• Alfa Romeo Guilia trzy lata po debiucie przeszła niedawno lifting
  • Wersja Veloce z czarnymi dodatkami to kwintesencja włoskiego stylu
  • Q4 gwarantuje dobra trakcję, ale nie odbiera frajdy jazdy tylnonapędowym autem

Większość niemieckich sedanów klasy średniej wygląda jak miniaturki aut klasy wyższej. Weźmy choćby BMW serii 3 czy Mercedesa klasy C – gdy szybko miną nas lewym pasem, przez dłuższą chwilę zastanawiamy się, czy aby na pewno nie była to „piątka” lub klasa E. Designerzy zapewne tłumaczyć się będą, że w mniejszych modelach muszą trzymać się linii stylistycznej, którą przyjęła marka, ale czy nie jest to po prostu brak odwagi? Tej cechy nie zabrakło z pewnością projektantom Alfy Romeo, którzy – jak to Włosi – niespiesznie, ale za to ze znakomitym efektem designerskim stworzyli Giulię.

W 2019 roku, trzy lata po debiucie, ikona włoskiego stylu przeszła modernizację. Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, uznano, że do poprawy jest niewiele (pojawiły się nowe kolory i wzory felg), skupiono się za to na modernizacji multimediów i systemów bezpieczeństwa, a także na wyciszeniu wnętrza. Przekątna ekranu systemu multimedialnego (8,8 cala) pozostała bez zmian. Poprawiono za to jego grafikę i szybkość działania systemu (to akurat nie do końca). Multimedia lepiej teraz współpracują ze smartfonami (interfejsy Apple CarPlay i Android Auto), ale można też dowolnie konfigurować wygląd menu poprzez przestawienie widżetów. Menu jest dość przejrzyste, czego wciąż nie można powiedzieć o kamerze cofania (nadal nie zachwyca jakość obrazu).

Choć jesteśmy fanami analogowych zegarów Giulii, a zwłaszcza budzącego sportowe emocje obrotomierza, to uważamy, że ekran komputera pokładowego powinien mieć lepszą jakość obrazu i grafikę (taką czcionkę można znaleźć w Tipo).

{ "uuid": "a5eae08c-ae9e-4896-924b-b6f00661dc9d", "caption": "Schemat wymiarów – Alfa Romeo Giulia", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MmU7MDA_/fc52cb335656dd15456da0c34bb45e2e.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-09-12 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "fc52cb335656dd15456da0c34bb45e2e", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 654, "width": 1314, "bytes": 200548 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/fc52cb335656dd15456da0c34bb45e2e.jpg", "caption": { "main": "Schemat wymiarów – Alfa Romeo Giulia" }, "source": { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ] }, "asyncAdSlot": null } Schemat wymiarów – Alfa Romeo Giulia Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Alfa Romeo Giulia

Przy okazji liftingu na konsoli środkowej pojawiły się ładowarka indukcyjna oraz nowy lewarek automatycznej skrzyni, obszyty skórą i opatrzony włoską flagą. Nam ten detal bardzo się spodobał, podobnie jak potężne aluminiowe łopatki biegów znajdujące się zza kierownicą oraz umieszczony na niej przycisk rozruchu silnika. W trakcie jazdy doceniliśmy także nisko (zaledwie 50 cm nad ziemią) osadzone siedzisko oraz świetnie wyprofilowane fotele.

Alfa Romeo Guilia Veloce TI – magiczne pokrętło d.n.a.

Za sportowego ducha w Alfie odpowiadają jednak przede wszystkim dopracowane podwozie, system D.N.A., napęd Q4 oraz oczywiście, silnik. Ale po kolei. Testowy egzemplarz był wyposażony w opcjonalne aktywne zawieszenie, które automatycznie zmieniało charakterystykę tłumienia w zależności od wybranego trybu. W domyślnym Normal i ekonomicznym Advanced Efficiency świetnie wybierało nierówności drogi, i to mimo 19-calowych kół. Z kolei po wywołaniu sportowego Dynamic wyraźnie się utwardzało. Do tego stopnia, że trudno użytkować Giulię na drogach publicznych, chyba że... wciśniemy przycisk ze schematem amortyzatora i uruchomimy tryb pracy zawieszenia Soft. Sportowe ustawienia napędu pozostaną, ale jazda będzie bardziej komfortowa.

Wrażenie robią też osiągi, ale uważamy, że w dolnej partii obrotów przydałaby się lepsza reakcja na gaz, wolelibyśmy też bardziej rasowy gang wydechu zamiast sztucznego dźwięku z głośników. Do tak dopracowanego podwozia pasowałoby jeszcze stado dodatkowych 50 KM, za to z mniejszym apetytem. Seryjne 280 KM pochłaniało ok. 10 l/100 km.

W Giulii po lifcie pojawili się także nowi asystenci, w tym: jazdy w korku, utrzymania pasa ruchu i rozpoznawania znaków drogowych, współpracujący z adaptacyjnym tempomatem. Brakuje nadal LED-ów, na które przyjdzie poczekać do dużego liftu!

To nam się podoba: precyzja prowadzenia, przyczepność, multimedia, sportowe emocje, D.N.A., w 4x4 preferencja tylnej osi, duże łopatki biegów.

To nam się nie podoba: jakość obrazu z kamery, awaria czujników parkowania, mało miejsca na stopy i nad głową, wysokie spalanie.

Alfa Romeo Giulia – podsumowanie

Giulia, zwłaszcza w wersji Veloce, to kwintesencja włoskiej motoryzacji. Nisko osadzone nad ziemią nadwozie zwraca uwagę nie tylko fioletowym lakierem, ale przede wszystkim czarnymi detalami oraz pięknymi 19-calowymi felgami. Przesunięty w lewo punkt mocowania tablicy z przodu to kolejny smaczek charakterystyczny dla Alfy. Ale tak naprawdę najwięcej emocji czeka nas za kierownicą – frajda z jazdy Giulią jest niepowtarzalna.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,2 s
0-100/0-130 km/h 5,6/8,7 s
0-160 km/h 13,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,9 s (aut.)
80-120 km/h 3,5 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1612/493 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,7/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h zimne 35,5 m
gorące 36,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Średnie zużycie w teście 8,9 l/100 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1995
Moc maks. (KM/obr./min) 280/5250
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 400/2250
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
0-100 km/h (s)/v maks.(km/h) 5,2/240
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 8,2/195 (WLTP)
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l) 480/58
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1600/745
Marka i model opon test. auta Pirelli PZero
Rozmiar opon (przód | tył) 225/40 | 255/35 R 19
Prześwit (mm) 135

Wyposażenie

Wersja Veloce TI Q4
6 airbagów/biksenony S/S
Klima aut. 2-stref./żółte zaciski S/900 zł
Czujniki parkowania p./t. S/S
Nawigacja/wzm. dźwięku silnika S/S
Tap. skórzana/łopatki alum. bieg. S/S
Lakier metalik/alufelgi 19-cal. 4000 zł/S

Gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 238 500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/8 lat
Przeglądy co 15 tys. km/rok
Cena testowanego auta 278 950 zł
Ładowanie formularza...