy przestrzeń bagażowa, wynosząca 1810 l. Tyle że ci, którzy wybiorą Varioflexa, nie będą mogli zamówić podwójnej podłogi w bagażniku, tym samym nie uzyskają płaskiej powierzchni po złożeniu oparć siedzeń.
Funkcjonalne rozwiązanie, jakim jest Varioflex, ogranicza też wygodę podróżowania z tyłu, gdyż dwa fotele są drobne, a konstrukcja zajmuje nieco miejsca. W przypadku seryjnych tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa wynosi 521 l. System Varioflex zabiera aż 42 l. Dużo!
Skoda Karoq - czy wyżej znaczy lepiej?
Podwyższone nadwozie przekonuje wyglądem i ma wiele praktycznych atutów, zwłaszcza że prześwit wynosi 176 mm. Docenia się to nie tylko podczas jazdy po bezdrożach (o tym nieco później), lecz także w mieście, kiedy trzeba zmierzyć się w trakcie parkowania z wysokim krawężnikiem.
Podniesienie środka ciężkości wymusza jednak na konstruktorach zastosowanie bardziej sztywnego zawieszenia. W Karoqu jego twardość początkowo nawet nam się spodobała, gdyż w powiązaniu z precyzyjnym układem kierowniczym pozwalała czerpać przyjemność z dynamicznej jazdy. Samochód pewnie prowadzi się zarówno przy autostradowych prędkościach, jak i na szybko pokonywanych zakrętach. W takich warunkach nie odczuliśmy żadnego dyskomfortu związanego ze sztywno zestrojonym zawieszeniem.
Gdy jednak przyszło nam podróżować po drogach o gorszej jakości, silne wstrząsy docierające do wnętrza zaczęły nam przeszkadzać. Być może winę za niedostateczne filtrowanie pełnej łat drogi ponosiły 18-calowe koła z niskoprofilowymi oponami.
Skoda Karoq - czy da sobie radę w terenie?
Skoro mowa o kiepskich nawierzchniach, to trudno nie wspomnieć w przypadku Karoqa 4x4 o jego możliwościach offroadowych. Na bezdrożach poza wysokim prześwitem możemy skorzystać z elektronicznych asystentów, do których należą funkcja Auto Hold, pomagająca podjechać pod wzniesienia, a także układ Hill Descent Assist, wspierający kierowcę w czasie zjeżdżania ze stromych stoków.
Podczas jazdy w terenie koniecznie trzeba wybrać tryb Off-Road, który dostosowuje układ napędowy oraz wszystkie systemy bezpieczeństwa tak, żeby osiągnąć optymalną trakcję. Pamiętajmy jednak, że te rozwiązania zwiększają możliwości Karoqa na bezdrożach, ale nie czynią go stricte autem terenowym.
Znajdujący się pod maską testowego egzemplarza 2-litrowy silnik TDI o mocy 150 KM zapewnia ważącemu prawie 1,7 tony autu dobre osiągi. Silnik jest elastyczny, co w powiązaniu z wysokim momentem obrotowym (340 Nm) gwarantuje dobrą dynamikę. Wyciszenie diesla oraz aerodynamika wysokiego nadwozia są dobre. Podczas jazdy autostradowej podróżowanie Karokiem nie jest ani przez chwilę męczące.
Nie do końca byliśmy zadowoleni ze spalania osiągniętego podczas testu. Na odcinku pomiarowym 2-litrowe TDI zużyło 7,6 l/100 km, czyli o ponad 30 proc. więcej niż obiecuje producent. Zapewne za taki wynik odpowiadają: ciężkie nadwozie, przekładnia automatyczna oraz napęd na obie osie.
Skoda Karoq - to nam się podoba
Funkcjonalne wnętrze, dobra dynamika i prowadzenie, możliwości offroadowe.
Skoda Karoq - to nam się nie podoba
Wysoka cena wersji 4x4, kiepski komfort na dziurawych drogach, z tyłu wąskie fotele.
Skoda Karoq - nasza opinia
Przyjemność z jazdy topowym Karokiem jest duża, zwłaszcza że auto świetnie się prowadzi i jest dynamiczne. Cieszy świadomość, że w kiepskich warunkach pogodowych i drogowych można liczyć na napęd 4x4. Mankamentem jest jednak cena...
Skoda Karoq - pomiary testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,5 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 5,5 s (aut.) |
Elastyczność 80-120 km/h | 7,3 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1680/476 kg |
Rozdział masy przód/tył | 56/44 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 10,7/10,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce zimne) | 44,1 m (opony zimowe) |
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce rozgrzane) | 44,7 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Średnie żużycie paliwa podczas testu | 7,6 l/100 km |
Zasięg | 720 km |
Skoda Karoq dane techniczne producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbo diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1963 |
Moc makzymalna (KM/obr./min) | 150/3500 |
Maksymalny mom. (Nm/obr./min) | 340/1750-3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 137 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7 (2-sprzęgłowa)/4x4 |
Pojemność bagażnika | 479-1605 (1810) |
Marka i model opon testowanego auta | Dunlop Winter Sport 3D |
Rozmiar opon | 225/50 R 18 |
Większy prześwit nie pogorszył prowadzenia. Zawieszenie adaptacyjne DCC będzie dostępne od wiosny 2018 roku.
Skoda Karoq to typowo miejski SUV.
Prześwit 176 mm nie tylko pozwoli pokonać wysokie krawężniki, lecz także przyda się na bezdrożach.
Ceny Skody Karoq rozpoczynają się od 87 900 zł (1.0 TSI Ambition). Za wersję ze 150-konnym TDI ze skrzynią DSG i napędem 4x4 trzeba zapłacić minimum 123 900 zł (Ambition).
Kokpit jest solidnie wykończony i łatwy w obsłudze. W wersji Style w standardzie 2-strefowa klimatyzacja automatyczna.
System multimedialny poza typowymi funkcjami takimi jak radio, czy odtwarzanie muzyki oferuje również nawigację informującą kierowcę o natężenu ruchu. Cieszy również system SmartLink umożliwiający pełną integrację telefonu z systemem caraudio.
Układ napędowy wyposażono z możliwość wyboru trybu jazdy - wszystko jest uzależnione od tego w jaki sposób i gdzie chcemy podróżować.
W terenie możemy skorzystać z asystenta zjazdu ze wzniesienia (HDA) i trybu jazdy terenowej.
Przekładnia DSG idelanie współpacuje z 2-litrowym turbodieslem.
Wysoko umieszczone siedziska ułatwiają zajmowanie miejsc.
Z tyłu wygodnie będzie dwójce dorosłych.
Bagażnik Skody Karoq ma regularne kształty i maksymalną pojemność wynoszącą 1605 litrów.
Dwulitrowe TDI jest kosztowne, ale ma wysoki moment obrotowy.
18-calowe felgi dobrze wyglądają, ale niski profil opony ogranicza komfort.
Stylizacja przedniej cześci nadwozia jest chartakterystyczna dla nowych modeli Skody - może się podobać.
Przyjemność z jazdy topowym Karokiem jest duża, zwłaszcza że auto świetnie się prowadzi i jest dynamiczne.