Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Skoda Rapid 1.0 TSI DSG - z małym silnikiem i automatem

Skoda Rapid 1.0 TSI DSG - z małym silnikiem i automatem

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Popularne auto w rozsądnej cenie – oto wizytówka Skody Rapid. Testujemy wersję z najsłabszym benzyniakiem doposażonym w automatyczną skrzynię. Taki napęd może budzić kontrowersje, ale okazał się całkiem sprawny

_MG_0953Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła
  • Skoda Rapid, wygląda trochę jak sedan, ale ma z tyłu dużą klapę obejmującą szybę
  • Rapid nie aspiruje do miana sportowego modelu ale prowadzi się go pewnie i zapewnia wygodną podróż
  • Litrowy silnik ma 3 cylindry, ale nie odbija się to mocno na kulturze pracy

Wymiarami Rapid plasuje się pomiędzy Fabią a Octavią. Mimo długości 4,5 m nie jest to jednak model bezpośrednio walczący z kompaktami – pod względem szerokości nadwozia czy palety silników to bardziej „napompowany” segment B. Konkurentem dla tej Skody jest w pewnym zakresie Citroën C-Elysée, ale Rapid, mimo że ma dwa nadwozia, nie jest sedanem – jedna karoseria „udaje” go, ale ma klapę (jak w testowym egzemplarzu), druga to typowe auto 5-drzwiowe.

Rapid po liftingu niewiele różni się wyglądem (m.in. ma światła dzienne LED), dlatego bardziej zainteresował nas silnik 1.0, który jest tu nowością. Mały motor połączony ze skrzynią DSG – czy to dobry duet? Może nie jest to napęd marzeń, ale okazuje się akceptowalny – po dźwiękach spod maski nie poznacie, że silnik ma 3 cylindry, dynamika jest zadowalająca, a spalanie waha się od 5,5 do 7 l/100 km. Skrzynia płynnie pracuje i jest ciekawym wyborem do miasta.

Światła dzienne LED to standard od wersji Ambition. Alufelgi w tej odmianie wymagają dopłaty, podobnie jak kamera cofania.
Światła dzienne LED to standard od wersji Ambition. Alufelgi w tej odmianie wymagają dopłaty, podobnie jak kamera cofania.Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Jeśli od wnętrza wymagacie głównie praktyczności, to Rapid spełni oczekiwania. Deska jest może i nudna, ale na pewno praktyczna i nieźle wykonana. Można wyobrazić sobie ciekawiej wykończony kokpit, jednak w tej cenie to niezłe rozwiązanie. Pasażerowie na kanapie korzystają z dużej przestrzeni na nogi, miejsca jest tu więcej niż w wielu dłuższych modelach. Problem pojawi się, gdy będzie chciał się tam wcisnąć trzeci pasażer – zabraknie dla niego przestrzeni na szerokość, a środkowe miejsce jest niewygodne.

Mały minus należy się Rapidowi za bagażnik. Owszem, ma dużą pojemność, ale gdy zechcecie go złożyć, musicie liczyć się z wyraźnym progiem, a podłogę psują przetłoczenia. Podwójną podłogę zarezerwowano z kolei tylko dla drugiej wersji nadwoziowej (Spaceback).

Bazowym wyposażeniem dla wersji 1.0 DSG jest Ambition. Za 60 550 zł dostaniecie m.in. klimatyzację manualną, czujniki cofania, światła dzienne LED i elektrykę wszystkich szyb.

Skoda Rapid 1.0 TSI DSG - dane techniczne i wyniki testu:

Dane techniczne Rapid 1.0
Silnik t.benz./R3/12
Pojemność skokowa (cm3) 999
Moc maks. (KM/obr./min) 95/5000-5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 160/1500-3500
Napęd/skrzynia biegów przedni/aut. 7
Prędkość maks. (km/h) 189
Pojemność bagażnika (l) 550-1048
Cena wersji 1.0 DSG (zł) od 60 550
Wyniki testu Rapid 1.0
Przyspieszenie 0-50 km/h (s) 3,9
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,4
Elastyczność 60-100 km/h (s) 6,4 (aut.)
Elastyczność 80-120 km/h (s) 8,6 (aut.)
Masa własna/ładowność (kg) 1204/460
Rozdział masy przód/tył (proc.) 59/41
Średnie spalanie (l/100 km) 6,2
Zasięg (km) 885
Średnica zawracania (m) l/p 11,0/11,1
Dr. hamowania 100-0 km/h (m) z/r 36,9/37,0

Nasza ocena: żadna tajemnica

Ekscytowanie się Rapidem jest nie na miejscu – to auto, które ma być praktyczne. Z tego zadania wywiązuje się znakomicie: jeździ oszczędnie, ma poprawne wnętrze.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków