- Skoda Rapid, wygląda trochę jak sedan, ale ma z tyłu dużą klapę obejmującą szybę
- Rapid nie aspiruje do miana sportowego modelu ale prowadzi się go pewnie i zapewnia wygodną podróż
- Litrowy silnik ma 3 cylindry, ale nie odbija się to mocno na kulturze pracy
Wymiarami Rapid plasuje się pomiędzy Fabią a Octavią. Mimo długości 4,5 m nie jest to jednak model bezpośrednio walczący z kompaktami – pod względem szerokości nadwozia czy palety silników to bardziej „napompowany” segment B. Konkurentem dla tej Skody jest w pewnym zakresie Citroën C-Elysée, ale Rapid, mimo że ma dwa nadwozia, nie jest sedanem – jedna karoseria „udaje” go, ale ma klapę (jak w testowym egzemplarzu), druga to typowe auto 5-drzwiowe.
Rapid po liftingu niewiele różni się wyglądem (m.in. ma światła dzienne LED), dlatego bardziej zainteresował nas silnik 1.0, który jest tu nowością. Mały motor połączony ze skrzynią DSG – czy to dobry duet? Może nie jest to napęd marzeń, ale okazuje się akceptowalny – po dźwiękach spod maski nie poznacie, że silnik ma 3 cylindry, dynamika jest zadowalająca, a spalanie waha się od 5,5 do 7 l/100 km. Skrzynia płynnie pracuje i jest ciekawym wyborem do miasta.
Jeśli od wnętrza wymagacie głównie praktyczności, to Rapid spełni oczekiwania. Deska jest może i nudna, ale na pewno praktyczna i nieźle wykonana. Można wyobrazić sobie ciekawiej wykończony kokpit, jednak w tej cenie to niezłe rozwiązanie. Pasażerowie na kanapie korzystają z dużej przestrzeni na nogi, miejsca jest tu więcej niż w wielu dłuższych modelach. Problem pojawi się, gdy będzie chciał się tam wcisnąć trzeci pasażer – zabraknie dla niego przestrzeni na szerokość, a środkowe miejsce jest niewygodne.
Mały minus należy się Rapidowi za bagażnik. Owszem, ma dużą pojemność, ale gdy zechcecie go złożyć, musicie liczyć się z wyraźnym progiem, a podłogę psują przetłoczenia. Podwójną podłogę zarezerwowano z kolei tylko dla drugiej wersji nadwoziowej (Spaceback).
Bazowym wyposażeniem dla wersji 1.0 DSG jest Ambition. Za 60 550 zł dostaniecie m.in. klimatyzację manualną, czujniki cofania, światła dzienne LED i elektrykę wszystkich szyb.
Skoda Rapid 1.0 TSI DSG - dane techniczne i wyniki testu:
Dane techniczne | Rapid 1.0 |
Silnik | t.benz./R3/12 |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 95/5000-5500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 160/1500-3500 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 7 |
Prędkość maks. (km/h) | 189 |
Pojemność bagażnika (l) | 550-1048 |
Cena wersji 1.0 DSG (zł) | od 60 550 |
Wyniki testu | Rapid 1.0 |
Przyspieszenie 0-50 km/h (s) | 3,9 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,4 |
Elastyczność 60-100 km/h (s) | 6,4 (aut.) |
Elastyczność 80-120 km/h (s) | 8,6 (aut.) |
Masa własna/ładowność (kg) | 1204/460 |
Rozdział masy przód/tył (proc.) | 59/41 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,2 |
Zasięg (km) | 885 |
Średnica zawracania (m) l/p | 11,0/11,1 |
Dr. hamowania 100-0 km/h (m) z/r | 36,9/37,0 |
Nasza ocena: żadna tajemnica
Ekscytowanie się Rapidem jest nie na miejscu – to auto, które ma być praktyczne. Z tego zadania wywiązuje się znakomicie: jeździ oszczędnie, ma poprawne wnętrze.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo