Auto Świat Testy Testy nowych samochodów 3 cylindry na 7 pasażerów

3 cylindry na 7 pasażerów

Citroen potrafi zaskakiwać. Najpierw kierowców zszokowała stylistyka drugiej generacji Citroena Grand C4 Picasso, a później doszedł jeszcze jeden nietypowy element jak na vana – zaledwie 3-cylindrowa jednostka napędowa

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - 3 cylindry na 7 pasażerów
Zobacz galerię (18)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - 3 cylindry na 7 pasażerów

Duże auto to duży silnik? Ta zasada już od dawna jest nieaktualna. Przecież teraz nawet 7-osobowe vany mogą mieć 3-cylindrowe jednostki. Jednym z takich samochodów jest Citroën Grand C4 Picasso, którego doładowany benzyniak o pojemności zaledwie 1,2 litra generuje 130 KM. Przekonajmy się, jak radzi sobie z napędzaniem rodzinnego pojazdu.

Pod tym względem nie jest chyba źle, skoro jeden z pasażerów był zaskoczony, gdy mu powiedziałem o tym, że pod maską pracuje 3-cylindrowy silnik. Szczerze mówiąc, wcale się nie dziwię, że nie rozpoznał rodzaju konstrukcji. Silnik został dobrze wyciszony i nawet w trakcie szybkiej jazdy do uszu podróżnych nie dociera dźwięk charakterystyczny dla wielu 3-cylindrowych jednostek. Kolejna kwestia to dynamika.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,8 s nie przynosi autu ujmy, ale też nie oznacza sprinterskich aspiracji pojazdu. Jednak wcale tego nie oczekiwaliśmy w przypadku vana, poza tym mały silnik sprawnie wkręca się na obroty i subiektywnie ma się wrażenie lepszej dynamiki, niż uzyskuje się w rzeczywistości.

Podczas spokojnej jazdy powody do zadowolenia daje też zapotrzebowanie na paliwo. Oczywiście, uzyskanie wartości obiecanych przez producenta jest nierealne w trakcie codziennej eksploatacji, ale spalanie w mieście na poziomie 8 l/100 km można zaakceptować (to o 1,9 l więcej niż podają dane techniczne). Poza miastem jest lepiej, ponieważ auto pali 6 l/100 km – o 1,7 l więcej od obietnic producenta.

W żadnym wypadku nie można się natomiast pogodzić z działaniem skrzyni biegów. Jej mechanizm ma tendencję do denerwującego haczenia, a to utrudnia sprawne operowanie dźwignią.

Citroen Grand C4 Picasso - efektowny wygląd nadwozia

Nieduży silnik to niejedyna cecha, która może zaskoczyć w tym modelu. Uwagę zwraca również nietypowa jak na vana futurystyczna karoseria. Co istotne, taki design nie ogranicza funkcjonalności nadwozia, w którym wysokie osoby będą miały dużo miejsca na nogi i nad głowami. Tyle że swobodnie można czuć się tylko wtedy, gdy w środkowym rzędzie foteli siedzą góra dwie osoby – zbyt wąskie siedzenia nie zapewniają pełni komfortu. Jeżeli dorośli nie będą podróżowali w trzecim rzędzie siedzeń, wygodnie będzie w nim co najwyżej dzieciom, i to tylko na krótkich trasach.

Futurystyczne rozwiązania można znaleźć również w projekcie kokpitu. To przede wszystkim zasługa dwóch ekranów: 12-calowego u góry i 7-calowego na konsoli środkowej. Niestety, w tym przypadku nowoczesność nie do końca idzie w parze z ergonomią. Okazuje się bowiem, że ikony na dolnym dotykowym wyświetlaczu nie za każdym razem działają po pierwszym przyciśnięciu i trzeba je próbować aktywować ponownie. Cieszy natomiast ich duży rozmiar – nawet w trakcie prowadzenia łatwo można w nie trafić.

Testowaliśmy model w wyposażeniowej wersji More Life, za którą przed doposażeniem trzeba zapłacić prawie 87 000 zł. To niestety wysoka cena zakupu. Konkurencyjny Ford Grand C-Max, również z 3-cylindrowym silnikiem o mocy 125 KM, ale w najdroższej odmianie Edition, jest oferowany za 78 850 zł.

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)1199
Moc maksymalna (KM/obr./min)130/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)230/1750
Skrzynia biegówman. 6
Napędprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta205/60 R 16
Dł./szer./wys. (mm)4597/1826/1638
Rozstaw osi (mm)2840
Masa własna/ładowność (kg)1295/780
Pojemność bagażnika (l)170-575-1843
Pojemność zbiornika paliwa (l)57
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s
Prędkość maksymalna201 km/h
Spalanie w mieście6,1 l/100 km
Spalanie poza miastem4,3 l/100 km
Spalanie średnie5,0 l/100 km
Emisja CO2116 g/km
Teoretyczny zasięg1140 km
Średnica zawracania10,8 m

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - to nam się podoba

Wysoki komfort resorowania, przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, bardzo dobra widoczność, zadowalająca dynamika 3-cylindrowej jednostki napędowej.

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - to nam się nie podoba

Mała ilość miejsca w 3. rzędzie siedzeń, nieprecyzyjne skrzynia biegów i układ kierowniczy, wysoka cena, utrudniona obsługa urządzeń pokładowych.

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - nasza opinia

Czy kupiłbym ten samochód? Bardzo chętnie, bo całkowicie spełnia moje oczekiwania. Jest przestronny, ma komfortowe zawieszenie, a akurat takie lubię, do tego już podstawowy silnik zapewnia zadowalające osiągi. Właściwie jedynym istotnym mankamentem jest zbyt wysoka cena zakupu.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków